Gå til innhold

Veddemål : Bading av hovedkort

Anbefalte innlegg

Vi er to knakende kjekke gutter på IKT-driftsfag som har et prosjekt på gang, jeg er mektig overbevist om at det går fint å bade hovedkortet (bokstavlig talt) men min kollega strider sterkt i mot.

Så nå har det blitt til at han har med seg sin gammle pentium 1 150mhz maskin på skolen i nær fratid så vi kan bade hovedkortet å se om det overlever (skal selvfølgelig tørke det)

Bilder og informasjon om hvem som vinner kommer.

Mvh Audun og Marius.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel poengtere at det er mange grader av "renset" vann... som jeg nevnte over med ionebyttet vann, så må man velge vann som ikke bare er partikkelfritt men også er fritt for ioner. MilliQ-vann vil da være det du må velge, noe som de fleste laboratorier vil være i stand til å produsere. Husk også på at du må sørge for at karet du bruker også er renset, hvis ikke vil dette kontaminere vannet og sørge for at du får et potensielt problem på sikt som vil gi en ytterligere usikkerhetsfaktor til veddemålet deres ;) (heller ikke glem at hovedkortet også vil tilføre løsningen både partikler og ioner).

Om veddemålet deres bare går ut på å teste bading i ferskvann fra springen så vet jeg ikke helt hvem av dere jeg villet satset på. Hvordan skal dere tørke hovedkortet etterpå og hvor lenge skal kortet ligge i vann? kun ett dypp, 1 minutt, 5 minutter, 1 time eller feks ett døgn?

EDIT: litt ekstra....

Endret av hart
Lenke til kommentar

Kjøp noen liter batterivann, og en hårføner. Sett hovedkortet i batterivannet (eller ring et laboratorium og spør om de kan gi deg deionisert RO-vann), la dette ligge en stund, og bruk hårføner til å tørke med (svak varme).

Har funket fett både på hovedkort, mobiltelefon og tastatur her, alt virker den dag i dag.

Lenke til kommentar

Hva med å "bade" hovedkortet etterpå i blå isopropanol. Det bør hjelpe på fordampingen da isoprpanolen fordamper lett. (les sprit) Isopropanol skal ikke etterlate seg rester i det hele tatt. Så kortslutning er heller utelukket..

Har badet en hel mobil i isopropanol etter mobilen datt i saltvann. Funka fett for å rensevekk alt og få vekk vannet.

Lenke til kommentar

Har en følelse av at hårføner ikke er ideelt for tørking, ikke bare på grunn av at du tørker kortet med ujevn temperatur over det hele (selv om du bruker svak varme), men at du også utsetter det for statisk elektrisitet genert fra føneren i form av støv fra luften som bombarderer hovedkortet. Samme som å støvsuge elektronikk. Jeg sier ikke at du kommer til å ødelegge noe, men muligheten vil være tilstede.

Et varmeskap evt eksikator vil tilføre mindre usikkerhet til forsøket :)

Eksikator: en lukket beholder fylt med tørkemiddel, ofte silicagel (som følger ny elektronikk)

Lenke til kommentar

Hva er vell vitsen med pysette løsninger som sikkrer at det ikke kan skje uhell ? er jo ikke noe å vedde over, og dere som sier vi bør kjøpe diverse ingredienser for å gjennomføre prosjektet, hvorfor koste på seg noe man kan gjøre med ferskvann.. samme om det koster en 10er eller 20er så er jo litt av poenget at det skal være såfall litt riski... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...