Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Port forwarding med en twist (to routere)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Belkin wireless koblet videre til en Thomson Speedtouch ADSL Modem med router fra Telenor.

 

Det jeg nå skulle ha gjort er å ha forwarded porter. Jeg kan bruke 10.0.0.138 til å config Thomson og 192.168.2.1 til config av Belkin.

 

Dersom jeg kobler min maskin direkte til Thomson så fungerer alt bra. Jeg bruker NAPT til å åpne 10.0.0.2 på portene. Men hva så når jeg slenger Belkin Wireless Router i mellom?

 

Routeren har IP 192.168.2.1, mens min maskin da får 192.168.2.2. Hvilken IP skal jeg åpne hvor?

 

Jeg prøvde:

10.0.0.2 i Thomson og

192.168.2.2 i Belkin.

 

Det gikk ikke.

 

Deretter har jeg prøvd både 192.168.2.1 og .2 i Thomson uten hell. Det synes å være dønn umulig å få åpnet portene slik at det går fra den ene til den andre og så videre til min maskin...

 

Jeg ville ha trodd at Thomson automatisk ville tildele Belkin 10.0.0.2 når de ble koblet sammen...

 

For øvrig fungerer nettverket bra...

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo prøve å forwarde alle portene (slå av nat "brannmur") fra den routeren som er koblet til internet til den andre routeren. Og så tar du selectert forwarding på den andre routeren.

Ja, jeg tenkte på det. Men fant ikke ut hvordan det skulle gjøres. Jeg kan sette min egen IP i DMZ modus slik at den ligger utenfor brannmuren. Men jeg vet fortsatt ikke hvilken IP jeg vil ha i forhold til den første modem/routeren?

 

Jeg regner med den tildeler den første tilknytningen (altså router 2) default IP på 10.0.0.2. Men denne routeren ser jo på meg som IP 192.168.2.2.

 

Nå forvirret jeg meg selv enda mer...

Lenke til kommentar
Problem løst. Min maskin var selvsagt 10.0.0.3 sett fra modemet. Så jeg bare forwarder 10.0.0.3 derfra. For øvrig er portene også åpnet i roiteren, men da for den IP som routeren mener jeg har 192.168.2.2...

Du er ein helt!!! Løste akkurat mitt problem og, har samme config som deg, med Thomson og WLAN router.

 

Takker så meget! :yes::D

 

Mvh

 

Espen :thumbup:

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel bare å ikke bruke router 2 som router, men kun som switch. Da slipper du det problemet.

 

Det gjøres ved å koble kabelen fra router 1 inn på en av switch portene og ikke up link porten på router 2. Og i tillegg slå av dhcp i router 2. Det er også greit å gi router 2 ipadresse i utenfor ip rangen, men i samme subnet, som router 1 deler ut.

 

Et annet alternativ er å sette router 1 i bridge mode og bruke router 2 som router.

 

Jeg bruker en variant av begge.

 

internett ----- router 1(bridge mode) ---- router 2(smoothwall) ---- router 3(trådløs switch mode).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...