JoaJoa Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Jeg har lyst til å prøve Linux. Sitte å pusle med for å lære meg litt. Så jeg installerte Linux Mandrake 8.1. Fra før av kjørte jeg Win98 og XP. Men nå starter Linux'en rett opp, deretter får jeg valget om å starte windows. Hvis jeg ikke trykker på noe starter Linux... Jeg vil at Windows skal starte hvis jeg ikke trykker på noe.. Er det mulig å forandre på dette inne i Linux eller må mann slette linux for å starte i windows...? Jeg lurer også på om det er mulig spille av mp3 filer som ligger på en Fat32 stasjon? Er det mulig å kopiere disse inn til Linux partisjonen...? Finnes det noen form for en slags "explorer" der jeg kan lese mine filer fra fat32? Dette står sikkert besvart hundre ganger andre plasser i forumet, men det kom opp bare dritt når jeg søkte... Mange spørsmål på en gang, men slik går det når en aldri har brukt linux før...:smile: Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 /etc/lilo.conf Edit den, bytt om på seksionene. Dem ser ut form den nedom. # Linux bootable partition config begins image = /vmlinuz root = /dev/sda2 label = Linux read-only # Linux bootable partition config ends Bare sett windows øverst, så den kommer før Linux. Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Glemte noe. Etter du har gjort det, kjør "lilo" som root. For og reinstallere lilo til "master boot record". Lenke til kommentar
morbo Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 ...ellers kan du legge til default=default-image, f.eks "default=windows" i den globale delen av lilo.conf og kjøre lilo på nytt. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 2. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2002 takk for svarene, men dette er enklere sagt enn gjort... husk at jeg bare har så vidt vært borti linux... den eneste editoren jeg vet av, er "VI", å den greide ikke å lagre filen, hadde ikke tilgang eller noe slikt.. Jeg var innlogget som root, men greide fremdeles ikke å skrive til filen.. .noen forslag? skal jeg bare flytte den text-strengen som sier noe sånt som "other=windows" + de påfølgende linjene til ovenfor linux strengen som er noen setninger overfor? eller er det ikke så enkelt? Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Det er ett noe grafiske greier i X, under noe config-greier som er mulig å redigere lilo med.. Jeg husker ikke helt hvor det var, men det er ikke så langt unna desktopen.. Du finner det ut :smile: Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 3. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2002 Takker for svarene :smile: var bare å forandre på default=windows eller noe slikt. finnes det noen bra norsk side som tar for seg linux for nybegynnere? vil se divx filmer osv... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 starte grafisk grensesnitt; startx hvis det ikke funker: Xconfigurator startx hvis du installerte KDE (window manager, "skin" til det grafiske grensesnittet) K->Editors->Advanced Editor (eller noen andre. de ligger litt her og litt der :wink: rydd i det) ang lilo.conf: jeg har endra default der flere ganger uten å kjøre det om, men alikevel har endringene blitt tatt med når jeg reboota.. merkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå