Gå til innhold

nikon D70 vs canon eos 20D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som tidligere sagt kan du laste ned en 30 dagers versjon av Capture 4.1 på Nikon Support sidene.

eller bare instalere den fra cd`n som fulgte med

 

Prøvd litt fram og tilbake nå.

RAW filene fra kamera tar ca 5MB, når jeg får de inn på maskinen og omgjort til TIFF 16bit, 32MB :!: :dribble:

 

Det fine er jo at photoshop elements klarer og lese de tiff filene, større problemer med raw filene.

 

hvem farge instillig bør jeg ha kameraet på? sRBG eller adobe rbg?

Lenke til kommentar

"Det fine er jo at photoshop elements klarer og lese de tiff filene, større problemer med raw filene."

 

Hvis du er sikker på at Elements3 kan lese RAW filer må du nok allikevel laste ned en plugin til NEF formatet.

Den finner du HER (Windows)

 

 

 

Edit: quote funket dårlig

Edit2: Jeg fikk ikke med Capture når jeg kjøpte D70 kitet, sikker på at det ikke er NikonView du har installert? Mulig de har begynt å legge ved Capture også......

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar
Hører at mange her er optatt av iso. greit nok, men ingen snakker noe om blender og lukkertid. Man kan få samme resultat med eks iso 100 og 200 vist man spiller lukkertiden inn riktig, sånn jeg har forstått det.

 

hvor ofte har man brukt for iso 100 og iso 3200?

 

jeg pleier og ta bilder av lys i mørket, eks solnedgang, neon skilt ol, og iso 800-1600 klarer dette fint. Iso 3200 må være til bilder i stummende mørke, men uten noe lys får man jo heller ikke noen bilder.

 

nikon har iso fra 200-1600

canon iso 100-1600 utvidet h:3200, noen som vet hva utvidet h: betyr??

Et større ISO-interval er generelt en fordel. Som du sikkert vet så har vi tre parametere for å eksponere et bilde. Lysfølsomhet, lukkertid og blender. Større interval er selvfølgelig bedre for alle tre parametere. Ytterkantene av intervallene bruker man i alle tilfeller lite, men som så mye annet på et hus, så er det "kjekt å ha". Unntaket er etter min mening ISO-verdier.

 

Største fordelen med 20D er visstnok at det gir betydelig mindre støy på iso 1600 enn D70. Det er etter min mening en viktig fordel. Så lenge man ikke bruker stativ, er nok lys (uten blits) alltid et problem.... selv med blender 1.8. ISO 1600 er meget brukbart på 20D, har ikke sett så nøye på D70, men gjengs oppfattning blant testene er vel at ISO1600 gir litt mye støy på D70.

 

ISO3200 er i utgangspunktet ikke aktivert på 20D. Grunnen er at ISO3200 har vesentlig mer støy enn 1600. Det er også endel fargestøy ved 3200, ikke bare korning. Man kan enkelt sette opp kameraet slik at man får tilgang til ISO3200. Tanken er den samme som ved bruk av digital zoom. Noen hater det som pesten og kan skru det av, andre synes det er kjekt å ha. Ved å kunne skru av ISO3200 sender Canon et signal om at denne følsomheten gir vesentlig mer støy enn lavere følsomheter. Når ISO3200 er aktivert, så står det av en eller annen grunn "H" istede for 3200 i displayet.

 

ISO3200 kan være fint for svarthvitt, men jeg synes sjelden det gir fine fargebilder. ISO1600 er derimot bra! Tester viser at ISO200 gir lavest støy.

ISO100 kan være kjekt å ha dersom man ikke får så lang lukkertid som man ønsker ved ISO200. Dumt at kameraene ikke har ISO50, 25 osv, for de som ønsker å leke seg med lange eksponeringer i dagslys. Da hadde man sluppet å bruke filtre.

 

D70 har et bra isointervall, men 20D's gode ISO1600 er et av de viktigste kjøpsargumentene spør du meg. For meg er det viktigere enn 8mpixels og 5bilder/s og alt annet. Tror nok likevel du blir mest fornøyd med D70, gitt prisforskjellen og hva du har av utstyr fra før.

Lenke til kommentar
ok så jeg kan bare ta de rett fra kortet (raw filene) også åpne de i capture ja.

Hvorfor tenkte jeg ikke på det selv :blush:

Ja, det er nok mulig, men jeg vil anbefale å flytte dem til harddisken før du begynner å åpne dem i Capture. Årsaken er at et minnekort er rimelig treigt sammenliknet med en harddisk, så å åpne direkte derfra vil gå veeeldig sakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...