Gå til innhold

nikon D70 vs canon eos 20D


Anbefalte innlegg

sitter og vurderer nytt kamera.

Har ett nikon F80 fra før med 2 objektiver som jeg kunne likt og bruke på et nytt kamera.

 

Ser at de 2 kameraene er nesten like, hovedforskjeller slik jeg ser der er at canon går ned til ISO 100 og har 8,2MP, nikon har min ISO 200 og 6,1MP.

 

Har de 2 ekstra Mp så mye og si?

Tar mest bilder av alt mulig og av akvariene mine.

Er 100% hobby/familie fotograf, men jeg liker og ha semi porfesjonelle muligheter tilfelle noe dukker opp men er lite intresert i og betale 30000++.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har de 2 ekstra Mp så mye og si?

Nei. Er 6 for lite så er heller ikke 8 bra nok. Andre ting vil ha mye mer å si for resultatet.

 

ISO 100 har litt å si når det er godt nok lys til å bruke det. Man kan se det på himmelen og på flater med liten kontrast. Ellers er det ikke merkbart.

 

Hvis de objektivene du har er av god kvalitet så er det ikke noe å lure på.

Lenke til kommentar
Hvis du sammenligner bilder fra 20D/D70, ser du forbausende liten forskjell om noen over hodet. Se bare på Comparometeret til Dave Etchell her på Imaging Resourses.

D70 er et knallkamera til den prisen det selges for.

Når det gjelder bildekvalitet generellt, er jo 20D bedre når det gjelder støy i forhold til D70, 10D og 300D.

 

Men jeg er enig i at han nok bør gå for nikon i og med at han allerede har objektiver.

Lenke til kommentar
Hvis du sammenligner bilder fra 20D/D70, ser du forbausende liten forskjell om noen over hodet. Se bare på Comparometeret til Dave Etchell her på Imaging Resourses.

D70 er et knallkamera til den prisen det selges for.

Når det gjelder bildekvalitet generellt, er jo 20D bedre når det gjelder støy i forhold til D70, 10D og 300D.

 

Men jeg er enig i at han nok bør gå for nikon i og med at han allerede har objektiver.

Det har kommet noe bedre ut i tester ja. Men selv har jeg inntrykk av at forskjellene er så små at de ikke vil være synlige på utskrifter opp til A4-størrelse. Støyen på D70 har visstnok også en tendens til å bli mindre framtredende på utskrifter enn på skjerm, uvisst av hvilken årsak... Husker ikke helt hvor jeg leste akkurat det.

Lenke til kommentar

de objektivene det er snakk om er AF nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G

og

AF nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 G

 

Ingen av disse er spesielt dyre eller noe, men jeg synes de er gode.

 

Jeg likker og ta natt bilder, så er vell mere avhengig av høy iso en lav.

Skyer er også intresangt og ta bilde av, det samme er sol opp/ned ganger.

Lenke til kommentar
de objektivene det er snakk om er AF nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G

og

AF nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 G

 

Ingen av disse er spesielt dyre eller noe, men jeg synes de er gode.

 

Jeg likker og ta natt bilder, så er vell mere avhengig av høy iso en lav.

Skyer er også intresangt og ta bilde av, det samme er sol opp/ned ganger.

Det vil med andre ord si at du her ikke trenger å tenke på hva du har fra før av optikk ;)

Ingen av disse 2 objektivene yter hverken D70 eller noe annet nytt dslr rettferdighet.

 

20D er et bedre kamera en D70, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

har lest at canon 20d ikke tåler og brukes når det regner, det er jo litt kjipt.

Bråker ikke 20d en del da? hvordan er støynivået i d70?

 

edit: poenget er også og ha et kamera som kan erstatte mitt nåverende nikon F80 SLI kamera

Endret av Svar
Lenke til kommentar
har lest at canon 20d ikke tåler og brukes når det regner, det er jo litt kjipt.

Bråker ikke 20d en del da? hvordan er støynivået i d70?

Skal du ha et vanntett hus må du kjøpe et proffhus. Prisen blir dermed på over 40.000,- for selve kameraet............

 

Om 20D bråker? Ikke mye mer enn andre hus i samme klasse.

Støynivået på bildene er litt bedre med 20D enn D70.

 

At man kan bruke et vertikalgrep på 20D er et godt poeng for oss som tar mye portrettbilder :thumbup:

Lenke til kommentar

hummm ok.

Tviler egentlig veldig på at 20D er SÅ mye bedre.

Jeg skriver stort sett bilder bare ut i 10*15 format, en skjelden gang i a4.

som sagt er jeg ute etter et kamera som kan erstatte nikon F80 SLI.

 

Er det ikke sånn på canon at objektivene som passer på 20D bare passer til 20D og 300D?? Det er litt kjip den dagen man skal kjøpe et bedre kamera, så må man kjøpe alle objektivene på nytt også.

 

Synes det er litt kurrant og kunne bruke de gamle objektivene på nytt.

