Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konsekvenser av lang ledning til ADSL-modem

Anbefalte innlegg

Har byttet fra NGT til Catch ADSL, som bruker den primære telefonkontakten som oppkoblingspunkt til splitter og ADSL-modemet. Det er imidlertid noen meter fra PC`ens posisjon til telefonkontakten. Vurderer altså mulige løsninger på dette, som å strekke en lang ledning fra PC til tlf.kontakt, eller bytte om på telefonkontakt. Forsøker å velge billigst mulig løsning, men ikke på bekostning av kvalitet.

Vil jeg risikere effekttap av å strekke en lang ledning mellom modem og tlf.kontakt, hva er evt. kritisk avstand?

Endret av Zardoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru fast splittaren ved vegguttaket, trekk ein kabel til PCen, plugg ruteren i der og ha ein stutt kabel til PCen. Eit par meter har ingenting å seie for farten. Cat5 kan vel trekkast opp i 100-200 meter, så eit par meter betyr ingenting.

Har sjølv ein 12 meter lang kabel mellom PC og ruter utan noko tap.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

En lang TP-kabel mellom ruter og PC er mye å foretrekke over en lang telefonkabel mellom vegg og ruter. Grunnen er at telefonkabelen er mye mye mer sårbar for elektromagnetisk støy, som produseres av hundrevis av forskjellige kilder i alle moderne hus. Lamper, TV'er vaskemaskiner osv osv. Jo lengre ledningen da er, jo mer tap av kvlaitet på signalet risikerer du, og i praksis vil det gi deg lavere topphastighet som er mulig å skvise ut av linjen. Avstand til sentralen har derfor mye å si. Om sentralen er 200meter nedi veien, så har du så bra signal at du har store marginer å gå på selv for å klare 8Mbit, en om sentralen er 4-5km fra huset, så har du allerede ikke så bra signal å arbeide med.

For å unngå de mest vanlige problemen bør du helst holde deg til 10m eller mindre telefonkabel. Det finnes ingen "maksimum" her, men det har med støy, signalkvalitet osv. En TP-kabel derimot kan du ha 100+ meter på uten at du vil få noe problemer på linjen.

Jeg er ikke så sikker på prisen på telefonkabler, men jeg vet at TP-kabel i meterpris ikke er spesielt dyrt, jeg har nemmelig en TP på ca 30 som går fra kjeller til loft her i huset, og det kostet meg ikke skjorta akkurat.

Rådet er ihverfall klart. Bruk lang TP, ikke lang telefonkabel, så langt du har råd tildet, og det ikke er andre ting som gjør det lite egnet av praktiske årsaker.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...