Gå til innhold

Metall'ens påvirkning på ungdom

cwerner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe som må bli sagt: LANGT IFRA ALL METAL HAR SÅNNE "onde" TEKSTER!!!

For min del så bryr eg meg ikke såå mye om tekstene, synes både Dimmu Borgir(antikristne) vel som Extol(kristne) kan være veldig bra musikk. Det er ikke ideologien som definerer bra musikk. :)

Så enig, så enig.

Men så kommer vi til påvirkningen på ungdom da. De fleste her inne tror jeg er oppegående mennesker som klarer å skille mellom hva de skal ta inn over seg og hva de ikke skal ta inn over seg. Jeg har aldri hørt Dimmu Borgir, men musikken er sikkert bra. Tekstene derimot, etter min mening er litt :S

Problemet er de som IKKE klarer å bedømme hva som bør tas innover seg og ikke.

Lenke til kommentar

Den antikrist teksten er vel fra den tidligere perioden av Dimmu Borgir. De lager nok forsatt antikristne tekster, men de er mye "voksnere" og mindre idiotiske/tåpelige nå.

Mange metal tekster blir også ofte sett på som veldig negative pga. tolkning.

Lenke til kommentar
Hmmm ser folk her inne anbefaler nye til sjangeren å starte med in flames, dimmu og cradle....

Såklart fins det mer tilgjengelig metal, men hvis man først skal begynne med litt mer ekstrem metal, så er disse banda ganske vanlige. Mens Metallica, Black Sabbath, Iron Maiden, Manowar, Korn, Limp Bizkit, Linkin Park eller kanskje System of a Down begynner nok oftest folk med først ja. Men så er det nesten ingen fordommer mot disse banda.

Og hva er egentlig "metalfolket"? Det ligger jo i navnet at det er en gruppe personer som har en såpass sterk tilknytning metal at de ikke hører på så mye annet.

Nja, det betyr at man hører mest på metal. Noe jeg helt klart gjør. Men jeg har ingenting i mot å litt på U2, Surferosa, Klovner i Kamp, Michael Jackson, Beethoven, Gigi D'Agostino, ZZ Top, The Strokes, Smashing Pumpkins, Snoop Doggy Dogg, Christina Aguilera eller Django Reinhardt.

Og dette tekstproblemet dere har. Mange synger om Satan fordi de føler det er noe obligatorisk innen black metal. Noen synger om det fordi ondskap er interessant og spennende. Noen synger om det fordi de er satanister (og da mener jeg LaVey satanisme, som ikke tror på Satan slike de kristne gjør. De bruker det bare som et symbol på egoet). Dimmu Borgir som vi snakker om her, tror jeg ligger å vipper litt mellom alle. Og når de synger «Hogg hodet av hver kristen

og voldta deres kvinner og barn» så har de jo for f* ikke tenkt å gjøre det... Det er en blanding av underholdning, overdrivelser og meninger.

Jeg tviler veldig sterkt på at noen av de større black metal banda dyrker satan. Det er bare et symbol.

Lenke til kommentar

(Gadd ikke lese hele tråden)

For meg har ihvertfall metal hatt en positiv effekt.

Før var jeg typen til å høre på lite musikk generelt, og for det meste det som til enhver tid lå øverst på vglista.

Begynte å høre litt på Metallica, og ble så hekta som man kan bli.

Så har det bare ballet på seg, og nå liker jeg mye rart innen metal.

Har i det siste begynt å høre på litt mer "heavy saker", som borgir og crematory.

Men det går fortsatt mest i metallica, AC/DC, Nightwish, pink floyd (faktisk) og lignende.

Det er, som det blir påpekt, noen som legger om livsstilen totalt fordi de "oppdager" metal, og snakker om det konstant. Ganske irriterende, men man må vel leve med det (kjenner en sånn en selv).

Lenke til kommentar

Må si meg enig med mange her, men jeg ligger kanskje litt mot den mykere delen av metall, og over mot rock/heavy rock. Er vel noen år siden jeg først begynte å høre på Def Leppard og Metallica, og derfra har nivået holdt seg på Iron Maiden og lignende. Vet ikke helt om musikken har hatt noen effekt på meg, men må da si at jeg føler at jeg endelig har en type musikk som jeg kan høre på når jeg skal slappe av eller noe.

Angående påvirkning så tror jeg ikke metallen påvirker ungdom så mye, men det er da noen som blir helt svarte med nagler og det hele. Synes det er en form for påvirkning jeg... Skader for så vidt ingen da. I tillegg vil jeg ikke anbefale folk som har en tyngende depresjon og selvmordstanker å høre for nøye på tekstene i sjangeren. Bare for å ta noe av det litt mer aksepterte innen sjangeren:

Life it seems, will fade away

Drifting further every day

Getting lost within myself

Nothing matters no one else

I have lost the will to live

Simply nothing more to give

There is nothing more for me

Need the end to set me free

Things are not what they used to be

Missing one inside of me

Deathly lost, this can’t be real

Cannot stand this hell I feel

Emptiness is filling me

To the point of agony

Growing darkness taking dawn

I was me, but now he’s gone

No one but me can save myself, but it’s too late

Now I can’t think, think why I should even try

Yesterday seems as though it never existed

Death greets me warm, now I will just say good-bye

Vet ikke om slikt kan utløse følelser hos de som ALLEREDE ER USTABILE, men jeg vil tro det. Bare for å ha nevnt det så synes jeg den sangen er knall! Greit med noe som er litt roligere en gang i mellom.

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Tja...

Hva med denne da?

If there was a single day I could live...

A single breath I could take

I'd trade all the others away.

The blood's on the wall, so you'd might as well just forget it

And bleach out the stains, commit to forgetting it.

You're better off empty and blank, than left with a single pathetic trace of this

Smother another failure, lay this to rest.

Console yourself, you're better alone

Destroy yourself, see who gives a fuck

Absorb yourself, you're better alone

Destroy yourself.

I'll chain you to the truth, for the truth shall set you free

I'll turn the screws of vengeance and bury you with honesty

I'll make all your dreams come to life, then slay them as quickly as they came

Smother another failure, lay this to rest.

Er forøvrig en av favoritt sangene mine av det bandet...

Console yourself, you're better alone

Destroy yourself, see who gives a fuck

Absorb yourself, you're better alone

Destroy yourself, see who gives a fuck.

Failure.

If there was a day I could l ive, if there was a single breath I could take

I'd trade all the others away.

Eg er faktisk ikke 100% stabil sånn sett. (ikke såå ustabil heller da :p)

Men denne sangen gir ihvertfall meg omvendt virkning av de folk skulle tro. Eg blir på en måte litt provoser. Dessuten så hviser den første delen av teksten at dette er en sang som handler om at en har det vanskelig. Metal er ikke kjent for å glamorisere noe, men de forteller ofte den mørke siden av sannheten. Men dette trenger ikke å betyr at metal oppfordrer til å fks. ta selvmord. Dessuten så ville det ikke være noe poeng med det.

Som sagt er fakta det at metall er ofte mørkt, men det er jo ofte blues også. Blir litt tåpelige å si at all sånn musikk er skadelig. Skal en forby all musikk som er i moll dur og har triste tekster?

Lenke til kommentar
Kan ikkje sjå kva som er verre/bedre med å hylle Satan enn å hylle Gud.

Musikken er da fortsatt like bra.

Derfor liker jeg mest instrumental...

Da burde du sjekke ut Steve Vai, ikke spesielt heavy men en genial fyr kanskje verdens beste gitarist? Eller Martin Freedman og Jason Becker med Speed Metal Symphoni ganske enkelt bare genial musikk uten vokal (med noen få unntak)

Lenke til kommentar
Kan ikkje sjå kva som er verre/bedre med å hylle Satan enn å hylle Gud.

