Gå til innhold

Film: Nighttime sine filmer

Anbefalte innlegg

Det hadde vært artig å fått tilbakemelding på filmene jeg har laget!

Filmene 23, Fyrstikkesken, 3d montage, Celestial Symphony er alle å finne på min hjemmeside: Nighttime

Eller du kan laste de ned her:

23:00

Fyrstikkesken

3d Montage

Celestial Symphony

Kinoreportasje

Tilbakemelding på mitt pågående filmprosjekt Domino er også ønskelig. Du kan lese mer om filmprosjektet på nettsidene!

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du.

Ikke verst.

Så 3dfilmen (driver med 3d selv. Mer inne pyroeffekter og liknende) Hvilket program bruker du? Jeg likte lyssettinge på klippene også..

23:00... En del bra.. Gode vinkler. Endre kontrasten, særlig på nattklippene, så blir de ikke så blasse. God driv i klippene. Fortsett videre :)

--jola--

Lenke til kommentar

Hei Henrik. Har sett filmene dine nå og har noen kommentarer tar i første omgang for meg Fyrstikkesken.

Fyrstikkesken:

Er vel helt på kanten å kalle dette film? Hvis man med begrepet film mener det samme som det engelske begrepet movies (av Moving Images) faller jo denne saken utenfor definisjonen.

Dessuten kommer det enkelte steder bilder med for lik vinkel/komposisjon slik at "klippene" blir for harde selv om vi snakker om et slide-show.

Når så dette er sagt hadde jeg sansen for resten, hvis dette hadde vært gjort som en animasjon ville det jo vært virkelig bra. Fortellerstemmen gjør jobben bra og historien er en trivelig liten sak. Musikkvalget er også artig og er med på å skape atmosfære. Altså en god idé som kanskje ikke helt har fått den tiden og det tekniske nivået den hadde fortjent? :hmm:

Hvis dette er tilfellet blir det jo nærmest det motsatte av de 3D-greiene du lagde som jo er svært bra teknisk men ikke så voldsomt interessante utover dét. Jeg foretrekker definitivt fyrstikkmannen... :yes:

Lenke til kommentar

Vel begge delene er skoleprosjekter! Fyrstikkfilmen var resultat av et skoleprosjekt som var å lage en stillbildefilm! Så derfor er det stillbilder! Jeg er derimot sterkt uenig i at stillbilder som forteller en historie ikke kan kalles film! Det synes jeg er en helt idiotisk uttalelse!

Fyrstikkesken fikk god nok tid til å bli gjennomført, men måtte gjennomføres innenfor oppgavens rammer!

3d prosjektet er som du sier det komplett motsatte! Dette er et teknisk prosjekt, som handler om å forstå tekniske aspekter ved animasjon, og historien er svært lite gjennomarbeidet, eller fraværende! Dette er kun bilder satt sammen for å vise hva som er gjort teknisk! Igjen et skoleprosjekt, som derfor må være slik! Prosjektet var fordypningsprosjekt i Medier & Kommunikasjon VK2 i fjor og jeg fikk karakteren 6 (noe jeg også fikk på fyrstikkfilmen) så det kan jo ikke være helt borte i natta, når det gjelder i forhold til oppgavene som er gitt! Når det gjelder å se på det som film, så kan jeg være enig i kritikken!

Nå er jeg jo ferdig på skolen og fremtidige prosjekter, som Domino beskrevet på websiden, vil være mer film enn prosjekt, selv om jeg alltid vil hive etter å lære mens jeg jobber!

Jeg vet dette høres ut som en unnskyldning, men det er faktisk slik det er! Men takk for tilbakemeldinger!!!

Lenke til kommentar
Jeg er derimot sterkt uenig i at stillbilder som forteller en historie ikke kan kalles film! Det synes jeg er en helt idiotisk uttalelse!

Du må selvfølgelig være uenig, men å kalle mine uttalelser for "idiotiske" gir meg ikke akkurat lyst til å komme med flere tilbakemeldinger. Jeg gjør jo ikke dette for å være negativ, men for faktisk å gi en pekepinn på hvordan en "nøytral" tilskuer opplever dette. :roll: Hvilke deler av tilbakemeldingene du velger å legge vekt på må du jo velge selv utfra hva du ønsker å formidle...

