Gå til innhold

ødelagt harddisk.. hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny her på forumet, og har noe erfaring med pc.

Derfor lurer jeg på en liten ting her, jeg og en kamerat bygde en server pc.

Vi satt i en harddisk (wd200), og allt annet. Maskina startet opp og vi la inn windows xp. Etter installasjonene begynte vi å kopiere over filer til 200gb harddisken. Maskina stod på en duk, og kameraten min gikk mellom sofa og bord. Og trakk ved et uhell med seg duken og maskina :cry: !

Maskina gikk med et brak i flisgulvet. Og sprakk flisa, med en gang så slo jeg selfølgelig av maskina. Men harddisken tok dette litt tungt :no:

Disken laget noen ekstreme hylelyder en liten stund etterpå, så døde den bare.

Så jeg tok frem skruhjernet, og skrudde av topp plata.

Her er en link til bildet av diskens overflate.

http://www.home.no/komic/P1010012.JPG

Har noen spørsmål her..

1: Noen triks jeg kan gjøre for å få disken til å funke igjen? Dere som kan dette må jo vite noen :yes:

2: Kan jeg få en ny på garantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel liten sjangs for at den disken fungerer etter at du har tatt av lokket. Om du hadde skrudd av lokket på den mens den fungerte hadde det også vært stor sjangs for at den ikke ville virke etterpå.

Garantien har du heller ikke lenger.

Så det er vel bare kjøpe en ny.

Delene inni harddisker er MEGET følsome for ting utenfra, men reprasjoner kan selvfølgelig være vellykkede hvis du har flaks.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
er det ikke mulig å snu platen som roterer og bruke undersiden? :hmm:

Seriøst?

Ikke meningen og være frekk eller noe, men det er ikke noe lp plate. Platen(e) i en hardisk kan bli ødelagt hvis det kommer et støv fnugg under lesern. du kan jo rette opp leseren, tørke av med en fuktig klut, skru den sammen og håpe på det beste.

Lykke til , det værste som skjer er at det går en sikring i psu eller noe lignende.

Håvard

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
er det ikke mulig å snu platen som roterer og bruke undersiden? :hmm:

Seriøst?

Ikke meningen og være frekk eller noe, men det er ikke noe lp plate. Platen(e) i en hardisk kan bli ødelagt hvis det kommer et støv fnugg under lesern. du kan jo rette opp leseren, tørke av med en fuktig klut, skru den sammen og håpe på det beste.

Lykke til , det værste som skjer er at det går en sikring i psu eller noe lignende.

Håvard

tror ikke du har sett bilde av overflaten...

lesehode har kjørt opp heile greia.

så eneste jeg kan gjøre er å kjøpe meg en ny da? :cry:

Lenke til kommentar
Dette må jo bare være en spøk...

Du kan jo se om du klarer å få pusset bort de fæle stripene på plata med litt slipemiddel fra Clas Ohlson :p

er det mulig viss du har et veldig fint papir?

ikke det at jeg har tenkt å prøve det men går det?

foresten...ikke le av meg...jeg kan ikke dette like mye som dere

Lenke til kommentar
foresten...ikke le av meg...jeg kan ikke dette like mye som dere

Beklager hvis jeg var fornærmende.

Jeg syntes bare det var litt underlig at du hadde plassert bildet under \komic\ katalogen på sida di ;)

Disken er garantert død. Dersom du har ekstremt viktige data på den kan du kontakte IBAS. De tar ca 5-10.000 kr for å rekonstruere dataene på disken.

EDIT: Så nå at det var brukernavnet ditt på home som var komic, det var kanskje ikke så rart...

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Ok, ettersom du sier du ikke kan noe om dette her, og andre folk har bare driver og går rundt grøten, så får jeg kaste deg midt i grøten. (det er jo jul ogsånt).

Den hardisken er ødelagt, du vil heller absolutt aldri få noe som helst på garantien. Garanti gjelder kun ved produksjonsfeil, og ikke ved bruks feil og friluftsmanøver. Her er det nok heller ingen mulighet å skjule hva du har gjort, da kan du bli anmeldt for bedrageriforsøk, for det er rett og slett det dette er, hvis du skal putte på lokket igjen og sende den inn. Hardisker her veldig veldig følsomme for støt og slag når de spinner rundt. Avstanden mellom lesehodet og platene er mindre tykkelse enn ett hårstrå. Hardisken blir også ødelagt av noe så lite som ett støvfnugg, og har det kommet riper på disken er det eneste som KANSKJE kan bli hentet ut, av spesialister, det koster gjerne ganske ganske mange tusen kroner, altså det er det ikke verdt hvis ikke du har noe uvurderlig informasjon på den disken.

Så, shit happends, ingen vits å tenke noe mer over det, du er heldig at det bare er disken som har gått til helvete.

Hilsen Steffen

Lenke til kommentar
Ok, ettersom du sier du ikke kan noe om dette her, og andre folk har bare driver og går rundt grøten, så får jeg kaste deg midt i grøten. (det er jo jul ogsånt).

Den hardisken er ødelagt, du vil heller absolutt aldri få noe som helst på garantien. Garanti gjelder kun ved produksjonsfeil, og ikke ved bruks feil og friluftsmanøver. Her er det nok heller ingen mulighet å skjule hva du har gjort, da kan du bli anmeldt for bedrageriforsøk, for det er rett og slett det dette er, hvis du skal putte på lokket igjen og sende den inn. Hardisker her veldig veldig følsomme for støt og slag når de spinner rundt. Avstanden mellom lesehodet og platene er mindre tykkelse enn ett hårstrå. Hardisken blir også ødelagt av noe så lite som ett støvfnugg, og har det kommet riper på disken er det eneste som KANSKJE kan bli hentet ut, av spesialister, det koster gjerne ganske ganske mange tusen kroner, altså det er det ikke verdt hvis ikke du har noe uvurderlig informasjon på den disken.

Så, shit happends, ingen vits å tenke noe mer over det, du er heldig at det bare er disken som har gått til helvete.

Hilsen Steffen

:cry::cry::cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...