Musikken er da fortsatt like bra.

Derfor liker jeg mest instrumental...

Da burde du sjekke ut Steve Vai, ikke spesielt heavy men en genial fyr kanskje verdens beste gitarist? Eller Martin Freedman og Jason Becker med Speed Metal Symphoni ganske enkelt bare genial musikk uten vokal (med noen få unntak)

Takker så møe :thumbup:

Lenke til kommentar
Dimmu borgir - Kings of the carnival creation (Hør på den et par ganger)

Dimmu borgir - Puritania

Norther - Of darkness and light

Det er bare noen av favorittene :thumbup:

de dimmu sangene der er råe!

sitter nå er ser på "Dimmu Borgir - Progenies Of The Great Apocalypse" :dribble: Rått!!!

Sympozium er å bra

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så bra med Vai. Greit nok han er drit-god og kan spille alt mellom himmel og jord, men poenget er at han er FOR god! Dermed forsvinner sjarmen med det. Dermed liker jeg han ikke.

Om jeg skal like (idolisere) et menneske så må jeg kunne gjenkjenne meg selv i han.

Han/hun må være human og tydelig et menneske.

Hører jeg en god vokalist som synger og plutselig så skjærer stemmen seg så blir jeg bare MER glad i han!

Veldig OFF-TOPIC her. La oss holde oss ON-TOPIC (Sier det mest til meg selv)

so please do continue!

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva som er så bra med Vai. Greit nok han er drit-god og kan spille alt mellom himmel og jord, men poenget er at han er FOR god! Dermed forsvinner sjarmen med det. Dermed liker jeg han ikke.

Det som er med Steve Vai er at det tar litt tid før du begynner å like musikken (ihvertfall med meg). Hadde akkurat samme synspunkt som deg til jeg hørte på han en natt da jeg så nedover listen på Winamp og tenkte "skal nå gi Vai en sjanse til" og dermed var det gjort.

Sorry for off topic, men måtte bare få det ut.

Men tilbake til topic, jeg har noen "kule" venner som begynnte å høre på Dream Theater og så begynnte nesten hele skolen å høre på det. Til og med de som hørte/hører på rap, pop og techno. Men dream er jo bra så det gjør ikke noe.

Lenke til kommentar
Den antikrist teksten er vel fra den tidligere perioden av Dimmu Borgir. De lager nok forsatt antikristne tekster, men de er mye "voksnere" og mindre idiotiske/tåpelige nå.

Mange metal tekster blir også ofte sett på som veldig negative pga. tolkning.

Dimmu Borgir er bra! Jeg liker Både det gamle og det nye, men best det gamle. Jeg liker ikke å kategorisere, men det er den enkleste måten å forklare musikk på: Det eldre Dimmu Borgir var skikkelig Black Metal, men det nyere blander andre elementer fra Thrash- / Speed Metalen, og får det til også til å høres mer elektronisk ut. Dimmu Borgir er ikke satanistiske. De er kanskje antikrister, men ikke satanister. De gjør litt narr av satanismen, og de har absolutt blitt mer voksne etter hvert. Jeg vil også påpeke at det er ganske få virkelige satanister selv blant Black Metalen. Mange Black Metal-band bruker det som en del av musikken, men få av dem lever som satanister i sine private liv.

Men Black Metal er ikke favorittstilen min. Jeg liker mer Gothic, Heavy, Power, Opera og Symphonic Metal (da skulle jeg vel ha dekket det meste av det jeg hører på). Egentlig liker jeg all Metal bortsett fra Punk :blink::omg::confused: , og det kan vel strengt tatt diskuteres om Punken er en del av Metalen. Favorittbandet er Nightwish. Andre band jeg liker er Therion, Crematory, Rhapsody, Imbalance, Sonata Arctica, m. fl..

Men for å holde meg til temaet: Jeg tror så absolutt ikke at metalen har dårlig inflytelse på ungdom. Snarere tvert imot. Metal er musikk, akkurat som Mozart og Beethoven. Har Mozart og Beethoven dårlig inflytelse på ungdom? Nei, og derfor har ikke Metal det heller, siden begge deler er musikk. Jeg tror heller ikke at Rap har dårlig inflytelse på ungdom heller, men la oss for all del ikke snakke om Rap. Folk må få lov til å høre på den musikken de vil. Det er bare de konservative voksne som tror at forskjellig musikk kan være skadelig for barn og ungdom. Mange av de voksne / eldre har også mange vrangforestillinger om Metal - noen tror at omtrent all metal er satanistisk, og, som nevnt over, det er det ikke så mye av.

Det er, som det blir påpekt, noen som legger om livsstilen totalt fordi de "oppdager" metal, og snakker om det konstant. Ganske irriterende, men man må vel leve med det (kjenner en sånn en selv).

Jeg håper ikke du mente meg der... Jeg "oppdaget" ikke Metal, bare fant ut at jeg likte den typen musikk best. Dessuten vil jeg ikke påstå at jeg har lagt om livsstilen , selv om jeg snakker mye om Metal... Du snakker da strengt tatt ganske mye om det du også... ;)

Såklart fins det mer tilgjengelig metal, men hvis man først skal begynne med litt mer ekstrem metal, så er disse banda ganske vanlige. Mens Metallica, Black Sabbath, Iron Maiden, Manowar, Korn, Limp Bizkit, Linkin Park eller kanskje System of a Down begynner nok oftest folk med først ja. Men så er det nesten ingen fordommer mot disse banda.

Det er en evig diskusjon om hvorvidt Korn faktisk er Metal eller ikke. Jeg vil påstå at det ikke er det, på lik linje med Limp Bizkit. Noe av det kan kanskje aksepteres som Metal, men jeg synes det er mer Pop-Punk-aktig. Men som sagt: Det er en evig diskusjon om det, og vi trenger ikke å fortsette den her...

Lenke til kommentar

Dimmu Borgir har selv sagt at de er anti-religiøse, dvs at all form for religion er sløvende og dumt.

Tidlig Dimmu Borgir var Black Metal. Med de siste albumene vil jeg heller kalle det Pop-Symfo Black Metal.

Hvor mange virkelige satanistiske band vet dere om egentlig? Eneste kjente jeg vet om er Gorgoroth. De fleste andre spiller bare på image og passer egentlig ikke inn i satanist-båsen som alle setter for dem. Kanskje ikke Gorgoroth heller, men har litt inntrykk av at de tar ting litt seriøst.

Når Abbath trengte inspirasjon til å lage musikk, dro han opp på hytta si alene langt oppe på fjellet. Der lot han den norske vinterfjell-naturen inspirere seg, og slik ble "At The Heart Of Winter" til.

Ikke mye satanistisk over sånt, syns nå jeg.

hvorfor skal ikke Abbath og gutta, som sikkert er trivelige karer, kunne fly rundt med opp-ned-kors, når 50 Cent og alle tøffe gutta med stooore gullkors løper rundt og skyter hverandre. Dobbeltmoralen herjer uansett.

Litt on-topic: Tror ikke det er mer påvirkning enn det hiphop/rap-miljøet gir. Er opp til hver og enkelts mentale tilstand hvordan man tolker og takler ting.

Metal hjelper meg med å få ut frustrasjon. Etter å ha f.eks gått rundt i byen, med blonde fjortiser rundt en som ikke har noe annet å snakke om enn det de har sett på reklamene og hvor kjekk Robbie er osv, DA trenger jeg akkutt en liten metall-dose. Hadde jeg ikke hatt musikk/metall å lindre disse smertene, hadde jeg sikkert vært en gal morder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...