Jeg stiller jo forøvrig et åpent spørsmål om hvor vidt det kan kalles film og peker så på at hvis du bruker det (amerikansk) engelske ordet for film faller denne saken utenfor definisjonen.

Jeg mener forøvrig personlig at vi snakker om en billedmontasje. Fra bokmålsordlista finner jeg følgende definisjoner på ordet "film":

1 hinne, tynt lag plastf- / en beskyttende f-

2lysømfintlig celluloidremse til fotografering fargef- / framkalle en f- / skifte f-

3 rekke av levende bilder; kunstverk som består av levende bilder dokumentarf-, fjernsynsf-, kortf-, smalf-, spillef-, stumf-, tegnef- / ta opp en f- / f-en må skjøtes / f-en går på Sentrum kino / en f- av Fellini / gå til f-en bli filmskuespiller

4 *film (3) som kunstgren f- og teater / norsk f- / han vet mye om f- / f-ens historie .

Regner med at det er nr. 2 vi snakker om her og i så fall kan ikke min uttalelse være idiotisk, selv om du selvfølgelig skal få lov til å mene noe annet...

Lenke til kommentar

Så så, gutter. Ikke krangle sånn her da :)

HenrikSolberg: Du bør avstå fra å kalle uttalelser du ikke liker for "idiotiske".

Når dette er sagt... jeg likte ikke Fyrstikkesken så veldig godt, kanskje av samme grunner som NickFalk. Men har selv gått filmskole, og vet at man må holde seg innenfor oppgavens rammer. Så i henhold til det, var det bra gjennomført.

23:00 var den jeg likte best... god driv, spenning og en uventet slutt. Selv om det er trist, så likte jeg at slutten var slik. Ikke fordi jeg vil ta innvandrere av dage, men fordi du tør å skape en slik slutt på filmen. Teknisk sett helt greit (litt vanskelig å se pga. høy kompresjon over nettet) men det var litt dårlig lys enkelte steder. Lyssetting er vanskelig, og har man det teoretiske grunnlaget, er det kun øvelse som kan gjøre en god i dette.

3D modellene var også meget bra, og tør å påstå at du er på god vei til å bli en profesjonell 3D artist. Neste prosjekt blir Star Wars 7, 8 og 9? :)

Reportasjen hadde ett visst "skolepreg" over seg, men var ikke dårligere enn de reportasjene jeg lagde første året jeg gikk film og tv utdanning. Den var imidlertid interessant, og man fikk svar på ett spørsmål som sikkert mange av innbyggerne der du bor har spurt seg.

Alt i alt synes jeg din "work reel" var bra, og en meget god start på hva som kan bli en karriere innen film.

Lenke til kommentar

For all del, har full forståelse for at man må holde seg innenfor oppgavens rammer. Dette er en selvfølgelighet. Uansett, filmene ble presentert her uten noen som helst forklaring og når tilbakemelding etterlyses bør man kanskje tåle at ikke alt er positivt?

Jeg synes jo forøvrig 23 langt på vei var bra, men tør jo nesten ikke komme med noen kritiske innvendinger. ;)

Ros og skryt er vel noe de fleste liker, få mere enn meg, men konstruktiv kritikk er vel allikevel mer egnet til å frembringe forbedringer...? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke postet noen bakgrunnsinformasjon rundt filmene før jeg ba om kommentarer! Det burde jeg selvsagt gjort!

Og beklager uttalelsen "idiotisk". Det var over grensen! Men jeg må si at jeg er sterkt uenig i at dette ikke kan kalles en film! Film er en kunstart, ikke en slavisk faktaformel etter noe som står i ordlista! Men la nå det ligge! Men synes det låter litt merkverdig. Jeg har brukt halvannen uke på å lage en film (fyrstikkesken). Og du kaller dette arbeidet mitt som "helt på kanten å kalle en film", mens jeg kaller en uttalelse du koker sammen på fem minutter "iditotisk". Skal ikke forsvare mitt lille raseriutbrudd, men du ser kanskje hvordan din uttalelse ikke er så mye bedre?!?!

Men nok om det! Kom med kritikk til 23! Ønsker det! Tåler at alt ikke er positivt jeg! Hvor får du det fra? Det eneste jeg kaller idiotisk er uttalelsen din vedrørende om det er film eller ikke (noe jeg har beklaget), ikke om det er en bra eller dårlig film! Jeg skriver jo at jeg er glad for tilbakemeldinger og at jeg er enig i kritikken du legger til til filmene mine! Bare les posten min over! Så bare kritiser (saklig) i vei!!!

Når det gjelder 23:00 så har jeg en del kritikk selv også! Filmen er dårlig lyssatt er par steder, med noen enorme skygger! (første forsøk på "nattfilming"). Filmen er litt mørk enkelte steder (første konfrontasjon med PD150). Skuespillet til dama i disken er ikke akkurat Oscar-verdig! Men synes musikkbruken er bra, og også kameravinkler og klipping! Det var vår konklusjon etter prosjektet!

Endret av HenrikSolberg
Lenke til kommentar

Bare for å gi min mening her så vil jeg si HenrikSolberg har helt rett.

Fyrstikkeskefilmen er en film. Mye pga av at det er en fortellerstemme som binder bildene sammen til en historie, samt at endel av bildene har da bevegelse.

Påstår Nickfalk også at Le Jetée heller ikke er en film dermed? Den består da også av stillbilder, og er regnet som en av de største verkene innen avantgarde-sjangeren. Stan Brakhage har også hatt filmer som kun har bestått av bilder.

Bare min ytring i saken.

S,

Lenke til kommentar

Hei igjen Henrik. Vi to blir nok ikke enige om hva "film" er/kan være. For all del det du har skapt er et kreativt åndsverk men etter min, sikkert konservative definisjon, er det ikke film. Men for all del vi har forskjellig syn på saken og kan vel la det ligge med det...

Grunnen til at jeg oppfatter det som om du ikke liker kritikk er jo at jeg føler du gikk veldig i forsvarsposisjon i forhold til alt jeg skrev - selv om jeg ikke følte jeg var spesielt negativ. ;)

23 - Var faktisk stort sett veldig bra, men jeg har selvfølgelig mye å utsette allikevel. Sorry, det er bare sånn jeg er.

Klipping: Enig, langt på vei funker dette helt utmerket dog med et litt brutalt unntak tidlig i filmen. Når hovedpersonen ser på videoen og dere zoomer mot skjermen for så å kutte mot et stillbilde av hovedpersonen. Hadde dere matchet disse bildene med en tilsvarende zoom hadde det ikke blitt så rykk og napp som det er nå. (Personlig ville jeg forøvrig ha foretrukket om dere flyttet kamera fremfor å zoome, da zoom ikke har noe "naturlig" motstykke, men hei det er min mening]. Oppfatter heller aldri at nazifyren registrerer at hovedpersonen har videoen og derfor blir grunnen til "jakten" litt merkelig. (Mulig jeg bare var sløv her!) Utover dette syntes jeg klippingen fungerte bra. :thumbup:

Manus: Ikke verst, men smelter ikke helt. Setupet funker fint synes jeg men i motsetning til Afseth likte jeg ikke slutten. Følte denne var påtatt "annerledes" og ikke levde opp til det dramatiske premiset i handlingen. Publikum [les:meg forventer at hovedpersonen skal ordne opp i brasene, spesielt etter at politiet har avvist ham. (Håper forøvrig ikke politiets oppførsel i denne filmen er representativ for ordensmakten). Synes også hovedpersonens sterke forhold til gullfiskene sine var en smule spesielt. Ros for at dere etablerte dette tidlig i filmen, men klarer ikke helt å kjøpe det...

Bildekomposisjon: Har ingenting negativt å komme med her så det må jo ha vært bra. :thumbup:

Ellers må jeg jo til tross for tiraden over si at dette var ganske så bra. En klar narativ (stort sett) fornuftig klipping og fint driv. Tydelig at det er talent tilstede og jeg venter spent på neste prosjekt...

Lenke til kommentar
Påstår Nickfalk også at Le Jetée heller ikke er en film dermed? Den består da også av stillbilder, og er regnet som en av de største verkene innen avantgarde-sjangeren. Stan Brakhage har også hatt filmer som kun har bestått av bilder.

Bare min ytring i saken.

Kjenner bare den filmen av omtale, har ikke sett den selv. Ut fra hva jeg har forstått er det snakk om stillbilder i bevegelse og dermed blir det jo umiddelbart noe litt annet...

Hevder forøvrig ikke å ha noe endelig svar på hva som definerer en "film" men har jo min personlige oppfatning. Den er nok relativt konservativ noe som også gjelder min filmestetiske smak...

Lenke til kommentar
Setupet funker fint synes jeg men i motsetning til Afseth likte jeg ikke slutten. Følte denne var påtatt "annerledes" og ikke levde opp til det dramatiske premiset i handlingen. Publikum [les:meg forventer at hovedpersonen skal ordne opp i brasene, spesielt etter at politiet har avvist ham.

"Hovedpersonen blir helt" er litt for Hollywood aktig synes jeg. Derfor synes jeg det er bra at slutten var annerledes. Man forventer at han skal ordne opp, og vi blir derfor overrasket når han ikke gjør det. Jeg liker filmer som slutter uventet.

Dog litt rart at han ikke dro rett til politistasjonen med filmen med en gang han så hva det var.

Lenke til kommentar

Er i og for seg enig i at uventede slutter ofte er positivt. Allikevel er det en risikosport i mine øyne å bygge opp forventningene om at en ting skal skje for å så gå en helt annen vei. Helten behøver ikke alltid klare brasene som forventet - det beste er i mine øyne om helten klarer brasene, men på en måte som overrasker publikum, kanskje med en eller annen vri...

Men for all del, denne tråden har vel vist at ikke alle kan være enige om alt. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er ganske enig i din siste uttalelse der NickFalk! Det ville nok vært bedre dersom han lykkes, men på en annen måte enn hva seeren hadde forventet! Har ikke tenkt på akkurat det før, men det gir jo mening! Jeg mener og huske at Cast Away hadde en slik slutt!?! Eller tar jeg feil? Hanks kommer hjem fra øya og kona har fått seg ny mann og Hanks blir kasta ut gjør han ikke det? Men allikevel så er det et eller annet (husker ikke akkurat nå, lenge siden jeg så filmen) som gjør at han ikke blir hjerteknust!

Men nå er kanskje disse filmene snart "ferdigdiskutert". Jeg bare lurer på om det er noen som har noen tilbakemeldinger å gi på Domino-prosjektet mitt? Du kan lese manus her: Manus

Eller et kortfattet sammendrag her: Historien

Hadde vært kjekt, ettersom jeg snart må si arbeidet med manuset som ferdig, for å komme videre i prosessen!

Endret av HenrikSolberg
Lenke til kommentar

Domino har et utmerket manus. Ingenting å si på det, som ikke allerede har blitt sagt på norskfilmforum :)

Men bare for å gi et ydmykt tips. Husk å ikke gi deg før du har fått absolutt det du vil fra skuespillerne. Siden dette er slik en skuespillerdrevet film. Og det er også viktig med god originalmusikk (om du har bekjentskap med en komponist) og utmerkede sound effects. Dette tror jeg blir bra. :)

BY THE WAY: Skal du ta deg turen innom et teater for å finne skuespillere? Hadde vært lurt, ettersom flere talenter jobber gratis for å få jobbe videre.

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar

Planlegging med musikk er allerede i gang! Er i dialog for å få tilgang til å bruke en melodi av Oskar Lindberg som døde for 70 år siden! Tror det skal gå i orden! Denne blir i alle fall tittelmelodi og vil, sammen med resten av musikken bli spilt inn av janitsjarorkester enten i Fredrikstad eller i Indre Østfold!

EDIT: Vedrørende din Edit :cool: Hadde faktisk tenkt tanken! Har ikke peilet meg ut noen spesiell, men tror nok kanskje jeg trenger noen med litt talent for å fylle noen av rollene! Så jeg får se hva jeg får til! Takk for tipset! :thumbup:

Endret av HenrikSolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...