Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter etter ruter, hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et spørsmål ang rutere (routere, hvis det er det det heter.. :p )

Jeg har en Thomson 510i modem/ruter som i dag er koblet til et trådløst tilgangspunkt, det er da Thomson som deler ut ip adresser.

Men jeg skal nå sette opp en 3Com ruter/switch (ukens tilbud Komplett) fordi jeg ønsker lan med både kabel og trådløst.

Det jeg da lurer på er om jeg må gjøre noe med Thomson ruter/modem for at dette skal fungere? (Er usikker på hvordan jeg angir at den skal være ruter eller ikke, den er altså ruter idag)

Vil det bli slik at den nye ruteren vil være den som deler ut iper, og at Thomson ruteren bare vil gi ip til neste ledd altså den nye 3Com ruter/switch?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kjenner ikkje Thomsen 510i, men rekner med at det ikkje er snakk om modem for analog telefonlinje?

Om 510i står mot breibandet ditt og har DHCP-server, kan du kanskje kopla 3Com'en til nettverket, utan å aktivera (eller ta i bruk) ruteren i den.

Eg har sjølv gjort dette med DLink sine trådlause rutere med switch. I staden for å kopla den eksisterande breibandsruteren til DLink'ens WAN-port, kopla eg tingene saman med LAN-portane.

Såleis vart ikkje ruter-delen i DLink tatt i bruk, og eg måtte bare gå inn på DLink'en å kopla ut DHCP-serveren der (det held med ein DHCP i eit lite lokalt nettverk - LAN).

Internett -> Modem/breibandsruter (med DHCP) -> switch -> Trådlaust AP me dutkopla ruter/DHCP

Lenke til kommentar

Hvis du kopler 3Com routeren til Thomson mode/router, men gjor som han over deg altsaa kople til LAN-port istedenfor WAN port, samt kople ut DHCP, saa vil 3com kun virke som switch vil jeg anta, uten aa vere helt sikker. Vil tippe at det traadlose vil funke...Har ikke testet selv.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Gjør følgende:

1. Skru av dhcp i 3com boksen.

2. Gi 3com boksen en fast ip i samme subnet som de andre maskinene.

3. Bruk en "switch port" på 3com boksen når du kobler den til ruter/modem.

3com boksen vill nå fungere som switch og AP.

Lenke til kommentar

Da får jeg prøve dette, takker for svarene.

Poenget for meg er som sagt at jeg trenger internett både ut i kabel og trådløst, det går ikke med bare Thompson modem eller den trådløs senderen jeg har nå. Vil bare sette det opp enklest mulig. Spiller ingen rolle for meg hvor rutingen foregår.

Lenke til kommentar

Vil påstå at det kan være lurt å sette Thomson ruteren i bridge mode og koble den til WAN porten på 3com ruteren. Så mater du bare inn dine opplysninger og vips er du på nettet. Da slipper thomson ruteren (som sansynligvis har langt svakere prosessor en 3com ruteren) å ta seg av rutingen. Har på flere oppsett med d-link, snapgear og i ett tilfelle 3com sett vesentlig forbedring... Dette er dog i tilfeller en legger inn noen ruter hit og dit samt nat'ing og annet moro..

Lenke til kommentar

Er hypp på å kjøpe den samme ruteren sjøl. Per i dag har jeg en vanlig Netopia 3351 modem/ruter fra NGT. Det vil altså ikke by på noen problemer på å bare sette opp 3com-ruteren som en switch? I så fall kjøper jeg den i morgen, slik at jeg har den innen ferien starter.. :) Noen som vet om dette nettverskortet duger, forresten? Asus SpaceLink Wireless PCI 54 Mbps 802.11g, WPA, RP-SMA kontakt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...