Gå til innhold

Hvilken Linux- versjon anbefales?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RedHat 7.3 eller Mandrake 8.2 er de distroene som vanligvis blir anbefalt begynnere, de har gode installasjonsrutiner og setter opp det meste ut fra boksen.

 

Disse kan hentes fra ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/. Du kan hente ned ISO-images for CDbrenning, eller du kan laste ned boot floppies og installere over ftp eller http.

 

Ellers regner jeg med at Norli eller Akademika har fått inn disse etter hvert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 13:48, SunChaser skrev:

The one and only Slackware. Gjør deg selv en tjeneste og styr unna mandrake, redhat og debian.


 

Helt fint at du er glad i Slackware Linux, Men å anbefale det til en nybegynner blir _l_i_t_t_ feil etter min mening. :smile:

 

Slackware, *BSD, blablabla, er vel noe å bryne seg på når man blir litt mer "moden"

 

runmad

Lenke til kommentar

Quote:


Helt fint at du er glad i Slackware Linux, Men å anbefale det til en nybegynner blir _l_i_t_t_ feil etter min mening. :smile:


Slackware, *BSD, blablabla, er vel noe å bryne seg på når man blir litt mer "moden"


runmad


 

Det er ikke feil, det er dette som er rett. For det første starta eg med slackware, har du noe i toppen er ikke slack noe værre en andre distroer. Så får du sat opp tingene slik du vil ha og ikke mange wizzards som gjør alt for deg. I tilleg vet du ikke hva som skjer bak den "Wizzard" skjermen.

Slackware er tingen osså for deg som ikke har prøvd linux før. Og ikke hør på di inlegga som sier at det er så mye værre for det ær ikke det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 13:59, SunChaser skrev:


Det er ikke feil, det er dette som er rett. For det første starta eg med slackware, har du noe i toppen er ikke slack noe værre en andre distroer. Så får du sat opp tingene slik du vil ha og ikke mange wizzards som gjør alt for deg. I tilleg vet du ikke hva som skjer bak den "Wizzard" skjermen.

Slackware er tingen osså for deg som ikke har prøvd linux før. Og ikke hør på di inlegga som sier at det er så mye værre for det ær ikke det.


Slack er en flott distro, men problemet er at selv om det gir mer "kontroll", er det større sjanse for at nybegynnere rett og slett gir opp fordi de ikke klarer å installere den. Derfor kan det være lurt å begynne med Redhat/Mandrake, som etter min mening er omtrent like vanskelig å installere som Windows.

 

At du klarte å installere Slack første gang betyr ikke at alle klarer det, det kommer bla. an på hvor mye peil man har på data/OS generelt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 15:09, sanoj_20 skrev:

Har litt lyst til å prøve linyx jeg og. Gidder ikke stresse så altfor mye hvis ikke det er noe vits. Hvilke fordeler har jeg?


Det går vel fint an å kjøre både XP og linux på samme harddisk? :smile:


Det trenger ikke være noe stress å legge inn Linux, og du trenger heller ikke fjerne Wintendo med mindre du har lyst til det. XP og Linux kan ligge i perfekt harmoni på samme disk :smile:

 

Det er mange fordeler med linux, det er åpent og gratis, styres ikke av ett (monopol)selskap, du har ubegrensede muligheter til konfigurering, finnes utrolig mye bra open-source programvare til linux, ekstremt stabilt, raskt, sikkert, trenger ikke restarte maskinen for de minstre filleting osv osv...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-02 15:17, SunChaser skrev:

OK. Instalasionen av Slackware er jo enklere en Windows. Den som ikke forstår den installasionen kan bare holde seg til Windows. Gamlingen skulle klart og installere det osså. Eg snakker om bruken eg. Som er bedre en redhat og andre lignende fjas.


Det er en type elitistiske holdninger som neppe tjener Linux. Mener du at "tullinger" skal holde seg til Windows?

 

Og har du noe grunnlag for å kalle Redhat fjas? Jeg har ihvertfall ikke dissa Slack, jeg har bare sagt at redhat/mandrake nok kan være enklere å installere for en nybegynner.

 

At du ikke liker firmaet Redhat er en annen sak. Jeg syns forsåvidt at Redhat har hatt en litt for dominerende posisjon. Blir temmelig provosert når folk faktisk tror Redhat har "funnet opp" Linux. Og kommersielle software-leverandører som lager programmer "Blablasoft for Redhat 7.x" som fungerer minst like bra i andre distroer.

Quote:

Den 2002-06-02 15:27, SunChaser skrev:

Er noen som har sakt det er så vanskeligere med slackware en red-hat osv osv. Så da sier like gjerne alle det som prøver og være så fornuftige.


