hallgeirl Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Hei. Jeg installerte fedora core 3 (for x86_64 på DVD) her om dagen på min Serial ATA-disk hvor jeg også har windows xp installert. Partisjonene er som følger: sda1: WinXP (NTFS) sda2: Linux (Ext3) sda3: Linux Swap sda4: Extended sda5: Fat32 sda6: NTFS Installasjonen gikk helt greit, jeg konfigurerte GRUB under installasjonen, og la til /dev/sda3 i lista over OS. Fullførte installasjonen og restarta. Da jeg prøvde å starte Linux (som ligger på sda2), så sa den noe om at den ikke fant partisjonen (root(hd4,1): no such partition ellerno). Windows starta fortsatt like greit. Så jeg stappa inn fedora-cd'en og skrev inn "linux rescue" i kommandolinja som kom for å starte opp i slik rescue mode sak. /etc/grub.conf ser sånn ut: # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /, eg. # root (hd4,1) # kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sda3 # initrd /boot/initrd-version.img # boot=/dev/sda default=0 timeout=5 splashimage=(hd4,1)/boot/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title Fedora Core (2.6.9-1.667) root (hd4,1) kernel /boot/vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=LABEL=/ rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.9-1.667.img title Windows rootnoverify (hd4,0) chainloader +1 Er det noen som ser noe feil med denne configen? Er det noe spesielt jeg må gjøre når jeg skal dual-boote på serial ata-disker? Håper noen kan svare meg på dette, blir veldig takknemlig Endret 8. desember 2004 av ZiggWarth Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Har aldri forstått hvorfor GRUB bruker den elendige partisjons-velge-syntaksen sin... (hd0,0) Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 For å sjekke at du ikke har tasta inn feil "harddisknummer" (hd4,1) til grub, prøv følgende: Når grubmenyen kommer opp, tast c for å få kommandolinje, skriv deretter: find /boot/grub/menu.lst (eller en hvilken som helst fil du vet eksisterer på linuxpartisjonen). Da skal grub svare med å liste opp "alle" partisjonene som har denne filen. Eks: grub> find /boot/grub/menu.lst (hd0,1) grub> Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 JA! Genialt Det fiksa problemet! Takk for hjelpen. Da lærte jeg litt nytt nå også Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det er bra, det er flere som klager over hvor unødvendig avansert GRUB egentlig er, men lærer man å bruke den ser man virkelig kraften i den boot loaderen Lenke til kommentar
comicz Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Jepp, enig der. Uansett: hd4,1 vil jo tilsi den andre partisjonen på harddisk 5, kanskje ikke helt det du var ute etter? ;--) Hadde du lest litt mer om GRUB hadde du nok funnet ut av dette på egenhånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå