Gå til innhold

Netshop 1557GLS ventemodus-problemer

Goliath

Anbefalte innlegg

Har en Netshop 1557GLS maskin:

- 1.7GHz

- 1GB RAM

- 60GB 5400 HDD

- Windows XP Pro SP2

........................

Jeg har problemer med at maskinen min ikke våkner opp etter ventemodus. Den kommer ut av modusen rundt 40% av gangene. Det virker som at HDD begynner å starte, baklys slår seg på (dog fortsatt svart) men selve skjermbildet eller WLAN lyset slår seg ikke på. Eneste løsning er å restarte maskinen. Har hatt samme problem med SP1 og SP2, ganske freesh XP installasjon, alt av drivere installert!

Jeg vet at flere har opplevd problemet men har noen en løsning på dette?

PS: vil IKKE bruke dvalemodus eller helst ikke oppgradere BIOS..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt det problemet i perioder. Virker som det skjer annehver gang jeg formaterer og legger inn windows på nytt :dontgetit:

Det virker ihvertfall ganske bra med den installasjonen jeg bruker nå, men det virka dårlig på den forrige. Selv om jeg installerte akkurat de samme driverne og programmene. Gudene vet hvorfor det er så tilfeldig.

Har forresten alltid brukt WinXP med SP2. Har ikke oppgradert biosen i tilfelle noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar

Har samme problemet selv. Når jeg trykker FN + F2 (dvalemodus), og lukker maskinen sammen, så starter den ca hver eneste gang jeg lukker den opp igjen (har skjedd 1 gang at den ikke starta). Mens hvis jeg bare lukker maskinen og den går i dvale ved at den knappen i høyrehjørnet klemmes inn, så våkner den faktisk ALDRI opp fra dvalen.

Lenke til kommentar

sendte epost til Netshop omg. dette problemet og fikk følgende svar:

"

Hei!

Jeg tror ikke det er et BIOS-problem. Vi har hatt 3 eller 4 kunder som har hatt problemer med dette - eller som har tatt kontakt med oss ang dette problemet.

Første kunden gikk vi gjennom oppsettet og alt så greit ut, men fortsatt var ca halvparten av disse "startene" feil.

Etter å ha kikket litt, fant hun (kunden) ut at det var viktig å stille slik at disken ikke sovnet før PCen gikk i dvale, da ville nemlig ikke dataene skrives. Tror det var dette hun sa.

Jeg har forklart dette videre til 3 stk, og disse har prøvd dette og etter det har jeg ikke hørt noe, så jeg går ut fra at feilen har løst seg.

Mulig du kan ta en titt på dette også?

Ang BIOSen Aopen har kommet med nå, så må det være en bugg i denne da LCDen ikke virker etter oppdatering. Vi venter derfor på ny BIOS fra Aopen, som fikser dette. Jeg har lagt deg på mailinglisten til dette nå :-)

Mvh Geir

Netshop.no

"

..fikk denne nettopp inn så jeg har ikke testet om det funker eller ikke, kom gjerne med tilbakemeldinger til dere som har prøvd dette

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke det med "det var viktig å stille slik at disken ikke sovnet før PCen gikk i dvale, da ville nemlig ikke dataene skrives". Kunne noen forklare det?

Såvidt jeg kan forstå betyr dette at man må ha lengre "Turn off harddisks"-tid enn "System standby"-tid (Finnes under Power Options i kontrollpanelet). Dette for at maskinen skal kunne få skrevet ut informasjon fra minnet til HDD før den går inn i standby.

Lenke til kommentar

har slitt med samme problemet selv.. men skal prøve dette her nå..

har hatt ganske mange problemer med denne pc'en egentlig.. litt synd, siden den virker ganske grei ellers..

jeg kan jo bare nevne:

Dette problemet med ventemodus

Får ikke wlan til å fungere (men fungerer bra med mamma sin acer..)

Får ikke oppdatert bios

Problemer med knitring fra høytalerne (typisk dårlig-kontakt knitring)

Lenke til kommentar

hmmm, sammenligne?..vel, vifta høres ikke ut som en Tupolev som startet, thats for sure!

her er mitt forsøk på forklaring: viften kjører litt høyere rpm i begynnelsen, i ca. 2 sekunder, da støyer den en smule mer! etter de 2 sekundene, som brukes til å bare få vifta i gang, kjører den på en mye lavere rpm! da hører man en svak summing! ettersom vifta har kjølt ned komponenter, slår den seg av! som sagt: vifta kjøres bare under oppstart og tung grafikk..ikke ellers!

Her er noen sitater fra DinSide.no's test av Tundra 1557, som er den samme maskinen!

"

Pentium M er etter vår mening den optimale løsningen for bærbare PCer for tiden. Ikke bare yter disse prosessorene mer pr MHz enn noen andre på markedet, strømforbruket og tilhørende kjølebehov er dessuten langt lavere. Dermed generer PCene mindre støy. Kun i de mest krevende situasjonene startet viftene, men det ble aldri plagsomt

"

..vel å merke at NetShop 1557 har hele pakka, altså ikke bare Pentium M men Centrino plattform

"

Du får høy ytelse, og en relativt lett og stillegående maskin med godt utstyrsnivå og bra med tilkoblingsmuligheter

"

"

Stille omgivelser: meget velegnet

"

..hele testen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=98881

.....håper dette hjalp deg!

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem med min Toshiba. Løsningen til netshop høres sannsynlig ut, om man lukker skjermen etter at maskina har stått urørt lenge og hd er avslått vil den ikke slå den på igjen om man legger skjermen igjen, den vil bare sette igang hibernate-prosedyren og skru av. Om man stiller inn hd-avslåing til aldri eller trykker på en tast eller to før man lukker ordner det seg kanskje?

Lenke til kommentar

Har en 1557 selv. Etter dvalemodus er det sjelden skjermes skrur seg på. Dette løser jeg enkelt ved å trykke Fn+F4 og så røre på musa. Vet ikke om dette er problemet deres, men tenkte jeg ville fortelle dere dersom dere ikke visste det :).

Lenke til kommentar
Har akkurat samme problem med min Toshiba. Løsningen til netshop høres sannsynlig ut, om man lukker skjermen etter at maskina har stått urørt lenge og hd er avslått vil den ikke slå den på igjen om man legger skjermen igjen, den vil bare sette igang hibernate-prosedyren og skru av. Om man stiller inn hd-avslåing til aldri eller trykker på en tast eller to før man lukker ordner det seg kanskje?

slår du ikke av HDD å er vel alle disse størmsparende modusene bortkastet, eler hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...