Gå til innhold

Linux og windows samtidig...


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve Linux. Sitte å pusle med for å lære meg litt. Så jeg installerte Linux Mandrake 8.1.

Fra før av kjørte jeg Win98 og XP. Men nå starter Linux'en rett opp, deretter får jeg valget om å starte windows. Hvis jeg ikke trykker på noe starter Linux... Jeg vil at Windows skal starte hvis jeg ikke trykker på noe.. Er det mulig å forandre på dette inne i Linux eller må mann slette linux for å starte i windows...?

 

Jeg lurer også på om det er mulig spille av mp3 filer som ligger på en Fat32 stasjon? Er det mulig å kopiere disse inn til Linux partisjonen...? Finnes det noen form for en slags "explorer" der jeg kan lese mine filer fra fat32?

 

Dette står sikkert besvart hundre ganger andre plasser i forumet, men det kom opp bare dritt når jeg søkte... Mange spørsmål på en gang, men slik går det når en aldri har brukt linux før...:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/etc/lilo.conf

 

Edit den, bytt om på seksionene. Dem ser ut form den nedom.

 

# Linux bootable partition config begins

image = /vmlinuz

root = /dev/sda2

label = Linux

read-only

# Linux bootable partition config ends

 

Bare sett windows øverst, så den kommer før Linux.

Lenke til kommentar

takk for svarene,

men dette er enklere sagt enn gjort... husk at jeg bare har så vidt vært borti linux...

 

den eneste editoren jeg vet av, er "VI", å den greide ikke å lagre filen, hadde ikke tilgang eller noe slikt.. Jeg var innlogget som root, men greide fremdeles ikke å skrive til filen.. .noen forslag?

skal jeg bare flytte den text-strengen som sier noe sånt som "other=windows" + de påfølgende linjene til ovenfor linux strengen som er noen setninger overfor?

 

eller er det ikke så enkelt?

Lenke til kommentar

starte grafisk grensesnitt;

startx

 

hvis det ikke funker:

Xconfigurator

 

 

startx

 

hvis du installerte KDE (window manager, "skin" til det grafiske grensesnittet)

 

K->Editors->Advanced Editor (eller noen andre. de ligger litt her og litt der :wink: rydd i det)

 

ang lilo.conf:

jeg har endra default der flere ganger uten å kjøre det om, men alikevel har endringene blitt tatt med når jeg reboota.. :eek: merkelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...