Gå til innhold

P4 northwood istedetfor Celeron?

Anbefalte innlegg

Jeg personling ville godt for en 800 og ikke en 533, men spørs på hva lommeboka tåler da. :) Min P4 2,0 er 533 versjon. Som nevt så kjører den på 2,5 nå + jeg har 1024MB med PC2100 RAM og Radeon 9880 pro. Sparket ganske greit unna i HL2 og Doom3 det. :) Mye takket være skjermkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe nais, prøvde en beta version eller no sånt på denne maskina og lå på 20 fps, virka som med en gang det var litt som skjeddeklikka den helt ,sikkert mye smudere i ferdig version da, så dere har nok rett ang. cpuen, takk til alle som har bidratt med hjelp, da blir det jul i år og :D .

ps, bare å komme med forslag og/eller kommentarer, kjøper ikke cpuen før fredag

Edit: nå er multipliern låst på 26, er den unlocked med P4b?

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Har du overklokket? P4 2.0 GHz kom aldri i 533 MHz versjon...

Hmmm, du har nok rett her du. Sjekket ordren på komplett.no og ser at der er FSB 400 på denne. Har alltid tenkt at den er 533 versjon jeg, men tok visst feil der. hehe Slik kan det gå.

Men ergo en 533 vil nok "punche" noe mere ut igjen da, og med tanke på at jeg kjører HL2 og Doom3 ganske ok, så vil nok en 533 gå ganske så greit. :)

Lenke til kommentar

Zimon  Skrevet 08/12/2004 : 19:10

QUOTE (stigfjel @ 08/12/2004 : 16:47)

Har du overklokket? P4 2.0 GHz kom aldri i 533 MHz versjon...

Hmmm, du har nok rett her du. Sjekket ordren på komplett.no og ser at der er FSB 400 på denne. Har alltid tenkt at den er 533 versjon jeg, men tok visst feil der. hehe Slik kan det gå.

Men ergo en 533 vil nok "punche" noe mere ut igjen da, og med tanke på at jeg kjører HL2 og Doom3 ganske ok, så vil nok en 533 gå ganske så greit.

:w00t:

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Har klokka min 25% i ett chieftec dragon kabinett med kun ekstra vifte i dør. Kjører Folding@home 24/7 her, ergo CPU = 100% load hele tiden. Rom temp er 23 grader. Har Mist Black Silence kjøler og CPU temp ligger konstant på 61-62 grader. Gikk bare opp 3 grader, på de 25%'ene (fortsatt 100% load på begge tempene). Så Northwood er en knallgod CPU i mine øyne. :)

Lenke til kommentar

hæh? får du spilt hl2 motoren med den prosessoren? har nyformatert data

og alle nyeste drivere, bios, chipset. osv

hvilket hovedkort har du?

jeg har 256 pc2700 ram inntil fredag da. hva får du i 3dmark?

med:

asusp4s800

256pc2700

radeon 9800pro

celeron 2,6 @3

får jeg 6500 03 3dmarks (hardt overklokka), men det tester jo bare skjermkortet

har en flaskehals et sted som jeg trodde var prosessoren, men får du spilt hl2

med celeron er det kanskje bare no galt med dataen min?

hva i all verden kan det være?

har 300 cpumarks her

i 3dmark 2000 får jeg 4000 poeng!!!!

trodde det var på grunn av prosessoren, men skal man få mer med min hardware?

er VELDIG glad for forslag

Edit: får 1,47 minutter i superpi på 1m testen.

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

For å svare på det originale spørsmålet:

Ytelsesforskjellen fra celeronen i spill skyldes hovedsakelig den mye større cachen på p4. En større cache gjør at den gjennomsnittlige tilgangstiden til minnet synker, mens en raskere fsb vil la deg få høyere overføringshastighet mellom minne og prosessor.

Hvis du har spilt endel online har du kanskje en forståelse for forskjellen mellom latens(ping-verdi) og overføringshastighet for tilkoblingen din.

Forskjellige programmer vil ha forskjellig oppførsel når det gjelder trafikk mellom prosessor og minne. Eks: et rent regneprogram med lite trafikk til minnet vil kun være avhengig av prosessorhastighet, et program som behandler store mengder data i minnet vil være svært avhengig av minnebåndbredde, mens programkode med mange forgreninger og funksjonskall vil være avhengig av lav tilgangstid for gjentatte oppslag til samme minneadresse og dette er avhengig av cachestørrelsen.

For 3d-spill vil større cache gi et mye større utslag enn økning i minnebåndbredden, da disse programmene bruker mye av kjøretiden i beregningsløkker. Litt googling gir noen sammenlikninger for spill på tiden da P4c ble introdusert, hvis du tar en titt på

http://www.tomshardware.com/cpu/20030521/8...engl_benchmarks

og eterfølgende sider ser du at ytelsesforskjellen i et par spill mellom 2.8B og 2.8C i samme system ligger på 8-10%.

Kjøp.

Lenke til kommentar

har ikke kjørt 3dmarks med det integrerte skjermkortet, men med et geforce 2mx og fikk jeg 7500 i 3dmarks 2001se (svakt, jeg vet) har et aopen mx4sgi-l hovedkort (865 chipset), windows xp pro med sp2.

du tjener en del på 512mb ram i stedet for 256mb, du kan kanskje også sette ned grafikken også, kjøre f.eks directx 8.1

hl2 skal jo i teorien funke på en 800mhz så det burde det i hvertfall gå på din (monster)maskin

Endret av Ma'anagal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...