[c]hassum Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Har rigget opp mitt nye Abit BD7II og har store problemer med booting av hovedkortet. Det som skjer er at når jeg setter opp FSB eller stiller minne hastigheten for høyt, så vil ikke maskinen boote. Dette er jo ganske naturlig, men når jeg skal resete BIOS med jumper, så skjer det ingenting. Det virker som om Clear CMOS ikke fungerer. Løsningen er å ta ut batteriet og dra ut power kontakten. Når jeg har gjort det vil ikke maskinen starte en gang. Kan trykke og trykke uten at det skjer en noenting. Hvis jeg venter et par timer, så vil den plutselig boote. Jeg synes dette er meget merkelig, og har ikke opplevd at noen av maskinene mine har oppført seg slik før. Hva er forresten hurtigtasten for å resette BIOS på abit? PS. Har den nyeste BIOS'en (93) Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Power-ledningen må være ute for at Clear-CMOS skal funke da :wink: Eller om du bare skrur av strømmen bakpå power'et ditt... Btw: den "Haster!!"-greia er bare teit. Lenke til kommentar
aG_ Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Høres skummelt ut. Jeg hater (også) slike problemer som virker helt uløselige. Jeg har og abit og resetter cmos med jumper hver gang jeg setter på for mye fsb eller gjør noe annet galt, har aldri hatt noen problemer med det. Prøv å resette cmosen med strømkabelen i. Abit kortet ditt har vel (?) en LED på kortet som viser to tegn. Sjekk hva disse sier og finn ut hva feiler er i manualen. Det at pcen noen ganger ikke vil starte i det hele tatt har jeg ingen løsning på, kanskje det er noe galt med PSU? Lenke til kommentar
[c]hassum Skrevet 2. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2002 Har nå sjekket manualen, og så ikke noe der om status på led'en. BD7II har forresten ikke innebygget port 80 kort slik som BD7 har, den har bare en led som skifter farge. Jeg husker at led'en lyste rødt da maskinen ville starte, men ikke boote. Nå lyser den grønt, men vil ikke starte. Tror ikke poweret skulle være noe problem heller. Har nemmelig Enermax 550W :wink:. Litt off topic men hvordan i H****** klarer du å få det Ti200 kortet så høyt? Har du peltier på det? Har nemelig et Gainward GF3 480XP selv. (Ti200 kort med 3,8ns) og klarer med vannkjøling kun 250 core(Har rigget det opp i dag og ikke fått testet den mye enda.) og er ikke sikker på om dette er helt stabilt heller. Prøvd 250/550 og dette hang seg når jeg kom til dragotic testen i 3D Mark 2k1. :sad: [ Denne Melding var redigert av: [c]hassum på 2002-06-02 16:49 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Et lite tips: Det er ikke nødvendig å resete biosen hver gang dere går for langt på minnet eller CPU. Hold inne "insert" knappen på tastaturet når dere starter maskinen, så vil den starte på standard innstillingene! Det er ikke ofte det er nødvendig å resete biosen, og takk for det. Hadde det vært eneste muligheten, så skulle jeg montert bryter på denne jumperen for lenge siden. Uansett så høres det ut som det er noe galt med kortet ditt. Det skal ikke være slik du beskriver. Lenke til kommentar
[c]hassum Skrevet 2. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2002 Nå har jeg knotet og herjet i langt tid, å plutselig så vil den boote. Det jeg gjorde denne gangen, var å byttet til et Enermax 330W jeg hadde liggende. Den ville fortsatt ikke boote da, så jeg flyttet Clear CMOS jumper og tok ut batteriet. Ingen bedring da heller, men når jeg satte 550W tilbake igjen så kom den med eg gang. Dette er ikke til å bli klok på! Kortet er nemlig kjøpt inn for å tweakes og klokkes maximalt, så jeg må ha mulighet for å stille BIOS ofte. Jeg tror dette er en BIOS skal å håper Abit kommer til å fikse dette snarest. Kortet kjører jo knirkefritt på default, så jeg får vel heller ikke byttet det hos komplett heller :sad: Har lest at BD7 også har boot problemer med tidligere BIOS utgaver. Er det noen andre som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Kan bekrefte at BD7 hadde "Cold Boot" problemer, men dette skal være fikset i nyere BIOSer. Finnes det noen BETA BIOS du kan prøve? Skal grave frem en link til en justert BIOS. Hang on. -KJ Her kommer den tweaka BIOSen: http://www.n3dt.com/drivers/bios/abit/bd7i...7ii/BD72_9A.BIN Laget og hostet av MrNatural fra MadOnion.com forum. (Hverken jeg eller MrNatural tar noe som helst ansvar for evt. problemer som oppstår ved bruk av denne BIOSen. Du bruker denne på eget ansvar.) Kjører selv et TH7II RAID kort med BIOS fra MrN, og opplever bedre minneytelse med denne enn ABIT Beta som den er basert på. Kjører også denne BIOSen som egentlig er for RAID kortet på et nonraid kort, og dette fungerer bra. -KJ [ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-02 21:11 ] Lenke til kommentar
[c]hassum Skrevet 2. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2002 Takker for for linken til beta biosen til Mr. Natural. Visste forresten fra før at han hadde laget en, men i og med at systemet er litt på halv tolv fra før av, så tør jeg ikke å flashe den biosen før øyeblikket. Litt kjipt hvis jeg må levere inn kortet og de finner en uorginal bios der :wink:. Har nå satt systemet på 150/150 (1.6A@2,4) og jeg tror jeg lar det kjøre der til de kommer med en ny bios. Har ikke hatt problemer siden jeg fikk det i gang i stad. Det går jo ikke akkuratt sakte nå heller da, men skal man tyne ut alt så skal man. Gleder meg til Epox 4G4A+ kommer. Da åker BD7II'en over i serveren min og den stakars 1.6A skal få kjørt seg for det den er god for! [ Denne Melding var redigert av: [c]hassum på 2002-06-02 21:49 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå