Khaosgott Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Har akkurat kjøpt meg ny CPU og hovedkort + RAM, men sliter litt med varmeutviklingen i CPU tror jeg. Har følgende Chieftek Maxitower P4 3,4GHz Prescott CPU Boxed CPU vifte Corsair PC 4200 DDR2 RAM ( 2*512 ) Idle er CPU temp ca 47-53 grader Load er i UT99 ca 68 grader, HL2 71-74 grader ( samme i Eve-Online ) Temperaturen er målt i Asus Probe, og den stiger fra 53-73 iløpet 3-4 min. CPU vifta synes tydeligvis ikke at CPU temperaturen er for høy, da den er på 1960 cirkus idle temp, og max ( jeg har sett ) 2500 load temp. Til info så kjører jeg med åpen kabinettdør. ( Med lukket dør, så går vifta i 4000+ under load, men temperaturen er den samme som ellers. ) har lastet ned siste bios og smurt på Artic Silver 3 paste istedetfor, da Idle temp var enda høyre med det som fulgte med. Hjelp noen? Endret 8. desember 2004 av Khaosgott Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Tror ikke du skal bekymre deg, selv om jeg er enig i at den er for varm.. Selv om du har åpent kabinett, så lurer jeg på hvordan luftgjennomstrømningen er ellers? edit: strømmen ja.. Endret 8. desember 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Den er forholdsvis god. Har ikke noen kabinettvifter inst, men pwr supply har 2 vifter, en som suger inn fra kabinettet, og en som blåser det ut. Har også prøvd med en diger bordvifte som blåste inn i kabinettet, uten at det hjalp noe som helst har forresten oxo Asus P5GDC Pro hovedkort. Endret 8. desember 2004 av Khaosgott Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) det kan faktisk være et problem, har hørt at når prescotten når 72 grader settes frekvensen ned betraktelig, tror en 3,2 gikk ned til 2,8, er ikke sikker på hvor de forskjellige lander. se om du har bomma på mengde kjølepasta, skal være veldig lite, så lite som mulig bare det ikke er no luft mellom. ville helt klart kjøpt kabinettvifter og vært litt lur med planlegging av luftstrøm, med to deltavifter, en nede foran som trekker inn og en som blåser ut over cpuen vil fungere glimrende. btw, finnes jo andre kjølere enn den som følger med originalt da Endret 8. desember 2004 av -Bassaddict- Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Bytte CPU kjøler til en annen er kanskje en god ide. Som f.eks denne ribba + en 80mm vifte av ønsket hastighet/støy. Endret 8. desember 2004 av Betroz Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 har bestilt en Thermaltake Silent Heat 775 og artic silver 5 Har tatt på ca 3 "dråper" med artic silver 3 og fordelt det med spillerkortet jeg har på norsk tipping, så det er ganske fint og sølvfarget nå. Tok på dette i går vel og merke, så noen drastisk forandring ser jeg vel ikke ennå? Men ingen som synes det er merkelig at RPM på vifta ikke stiger? Vil jeg merke mye forskjell med Thermaltake silent heat vifta? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Khaosgott Skrevet 08/12/2004 : 15:59 Men ingen som synes det er merkelig at RPM på vifta ikke stiger? Jo, jeg syns det er litt rart... Selv har jeg en 3.0 Ghz på Asus P5GD1 og jeg har da i alle fall flere innstillingsmuligheter for grenseverdier til cpu viften. Hos meg ligger det under kapittel "power" og underkategori "system-monitor" i bios Har du forresten kjent på kjøler, om den virkelig ER så varm? Jeg ser at mange er veldig raskt ute med og annbefale nye cpu-vifter til Prescott, etter min mening er ikke det nødvendig med mindre man klokker... Jeg kjører min på 3,3Ghz, men med en strømforsyning (med 120 mm vifte) som trekker luften ut rett over prosessoren. Hadde problemer med orginal strømforsyning (Q-tech), da gikk cpu vifta fort og prosessoren var varm uansett. Har man god luftflyt i kassa, burde boxed vifta være mer enn god nok. Endret 8. desember 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Skal prøve å sette i 2 CPU vifter jeg hadde på AMD cpu'ne mine inn i kabinettet og se om det hjelper. Kjente på kjøleribben til CPU vifta mi, og den var ikke mer enn lunken, men dingsene rundt var veldig varme. ( MB prosessoren eller hva det enn nå heter ) kjørte Prime95 med torture test nå i 56min, men cpu iflg asus probe ble ikke mer enn 69 Merkelig dette her. . Er forresten G-tec strømforsyning jeg har oxo. 400w 20 pins. 2 vifter, 1 som suger ut fra kabinettet og en som blåser ut.. Endret 8. desember 2004 av Khaosgott Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 Hele shitten er plukket fra hverandre, satt sammen på nytt, men hjalp det?? Neeeh... Mistenker kraftig at det er noe feil med hovedkortet mitt ettersom den ikke kjører vifta kjappere enn 2410 RPM. Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hele shitten er plukket fra hverandre, satt sammen på nytt, men hjalp det??Neeeh... Mistenker kraftig at det er noe feil med hovedkortet mitt ettersom den ikke kjører vifta kjappere enn 2410 RPM. Gjør ikke min cpu vifte heller, og jeg har også en prescott. Min er originalt 3.0 GHz, men den var også oppe på så høy temp som du nettopp sa, grunnen til det var at jeg hadde ikke kjølepasta på. Hørte rykter om at Asus målte for høye temperaturer,men har ingen erfaringer med det. hvilken socket er det du har forresten (478 eller LGA775) Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 ville helt klart kjøpt kabinettvifter og vært littlur med planlegging av luftstrøm, med to deltavifter, en nede foran som trekker inn og en som blåser ut over cpuen vil fungere glimrende. Er ikke å anbefale! Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 jeg har Socket 775... begynner å angre på hele skiten.. Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 jeg har Socket 775... begynner å angre på hele skiten.. dette er samme socket som jeg har. sjekk om du har nok eller for mye kjølepasta, det er ekstremt viktig på den prosessoren, smør det utover med et bankkort e.l, og det skal være et tynt lag på prosessoren. Jeg stresset også med dette men det skal gå greit. Hvis du skal overklokke så gi meg en beskjed, jeg kom opp i 4,13 med original kjøler, men da klarte den ikke full load, en meget god prosessor med HT Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 tok på ca 1 1/2 "dråpe" som ble smurt ut med videoleiekortet mitt. Tror det er korrekt mengde, men hos deg, så skrur vel cpu fan seg opp? Jeg har vanskelig for å tro at RPM skal ligge på stabil 2376-2410 uansett hvor varm cpu er, dvs utenom når den er 50 grader. da ligger den på rundt 1960 RPM Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Har du skjekket instillingene i bios? at Thermal fan eller noe ikke står på 40% 50% osv osv vis det gjør det disabel det. Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 har gått igjennom alt mulig merkelig i bios. Skal bytte hovedkortet nå, ettersom heller ikke integrerte lydkortet funker. Så forhåpentligvis løser det seg. Snakket med datakjeden i oslo nå, så får håpe det hjelper. ( det ble mistet i bakken i litt stor fart på vei fra bakrommet på vei til kassen ) Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 ettersom heller ikke integrerte lydkortet funker. Regner med du har installert lydkortdrivere? Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 den finner ikke noen lydkort å installere drivere til Men ja, prøvde dette manuelt, men windows sier hele tiden at ingen lydenhet er funnet. så jeg får ikke opp noe som helst der, bruker et sb 5,1 live kort som jeg har fått lånt i mellomtiden. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Du sier ikke noe om hovedkortet ditt, mulig temperatur sensoren er unøyaktig. Noen sensorer viser 10 grader +- feil. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket om kjølern din sitter skikkelig fast, samtidig som du har passe med kjøpepasta. Lenke til kommentar
Khaosgott Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) har forresten oxo Asus P5GDC Pro hovedkort. 4 gangen den ble satt opp, så ble den satt opp av en erfaren pc bygger, da jeg selv kun har satt sammen 3 pc'er Temp måleren tror jeg stemmer, da den rebooter på 75 grader ca Endret 9. desember 2004 av Khaosgott Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå