Gjest Slettet-df17e Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Angående den slicinga til Photoshop så liker jeg ikke den! Koden du da får er ubrukelig rett og slett Og kommer litt ann på men, som regel så lager en og en ting i Photoshop og lagrer det som bilder! Men der må du nesten bare gjøre som du selv syntes er ok! Lenke til kommentar
Magnet Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har sett flere tilnærminger til dette, grafikere bruker ofte å sette opp en fullstending mock-up før de dytter det videre til kodere. Andre koder direkte å lager grafikken de trenger fortløpende. Personlig tegner jeg opp på papir og lager grafikken jeg trenger i photoshop utifra skissene. Husk CSS er din venn når det kommer til layout. Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 @x-ray-cat: Angående den XHTML 1.0 vs XHML 1.1 diskusjonen så burde du legge merke til en viktig detalj. XHTML 1.0 skal i utgangspunktet bli sendt som application/xhtml+xml. Dette er en MIME-type som IE blant annet ikke forstår. IE forstår MIME-typen text/html og XHTML 1.0 kan også bli sendt som det, men XHTML 1.1 skal ikke bli sendt som text/html! For derfor å ha muligheten til å bruke XHTML 1.1 så må man før MIME-typen blir sendt finne ut om nettleseren som besøker websiden har støtte for application/xhtml+xml(Mozilla, Opera, Safari, NN3 etc.) eller ikke(IE, IE5 Mac og andre). Her kan du f. eks. bruke et lite php-script som settes inn helt øverst i koden. Forresten, hvis du ikke aner hva jeg snakker om; 1, finn ut av det. 2, glem hele XHTML greia og bruk HTML 4.01 - strict. Jeg har skrevet et lite notat angående webdesignprossesen, men det er vel ikke helt hva du er ute etter. Vanlighvis lager man hele websiden som en fil(tegning), deretter slicer man opp filen i mindre biter som kobles sammen ved hjelp av CSS. Det er skrevet mye om akkurat denne slice-delen på internett(søk). Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Angående den slicinga til Photoshop så liker jeg ikke den! Koden du da får er ubrukelig rett og slett Og kommer litt ann på men, som regel så lager en og en ting i Photoshop og lagrer det som bilder! Men der må du nesten bare gjøre som du selv syntes er ok! Slice er IKKE ment for å at PS skal lage deg en side, slice brukes på den måten at du slicer ut den grafikk som IKKE kan kjenskapes med CSS. Du velger så en og en slice i Save for web, så optimalisere du grafikken mot filformat. gif - enkle former/få farger jpg/png - kompleks grafikk og bilder Slik skal slice brukes!!! Ingen proffe som eg kjenner til generer først en fucka html i PS, man bruker slice-toolet og save for web (selvsagt uten html). Du lagrer kun bilde... Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Jo takk for innlegget. Men hvis jeg slicer (noe som vel ikke er så altfor vanskelig å lære?), kan jeg ikke lage koden selv uten at ps gjør det og at den blir dårlig slik Lemen sier? Endret 6. januar 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 @x-ray-cat: Angående den XHTML 1.0 vs XHML 1.1 diskusjonen så burde du legge merke til en viktig detalj.XHTML 1.0 skal i utgangspunktet bli sendt som application/xhtml+xml. Dette er en MIME-type som IE blant annet ikke forstår. IE forstår MIME-typen text/html og XHTML 1.0 kan også bli sendt som det, men XHTML 1.1 skal ikke bli sendt som text/html! For derfor å ha muligheten til å bruke XHTML 1.1 så må man før MIME-typen blir sendt finne ut om nettleseren som besøker websiden har støtte for application/xhtml+xml(Mozilla, Opera, Safari, NN3 etc.) eller ikke(IE, IE5 Mac og andre). Her kan du f. eks. bruke et lite php-script som settes inn helt øverst i koden. Forresten, hvis du ikke aner hva jeg snakker om; 1, finn ut av det. 2, glem hele XHTML greia og bruk HTML 4.01 - strict. Jeg har skrevet et lite notat angående webdesignprossesen, men det er vel ikke helt hva du er ute etter. Vanlighvis lager man hele websiden som en fil(tegning), deretter slicer man opp filen i mindre biter som kobles sammen ved hjelp av CSS. Det er skrevet mye om akkurat denne slice-delen på internett(søk). Sånn jeg forstår det med application/xhtml+xml vs. text/html er at hvis jeg bruker det sistnevnte som jeg må gjøre for at IE skal støttes? Så vil ikke xml som er en viktig årsak til at xhtml anbefales av w3c, komme til nytte hvis jeg bruker text/html? Tar jeg helt feil her eller? Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Nå bruker jeg ikke xml, og du kan ikke bruke xml hvis du bruker text/html - men jeg bruker xhtml script. bare skriv det så strict som mulig og få det validert. Selv vet jeg ikke hva som må til for at browseren skal ta det som app./xhtml+xml fordi jeg får det ikke til selv. Jeg har skrevet: <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> mens firefox tar det som vanlig text/html - så hvis noen kan si meg hva som må til for at det skal bli tolket som app./xhtml+xml - kom med det. Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg er ikke så godt til å forklare ting, men HTMLdog.com er, og det ser ut som begge to(x-ray-cat og Turloc) trenger en forklaring: http://htmldog.com/guides/htmladvanced/declarations/ Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 takker - akkurat hva jeg trengte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå