Gå til innhold

trenger hjelpt til å finne transistor...

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å lage denne kretsen og stappe inn i musa..

jeg spurte på metku forumet, og jaggu var det ikke japala som fiksa det bildet til meg :grin:

jeg har nå funnet alle delene, men jeg trenger hjelp til å finne en slik transistor på elfa..

den motstanden som er markert med blå skrift skal jeg bytte ut med et potmeter for å regulere hvor fort led'en blinker, holder det med 1kohms potmeter, eller burde jeg velge en større en for å ha større mulighet til å justere hastigheten?

post-112-1102507306_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel..

ehh...

vet ikke helt...

jo, porter og sånt, vi har ikke kommet til transistorer elelr noe i den duren, resten av klassen klarer ikke å henge så godt med i svingene..

jeg har hørt at 11 av 15 kommer til å stryke i elektronikk til jul, og jeg VET at jeg ikke er en av de...

Lenke til kommentar

OT, men er det ikke enklere å begynne med digitalelektronikk først?

the coolkid: om dere fremdeles driver med porter og vipper henger dere ikke etter, men langt etter. husker vi var ferdige med det 2 mndr tidligere enn dette når jeg gikk der.

enda mere OT: hvilken port kan man lage alle porter av? :p

Lenke til kommentar
Digitalteknikk?

Vi begynner med det over jul en gang, når vi skal bygge på VU-meter og kodelås :p på forsterkerne våre. Akkurat ferdig med en forforsterker og begynner på effektforssterkere nå.

forsterkere, hvilke forsterkere?

den eneste forstrekren jeg bygger på skolen er valgfag..

som hovedoppgave valgte jeg elektronikk, hadde det forige uke, først da lærte vi å lage print, og det er vel det første vi har bygd som ikke er kødd og som ikke går an å demontere i den form at det er loddet sammen.

fikk 5+ da :grin:

Lenke til kommentar

jeg går GK...

og det høres ut som om jeg burde ha gått på en annen skole..

burde vel egentlig det uansett, det var moren min som ville at jeg skulle gå der jeg går nå, men jeg får iallefall sitte på i bilen om morgenen, og det er mange hyggelige (og morsomme) folk der..

desverre ingen jenter i elektro avdelinga der da :(

Lenke til kommentar

Jeg går GK på Vargstad Videregående.

Alle GK klassene der bygger en forsterker, kan da umulig finnes noen bedre måte å lære på enn å bygge ting.

Forsterkerne bygges i fire aluminiums-moduler med to kort i hver:

Modul 1: Trafo og likeretter

Modul 2: Spenningsregulator +/- 12 V og +5V og Forforsterker

Modul 3: Høyre og venstre effektforsterker

Modul 4: VU-meter og kodelås ( :no: )

Lenke til kommentar

heldiggrider, det er jo mer enn på den forstkeren jeg bygger i valgfag..

men jeg tror den jeg bygger er bedre...

det eneste i nærheten som jeg har bygget er et kort med trafo likeretter og spenningsregulator, og det var hovedoppgaven...

valgfaget er jo bare å lodde på print...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...