Gå til innhold

Veddemål : Bading av hovedkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nesten så jeg vil være med på å vedde på at det går bra å dynke det i springvann for så å tørke det en stund! Hvis du har tid så kan du jo bare la det stå til tørk f.eks en måned da en vil være sikker på at det vil fordampe selv i trange områder allä i sokkelen!

Lenke til kommentar

En ting må du huske på: Kondensatorene har strøm i seg ganske lenge etter at du har skrudd av PC'en. Batteriet til BIOS må også tas ut. Lar du den ligge 2-3 uker FØR du putter det i vann, og tørker som nevnt, er jeg nesten 100% sikker på at dette går

Lenke til kommentar
En ting må du huske på: Kondensatorene har strøm i seg ganske lenge etter at du har skrudd av PC'en. Batteriet til BIOS må også tas ut. Lar du den ligge 2-3 uker FØR du putter det i vann, og tørker som nevnt, er jeg nesten 100% sikker på at dette går

Nåja, det er nå unødvendig da...

Det er mer enn nok å slå av maskinen, ta ut batteriet og vente 5-10 minutter før du legger det i vann! De tar ikke opp så stor ladning de små kondensatorene på et hovedkort ;)

Lenke til kommentar

Ganske gøy me så mye respons, men tåplig veddemål ? nehei! grunnen til at det hele startet var at jeg sa at jeg badet tastaturet mitt til en i klassa, så sa han at det var unødig osv, så sa jeg at det sikkert går med et hovedkort, så ble det til at han tar med seg p1 150mhz maskina si.. skal ta ut batteri og la det stå littegrann ja. Viktig veddemål dette, ikke bare for æren skyld, taper jeg må jeg kjøpe 2 stk fancy sjokomelk til han og jeg får maskina hvis den lever !

Btw : tastatur i badekaret var veldig effektivt !

Endret av gsn
Lenke til kommentar

tror dette vil gå helt 100%.. tilogmed i springvann.. segler en del, og har utallige ganger fått stooore mengder vann på bl.a. moben min.. tar man av dekselet og vasker med lunket/varmt vann, for så og legge den på tørk i 3-4 dager funger den uten problemer etter på..

En kompis sølte cola på kabinettet sitt.. det rant ned på HK, så han skrudde den straks av, og skylte det med varmt vann.. la HK på tørk, og det fungerte faktisk helt fint etter 3-4 dager.. Det samme hovedkortet har han den dag i dag (5 mnd senere)..

Uansett, artig påfunn, og bra at du delere det med oss! :thumbup: Gleder meg til å se hva som skjer med deres hovedkort!

Endret av bigben247
Lenke til kommentar

Jeg helte vann over et tastatur mens jeg brukte det (ca en halv liter). Fungerte en stund så begynnte tastene å svikte. :p

Det var et råttent tastatur som skulle kastes anyway.

Hensikten var for å kunne ha noe å si til lærere som whiner om at man ikke kan spise\drikke ved tastaturet. Det er mulig å klisse til tastene, men det er uendelig mye annet man kan klisse til hvis man søler og.

Lenke til kommentar
Jeg helte vann over et tastatur mens jeg brukte det (ca en halv liter). Fungerte en stund så begynnte tastene å svikte. :p

Det var et råttent tastatur som skulle kastes anyway.

Hensikten var for å kunne ha noe å si til lærere som whiner om at man ikke kan spise\drikke ved tastaturet. Det er mulig å klisse til tastene, men det er uendelig mye annet man kan klisse til hvis man søler og.

Hei, og grunnen til at det sluttet å virke etter en stund er pga at kretsene begynnte å irre. Jo mer forurenset vann, jo fortere går det.

Lenke til kommentar

Sznodig... jeg har helt siden slutten av nittitallet dusjet hovedkort, skjermkort og andre typer PCI-kort i dusjen når de er blir dekket av mye støv. Lar deretter korta ligge å drypptørke i minst 24 timer, max 48 timer i et godt oppvarmet rom.

Og hånden på hjertet, ALDRI har jeg hatt et eneste problem med det! Snakkes mye om irr her, men min personlige erfaring er at det aldri har vært et problem. Jeg har tilogmed hovedkort fra 98-99 som enda fungerer og som er vasket i dusjen flere ganger i løpet av årene.

Så jeg vil tro at dette veddemålet vinner du glatt :D

PS, som et eksperiment jeg gjorde en gang, prøvde jeg å senke en Nokia 5110 i en bøtte med vanlig springvann - mens den var påslått! Det som skjedde var at den fungerte i ca 10 sekunder, så ble skjermen blank og ingen reaksjon på knapper eller annet. Deretter skrudde jeg den helt fra hverandre og drypptørket alle delene inkl. simkortet til dagen etter, så skrudde jeg den sammen og slo den på... og telefonen funker like fint den dag i dag! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...