Gå til innhold

Plutselig ytelsestap på harddisker

Anbefalte innlegg

Ok,

Forleden satt jeg og holdt på med litt videoredigering, og overførte litt filer frem og tilbake, og når jeg så skulle brenne imaget av DVD-en på harddisk (gidder ikke kaste bort plater før alt er ok) så tok denne brenningen utrolig lang tid..... pleier å ta noen minutter, men nå nærmet det seg halvtimen. Og da jeg skulle se min nylig kreérte video (brent som nrg-image fil, og mountet med damon tools) så ble jeg overrasket over at videoen hakket og lyden låt som en gammel LP som ikke gikk fort nok rundt.

Trudde først det var imaget (pga. trøbbelt med hastighet under "brenningen", eller damon tools, men når jeg flyttet imaget til en annen harddisk funket det helt fint. (Denne overføringen tok imidlertid griselang tid).

Forsto derfor at det måtte dreie seg om den ene harddisken som jeg brant imaget til i første rekke..... Gjorde litt tester og så og si ALL diskbehandling, kopiering av filer etc. tar kjempelang tid når denne disken er involvert. CPU går rett i taket med 100% så fort denne disken skal gjøre noe (spes. skrive) - Kopiering mellom andre disker tar knapt 10-20% fra CPU, men denne disken spiser ressursene og maskinen blir treg som fy å jobbe med.

Det snåle er imidlertid at også den andre disken tilkoblet den samme kontrolleren oppfører seg likt...... Og jeg nekter å tro at TO disker feiler samtidig, så jeg mistenker at kontrollerkortet ikke er helt bra. (Highpoint Rocket 133 - ikke noe raid greier). Begge diskene står som master/slave på samme kabel (det kan jo være noe av årsaken her også).

Jeg har imidlertid ikke gjort noe som helst drivermessig, hardwaremessig på laaaaang tid..... Og ytelsestapet kom helt plutselig, tidligere samme dag hadde den fungert helt fint.

Disken(e) virker også ut til å være OK.... Ingen feil på dem ved hverken lesing eller skriving, annet enn at det går sinnsykt tregt..... noe som styrker min mistanke om at det er feil på kontrolleren og ikke diskene....

Noen forslag ? - Noe jeg bør prøve etc ??

--

An10Bill - som ikke har tolmodighet til å vente 40 minutter på noe som tidligere tok 5......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på controlpanel->system->hardware->device manager (eller enhetsbehandling ellerno på norsk), gå inn på IDE/ATAPI controllers, gå inn på både primary og secondary IDE-kanal og på det advanced settings, og sett "Transfer method" eller Transfer mode (husker ikke helt hvilken) til DMA if possible, om den stod på PIO Only.

edit: det er ikke 100% sikkert at dette er problemet, men symptomene høres ut som de samme :p

Det er forsåvidt også rart at dette skal skje helt plutselig.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
har du WD disk?

Det samme skjedde med bror min sin Western Digital 200GB disk

Disken er sikkert ødelagt på en måte

Ja, det er snakk om 2 stk. 120GB WD disker. og nei de er ikke stappet full av virus-filer.... Jeg har 100% oppdatert killer, og sjekker maskinen regelmessig for spyware og annen faenskap i tillegg.

Defragmentering er utført (tar griselang tid) og feilsjekk med alskens verktøy er kjørt uten å rapportere feil..... Alle filer er intakt og lesing virker ut til å gå kjapt.

Minne nekter jeg å tro er noe problem da jeg har 2GB ram på maskin, og problemene er merkbare allerede rett etter boot (ingen programmer startet) og minneforbruket er kun på 1% eller noe.

Omstart av maskin er selvsagt gjort ørten ganger, men det hjelper fint lite, og diskene er kontrollert mtp. PIO/DMA instillinger....

Sorry gutter (og jenter) men jeg har allerede forsøkt alt dere har kommet med - ingen som har noen andre glupe idèer til hva det kan være ??

Kan ikke tro at det skal være mekanisk feil på 2 harddisker samtidig..... da tror jeg mere på at det er kontrollerkortet, men finner ikke feil der heller.... Har tatt det ut, reinstallert drivere etc, men neida - problemet er fortsatt der.

Kjipt å ha 5/10 ganger så dårlig ytelse som normalt på de to diskene jeg bruker mest til redigering.!

Alle forlsag er velkommne! - (men ikke de som er selvsagte - det har jeg allerede forsøkt).

--

An10Bill

Lenke til kommentar

Bruker du et hovedkort med VIA chipset? Jeg sleit en stund med et VIA hovedkort som brått ikke virka med DMA-modus på harddiskkontrollerene. Windows rapporterte om at DMA var aktiv og fungerte, men Task Manager sa noe helt annet. (Tips: Åpne Task Manager, gå på "Performance". Under View i menyen velger du "Show Kernel Times" Da ser du hvor mye selve OSet bruker av CPU-tid)

Hvis du får at Kernel-time (røde grafer) omtrent står på maks når du bruker disken, er det noe fryktelig feil med kontrolleren og/eller disken. Mitt tips er kontrolleren. Disken jobber i god gammel PIO-mode og da går det sinnsykt sakte.

Min løsning var å gå inn Enhetsbehandling og egenskaper for Primær/sekundær harddiskkontroller og manuelt velge PIO-mode (Windows rapporterte jo at DMA virka, selv om den ikke gjorde det i praksis). Reboote. Gå tilbake og velge DMA og reboote. Problem solved (... midlertidig for min del).

Moral er altså; disken din jobber i DMA, selv Windows/testprogrammer måtte si noe annet. Hvis problemet vedvarer, prøv å oppdatere/reinstallere chipsetdrivere og kontrollerdrivere, reinstallere Windows. Hvis du fremdeles har problemer, må problemet ligge i disken eller mer sannsynlig hovedkortet/kontrolleren.

Lenke til kommentar
Bruker du et hovedkort med VIA chipset? Jeg sleit en stund med et VIA hovedkort som brått ikke virka med DMA-modus på harddiskkontrollerene. Windows rapporterte om at DMA var aktiv og fungerte, men Task Manager sa noe helt annet. (Tips: Åpne Task Manager, gå på "Performance". Under View i menyen velger du "Show Kernel Times" Da ser du hvor mye selve OSet bruker av CPU-tid)

Hvis du får at Kernel-time (røde grafer) omtrent står på maks når du bruker disken, er det noe fryktelig feil med kontrolleren og/eller disken. Mitt tips er kontrolleren. Disken jobber i god gammel PIO-mode og da går det sinnsykt sakte.

Min løsning var å gå inn Enhetsbehandling og egenskaper for Primær/sekundær harddiskkontroller og manuelt velge PIO-mode (Windows rapporterte jo at DMA virka, selv om den ikke gjorde det i praksis). Reboote. Gå tilbake og velge DMA og reboote. Problem solved (... midlertidig for min del).

Moral er altså; disken din jobber i DMA, selv Windows/testprogrammer måtte si noe annet. Hvis problemet vedvarer, prøv å oppdatere/reinstallere chipsetdrivere og kontrollerdrivere, reinstallere Windows. Hvis du fremdeles har problemer, må problemet ligge i disken eller mer sannsynlig hovedkortet/kontrolleren.

Nei, hovedkortet mitt har et Intel 845E chiptsett (Asus P4-B533 MB), men det kan selvsagt være noe kødd med PIO/DMA instillingene, selv om det ilfg. OS er DMA aktivert.

Har tenkt å prøve slette driverene til kontrolleren (siden det er en addon-kontroller) og evt. installere siste drivere.

Skal også over helgen forsøke å pelle ut begge diskene og prøve dem på hovedkortets egen kontroller, for alle diskene der virker helt ok.

Jeg mistenker at det har enten skjedd noe tull med OS og DMA delen som du er inne på, eller så har kontrolleren fått i seg noe den ikke har tålt! - Kanskje jeg kjørte den for hardt da jeg overførte DV-film til en disk, og hjerjet vilt med å rydde på den andre.... :-)

Skulle det vise seg å være kontrolleren, bør jeg da gå for HighPoint eller Promise når jeg kjøper ny ? - noen erfaringer med hvem som er best av disse..... Har aldri testet promise tidligere for enten har jeg hatt HigPoint integrert i MB eller så har jeg hatt highpoint som addon......

--

An10Bill - som ikke har spes. lyst å reinstallere OS igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...