Lenke til kommentar

Det er kun EF-S objektivene som kun passer på 20D / 300D. Alle EF objektiver vil passe på alle Canons nåværende DSLR og (i allefall i overskuelig) fremtidige Canon DSLR

 

Både EOS 20D og 300D kan selvsagt brukes i regn, men de er ikke vanntette... dvs brukes med fornuft. Det bør liksom ikke renne av og inn i dem akkurat.

 

EOS20D bråker mer enn 300D, ingen tvil om det, men ikke plagsomt synes jeg, vertikalgrep er nevnt, det er virkelig kjekt å ha for portrettfotografering. Sync utgang til studioblitser setter jeg og pris på, det har IKKE D70

Lenke til kommentar

EF-S objektiver utnytter den mindre størrelsen på bildebrikkene i 20D/300D og man kan på den måten lage billigere vidvinkler. Objektivet stikker litt lengre inn i kamerahuset og huset må derfor ha speil etc som tar hensyn til dette.

 

Det er pr idag kun 3(4) EF-S objektiver, 18-55mm (USM), 17-85mm IS USM og 10-22mm USM De to siste blir ansett for å være gode. Det første er ett meget billig og ok objkektiv om man har stramt budsjett eller vil ha ett lite og billig objektiv med ok vidvinkel til reise osv

Lenke til kommentar

Av det jeg kan lese og forstå ut av deg så tror jeg neppe du kommer til å angre dersom du bruker ca. 5000kr mindre og går for en D70.

Husk at det kommer minnekort, objektiver, bag osv osv itillegg.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en tur i en sjappe og sett og prøvd dem begge. Det blir jo fort til at de som har D70 anbefaler det og de som har 20D anbefaler det motsatte.......da begge parter er knallfornøyd.

Og når det gjelder vertikalgrep så finnes det tredjeparts produsenter som lager dette til D70.

 

Lykke til!

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar
Av det jeg kan lese og forstå ut av deg så tror jeg neppe du kommer til å angre dersom du bruker ca. 5000kr mindre og går for en D70.

Husk at det kommer minnekort, objektiver, bag osv osv itillegg.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en tur i en sjappe og sett og prøvd dem begge. Det blir jo fort til at de som har D70 anbefaler det og de som har 20D anbefaler det motsatte.......da begge parter er knallfornøyd.

Og når det gjelder vertikalgrep så finnes det tredjeparts produsenter som lager dette til D70.

 

Lykke til!

ja det er akuratt det, til nikon har jeg bag og 2 objektiver jeg synes gir fine bilder med F80. og for de 5000 man sparer kan man kjøpe et fint makro objektiv.

Lenke til kommentar
Av det jeg kan lese og forstå ut av deg så tror jeg neppe du kommer til å angre dersom du bruker ca. 5000kr mindre og går for en D70.

Husk at det kommer minnekort, objektiver, bag osv osv itillegg.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en tur i en sjappe og sett og prøvd dem begge. Det blir jo fort til at de som har D70 anbefaler det og de som har 20D anbefaler det motsatte.......da begge parter er knallfornøyd.

Og når det gjelder vertikalgrep så finnes det tredjeparts produsenter som lager dette til D70.

 

Lykke til!

Når det gjelder vertikalgrepet som man kan få tak i til D70 fungerer dette ikke som et skikkelig vertikalgrep. For at man skal få en utløser uten forsinkelse må kameraet inn for ombygging. Pekefingerhjulet kan jeg heller ikke se at man finner på grepet til D70.

Som ekstra batterier og mer tyngde i kameraet er det nok flott, men ikke som et ordentlig vertikalgrep da.

 

20D har også MYE mindre støy på bilder tatt med høy ISO.

 

Om du velger et D70 og finner ut senere at du skal oppgradere kameraet har vel alle andre dslr fra Nikon muligheter for vertikalgrep så vidt jeg vet.

Så finn ut hvilket system du vil satse på og bestem deg for kamerahus deretter ;)

 

Dette blir akkurat som diskusjoner om 300D kontra D70. D70 blir her som regel utropt som det beste kjøpet (mest på grunn av hastigheten/serielengden, da billedkvaliteten fra 300D er ivertfall like god som fra D70), mens her er det 20D som går ut med en ganske så klar seier om man klarer å skrape sammen noen ekstra tusenlapper ved innkjøp. :yes:

 

PS: Uansett hvilket dslr du kjøper av de som er i handelen i dag vil du kunne få ekstremt gode bilder. Utenom Canon og Nikon har man jo også modeller fra Pentax, Konica/Minolta og Olympus som ligger i noenlunde samme prisklasse som D70 og 20D.

Lenke til kommentar
dette med vertikal grep, er ikke det bare og sette kameraet på et stativ da?

Dette har ingenting med stativ å gjøre.

 

Vertikalgrep er i tillegg til at man kan bruke 2 batterier (med 20D også AA-batterier mener jeg å ha sett) også slik at man har både utløser, pekefingerhjul og knapper for valg av fokuspunkt, FEL mm. på 2 plasser.

Dermed kan man vri kameraet 90grader mot venstre (for å få vertikale (høydeformat) bilder) og ha alle kommandoer tilgjengelig som vanlig til høyre hånd på sin vante plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...