Gå til innhold

Har noen erfaring med Pentax istD.


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe EOS 20D, men i dag sitter jeg med et Pentax MZ-5 med tre objektiver og blits og vil økonomisk komme mye bedre ut av det om jeg fortsatte med Pentax istD i stede.

Men Pentax speilrefleks er ikke så enkelt å oppdrive i Norge, og ikke omtaler/tester av kameraet.

 

Har noen erfaring eller anbefalinger EOS 20D kontra Pentax istD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg velger å kjøpe Pentax ist DS, hvordan vil mine gamle objektiver for filmbasert speilrefleks fungere med digital speilrefleks. Jeg er klar over at jeg må gange med faktor 1,5 for digital pentax, men jeg har og lest at digitale speilrefleks krever bedre optikk for å få gode bilder.

 

Vil da mine gamel objektiver fungere godt kvalitetsmessig for digital speilrefleks?

Lenke til kommentar
Om jeg velger å kjøpe Pentax ist DS, hvordan vil mine gamle objektiver for filmbasert speilrefleks fungere med digital speilrefleks. Jeg er klar over at jeg må gange med faktor 1,5 for digital pentax, men jeg har og lest at digitale speilrefleks krever bedre optikk for å få gode bilder.

 

Vil da mine gamel objektiver fungere godt kvalitetsmessig for digital speilrefleks?

Du har en review til på dpreview:

 

http://www.dpreview.com/news/0409/04091304pentaxistds.asp

 

I tillegg har du denne siden som sier følgende om linser:

 

Compatibility with PENTAX interchangeable lenses

 

The *ist DS offers the outstanding benefit of lens interchangeability that allows users to take advantage of a wide selection of existing PENTAX interchangeable lenses.**

 

**PENTAX K-, KA-, KAF- and KAF2-mount 35mm-format lenses can be used without an adapter or modification. PENTAX screw-mount 35mm-format lenses and PENTAX 645- and 67-system lenses can be used with an adapter. Some functions may not be available with certain lenses

 

http://www.digitalcamera-hq.com/pentax-istds-reviews.html

 

Nå kjenner jeg ikke pentax, men dette sa deg kanskje mer enn den sa meg? :)

Lenke til kommentar
Om jeg velger å kjøpe Pentax ist DS, hvordan vil mine gamle objektiver for filmbasert speilrefleks fungere med digital speilrefleks. Jeg er klar over at jeg må gange med faktor 1,5 for digital pentax, men jeg har og lest at digitale speilrefleks krever bedre optikk for å få gode bilder.

 

Vil da mine gamel objektiver fungere godt kvalitetsmessig for digital speilrefleks?

Hvor gode objektivene dine er, vet vi ikke før du forteller hva slags objektiver det er snakk om. Det er godt mulig de passer (i forrige innlegg ser du hvordan du sjekker det), og om kvaliteten er god skal det være lett å finne ut på internett.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt *istDS i en uke nå og er fornøyd, fikk akkurat det jeg var ute etter, et solid kamerahus, liten størrelse, full kompabilitet med gamle objektiver (hvorav de fleste fastlinser fra Pentax er av høy kvalitet). Kan ikke si så mye om bildekvaliteten (har det travelt for tiden og får ikke tatt så mye bilder), men den er veldig lik Nikon D70 (samme brikke).

Lenke til kommentar

Snakket med Pentax Norge i dag, og de bekrefter at alle linser med diverse K-fatninger er kompatible, og at linser fra MZ-serien er direktekompatible. Crop-factor er 1.5, og de 2 store forskjellene (og de eneste viktige ifølge mannen på telefonen) var at DS mangler TIFF-format, og at det bruker SD-kort istedet for CF.

TIFF kan man konvertere til via medfølgende programvare, og SD-kort er jo snart vanligere enn CF. Eneste er vel at man ikke kan bruke Creative Muvo-trikset for å få billig 4GB-kort til dSLR'n sin:-)

Lenke til kommentar

Tror det stort sett er slik at får du objektivet på kameraet så funker det! inkludert skruobjektiv med adapter. Men det er visst en fordal med A instilling på blenderen! Ellers er nok de fleste av de gamle objektivene mer enn gode nok, det vanskelige blir å få tak i vidvinkel objektiver siden man jo nå gange med 1,5....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...