Eirikur Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Skal bestille ny pc, med amd 64 proc. Nå lurer jeg på, hvor mye støyer den vifta som følger med boxed versjonen? Er det noe helt grønnj... så bestiller jeg heller en annen... jobber en del med musikk på pc (opptak) så det er viktig at det blir relativt tyst... Thx! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Hei, ved full load så bråker den nok endel hvis du ellers har et stille powersupply/skjermkort. Anbefaler zalman 7000 alcu eller cu Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Jeg synes at vifta ikke bråker mye, og er helt grei hvis du ikke skal overklokke. AMD har jo og Cool'n'Quiet som og kan minske vifte støyen. Lenke til kommentar
Penol Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Jeg har en A64 3000+ med boxed vifte, og jeg synes vidften er helt akseptabel med tanke på støynivå. Disse prosessorene har jo Cool & Quiet teknologi som gjør at du kan skru ned klokkefrekvensen til cpu og dermed produsere mindre varme fra prosessoren som igjen senker viftehastigheten. Hos meg lager viften bare vindsus, ikke noen pipelyder o.l. (jeg har ikke tatt i bruk C&Q ). Lenke til kommentar
Eirikur Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Takk for svar så langt... Men, er det noen som har noe litt mer konkret enn "tja, den bråker ikke så mye"? Ikke misforstå, topp med svar, men har noen noe som helst peiling på hva vi snakker om i dB her? powersupply er stille, og har bestilt vifteløst skjermkort.. (low performance kort som ikke gir mye varme, pcen skal bare brukes til opptak.) Takkar! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Har snakket med en som sa at han hørte at viften spant opp når han brukte den tungt. Han hadde da ellers en stille pc. Antar at det er en 70mm vifte på ca 3300rpm, samme som på Opteron, isåfall vil de bråke når de går på 3300rpm. Vet at anbefalingen min blir så å si lydløs. Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 dei gangene den går opp i rpm, vil du sannsynligvis spille spill elns, og da bråker jo lyden fra spillet masse meir enn vifta Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Jeg har en A64 3400+ (Clawhammer) og byttet ut boxedvifa mi fordi den støyet. Men jeg er hobbymusiker og denne CPU'en står i studiomaskina mi, og da er det greit å ha et stille system som mulig. Men for å være ærlig synes jeg boxedviftene er litt støyet når maskinen er idle og man prøver å jobbe med lyd evt sove Boxedvifta ble byttet ut med en Zalman 7000B-Cu kjøle som er lydløs på laveste RPM i tilfelle du bestemmer deg for å prøve noen alternative kjølere. Denne Zalman kjøleren vil jeg anbefale på det sterkeste med hensyn til støy! Laveste turtall (lydløs): 35 grader romtemp mens CPU er 38 grader idle og 52 grader load. Høyeste turtall (noe hørbar): 35 grader romtemp mens CPU er 36 idle og 45 grader load. Endret 9. desember 2004 av skag1 Lenke til kommentar
Gunlab Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Nei den bråker ikke. og den kjører på rundt 3000 rpm, iallefall på min 3400+ newcastle boxed, testet volcano 12 på den og den kjøler faktisk like bra som boxed på samme hastighet så det var 400 spenn rett ut vinduet men så har jeg gainward 6800 GT gs og den bråker noe jævli, vill ha vannkjøling snart!! Endret 9. desember 2004 av Gunlab Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Nei den bråker ikke. og den kjører på rundt 3000 rpm, iallefall på min 3400+ newcastle boxed, testet volcano 12 på den og den kjøler faktisk like bra som boxed på samme hastighet så det var 400 spenn rett ut vinduet men så har jeg gainward 6800 GT gs og den bråker noe jævli, vill ha vannkjøling snart!! Nå må du nesten bestemme deg... 3000rpm på en 70mm vifte vil si at den bråker.. At du ikke kan høre den er en annen sak. Så, konklusjonen er nok en gang, hvis du vil ha en stille pc, bytt til zalman 7000B som skag1 nevnte. Den er bra og billig, imotsetning til f.eks volcano 12 og diverse andre jallavifter. Lenke til kommentar
slez Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Har nettopp bestilt den cpu'en med den boxed vifta med lurer på hvor mye db den vifta har? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 Har nettopp bestilt den cpu'en med den boxed vifta med lurer på hvor mye db den vifta har? Jeg har prøvet å forske fram spesifik dB på boxedkjølerene, men det virker umulig. Skal jeg tippe ligger den rundt 30-35 dB. Jeg merket stor forkskjell etter jeg hadde installert min 7000B-Cu på 18 dB - dvs. jeg hører ikke CPU-vifta lengre. Så, konklusjonen er nok en gang, hvis du vil ha en stille pc, bytt til zalman 7000B som skag1 nevnte. Den er bra og billig, imotsetning til f.eks volcano 12 og diverse andre jallavifter. That's right baby! Elsker den Zalman kjøleren Lenke til kommentar
Gunlab Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 er 7000b den som er ren kobber ? og blackbrrd: mine 2 80mm papst vifter som suser på 2600rpm bråker mer en boxed vifta, så jeg lurer på hva som er stille ? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) 7000B-Cu er ren kobber mens 7000B-AlCu er hybrid med aluminium. Jeg har 2 stk 80x80 mm Papst vifter, men disse er på 12 dB - ikke hørbar i det heletatt med mindre jeg holder de 2 cm fra øret mitt. Vil tro dine er er 32 eller 37 dB utgavene, disse blåser jo mere luft men bråker jo deretter. De 80x80 mm Papst viftene på 12 dB klarer 33 kubikkmeter med luft per time, så med to slike skulle du egentlig ha nok til å få fin luftflyt i kabinettet ditt. Fordelen med to stk 33m^3 på 12 dB mot en stk 66m^3 på 26 dB er at de to stille viftene ikke blir 24 dB (12 dB x 2) men mere rundt 16 dB vil jeg tro. Med mine 2 vifter holder CPU temp seg på 1-2 grader høyere enn lufta i rommet (Ca 33 grader på CPU) Tar jeg ut de to viftene stiger tempen fort opp til over 40 grader. Endret 12. desember 2004 av skag1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 (endret) 2xwhatever db = whateverdb+3 Så, to stk 12db vifter = 12+3 = 15 db Øret er like lite lineært som db skalaen og oppfatter 10db økning som en dobbling i lydvolum, selv om iflg skalaen så er 3db økning en fordobling. 26db vifter er ikke stille, men boxed vifta kjører ikke for full guffe hvis det ikke er nødvendig... har to stk 20db zalman vifter som jeg kan kjøre på 30db også, 30db = bråkete. 2stk 26db vifter blir forresten 29db, og hvis du ikke hører boxed vifta på full guffe så støyer den mindre enn 29db.. ikke veldig imponerende spør du meg... Endret 13. desember 2004 av blackbrrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå