Gå til innhold

Kluss med system- og oppstartsdisker

jocke

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk et lite problem med filserveren min i dag. Formaterte maskinen i går, og alt fungerte helt fint. Men i dag, da jeg slo den på, fikk jeg melding om at NTLDR manglet. Jeg fant som så ut at jeg hadde valgt feil oppstartsdisk i BIOS. Men neida, det var ikke den harddisken heller. Etter mye prøving og feiling (har 7 disker, så :) ), kom jeg frem til følgende;

Primary Master: 120GB WD

Primary Slave: 200GB WD

Secondary Master: 160GB WD

Secondary Slave: Sony CD-RW

+ resten som ligger på et annet kontrollerkort (PCI) som ikke har noen innvirkning på resultatet.

Uansett, det som skjer, er at Windows-filene ligger på 120GB'en, mens NTLDR/oppstartsfilene ligger på 160GB'en. Det som skjer, er at disse to diskene havner midt innimellom de andre diskene (altså stasjonsnavnet) - noe som blir ganske plagsomt i lengden. Tidligere har jeg bare endret stasjonsbokstavene, men det ville ikke la seg gjøre denne gang, siden systemdisk (120GB'en) og oppstartsdisk (160GB'en) er låst, siden de, ja nettopp, er oppstarts/system-disker.

Hvordan i huleste kan jeg fikse dette problemet mitt, slik at 120GB'en kan få bli C: igjen? (regner med at jeg kan få flyttet over oppstartsfilene/NTLDR fra 160GB'en, men aner ikke hvordan)

..format er dessuten uaktuellt med det første, da NTLDR-filene alltid vil ligge på 160GB'en, samt at jeg, som sagt, nettopp formaterte i går :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare legge til at dette ikke er et nødstilfelle. Systemet fungerer helt ypperlig, det er bare det at jeg ikke kan fordra å ikke ha systemdisken som c:. Vil heller at systemdisken formateres dersom et virus skriver "format c:", enn at videodisken forsvinner :wee:

Lenke til kommentar

Hmm. kinkig problem, som jeg også skulle likt å vite svaret på.

Jeg tror det skal gå an å flytte oppstartsfilene til 120GB'en hvis du plugger ut samtlige disker untatt 120GB'en og deretter kjører "Repair Windows" fra Windows XP CD'n. Da tror jeg 120GB'en skal dukke opp som C: og NTLDR skal ligge på samme disken.

Men du vil få et problem så snart du kobler til alle de andre diskene: Da vil windows skjønne at 160GB'en har oppstartsfiler og legger til den som alternativt OS å starte fra. Du vil altså få valg om hvilket "OS" du vil starte hver gang du starter serveren. Om du velger 160GB'en så vil den ikke finne de orginale installasjonsfilene på 120GB'en og dermed feile oppstarten. Om du velger 120GB'en i første omgang så vil alt fungere bra (dersom repair-funksjonen på Win-CD'en funket fint.)

Lenke til kommentar

Problemet løste seg ved reformatering. Da jeg forrige gang formaterte maskinen, stod 160GB'en som oppstartsdisk i BIOS, og det er derfor naturlig at windows-installen velger å legge oppstartsfilene på denne disken :)

Formatering gjorde jeg pga spyware - IGJEN! Ved formatering denne gang, valgte jeg selvfølgelig 120GB'en som oppstartsdisk i BIOS :)

..men om det er noen andre som har noen smarte løsningsforslag utenom å formatere, tar jeg gjerne imot tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...