Jeg har prøvd en rekke distroer opp gjennom tida, inkl Redhat, Mandrake, Debian, Corel(æsj!), SuSE, Slack ++, og baserer meg ikke på hva andre mener er "korrekt".

 

Redhat og Mandrake er enklere å installere for en nybegynner enn Slackware grunnet mer automatikk. Punktum :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 17:16, Langbein skrev:

Quote:

Den 2002-06-02 15:17, SunChaser skrev:

OK. Instalasionen av Slackware er jo enklere en Windows. Den som ikke forstår den installasionen kan bare holde seg til Windows. Gamlingen skulle klart og installere det osså. Eg snakker om bruken eg. Som er bedre en redhat og andre lignende fjas.


Det er en type elitistiske holdninger som neppe tjener Linux. Mener du at "tullinger" skal holde seg til Windows?

 

Og har du noe grunnlag for å kalle Redhat fjas? Jeg har ihvertfall ikke dissa Slack, jeg har bare sagt at redhat/mandrake nok kan være enklere å installere for en nybegynner.

 

At du ikke liker firmaet Redhat er en annen sak. Jeg syns forsåvidt at Redhat har hatt en litt for dominerende posisjon. Blir temmelig provosert når folk faktisk tror Redhat har "funnet opp" Linux. Og kommersielle software-leverandører som lager programmer "Blablasoft for Redhat 7.x" som fungerer minst like bra i andre distroer.

Quote:

Den 2002-06-02 15:27, SunChaser skrev:

Er noen som har sakt det er så vanskeligere med slackware en red-hat osv osv. Så da sier like gjerne alle det som prøver og være så fornuftige.


Jeg har prøvd en rekke distroer opp gjennom tida, inkl Redhat, Mandrake, Debian, Corel(æsj!), SuSE, Slack ++, og baserer meg ikke på hva andre mener er "korrekt".

 

Redhat og Mandrake er enklere å installere for en nybegynner enn Slackware grunnet mer automatikk. Punktum :smile:

 

Komer fra en mongloid idiot. Som ikke har peiling på en dritt. Punktum

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 17:03, Langbein skrev:

Quote:


Den 2002-06-02 15:09, sanoj_20 skrev:

Har litt lyst til å prøve linyx jeg og. Gidder ikke stresse så altfor mye hvis ikke det er noe vits. Hvilke fordeler har jeg?


Det går vel fint an å kjøre både XP og linux på samme harddisk? :smile:


Det trenger ikke være noe stress å legge inn Linux, og du trenger heller ikke fjerne Wintendo med mindre du har lyst til det. XP og Linux kan ligge i perfekt harmoni på samme disk :smile:

 

Det er mange fordeler med linux, det er åpent og gratis, styres ikke av ett (monopol)selskap, du har ubegrensede muligheter til konfigurering, finnes utrolig mye bra open-source programvare til linux, ekstremt stabilt, raskt, sikkert, trenger ikke restarte maskinen for de minstre filleting osv osv...

 

Tusen takk for svar. Tror jeg prøver det jeg. :smile:

Lenke til kommentar

Eeeh, å si at det er like enkelt å instalere og sette opp slack som redhat og mandrake er som å si at det er like enkelt å lage speilegg som det er å lage en seksretters middag med blantannet andebrys i peanøttsaus inkludert. Det er jo helt på tryne.

 

Mandrake og Redhat er mye enklere å instalere for en som ikke har noen erfaring med linux en det er å instalere og sette opp slack.

For det første så har ikke Slack automatisk conf av X.

I Slack er det ikke å bare trykke "Next" hele tiden er det vel? Nei det er ikke det. Men i Redhat og Mandrake er det det.

 

Mandrake og Redhat er mye enklere BASTA.

 

Greit nok, du lærer mye linux/unix visst du instalerer slack fra byrjan, men det er ikke enklere. Det er helt umulig å påstå noe sånt.

 

Visst det er så enkelt, kan man vell bare begynne from scratch da vel? Alle nybeggynere burde lage sin egen distro lenge før de i det heltatt prøver seg på å instalere noen ferdige distroer, det er jo alt for lett. Noen som ser noe logsik med dette? Nei nettop, fordi det er mye lettere for en som bare har kjørt windows og aldri instalert noe slags oprativsytem what so ever. For å kunne instalere slack må man vite hvor mye swap en skal ha, ikke minst vite hva swap er, i redhat og mandrake er det bare til å trykke auto ettellerannet og så har du hddisken ferdig partisjonert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 18:00, SunChaser skrev:

Glemte og si at installasionen til Slack er lett. Vist ikke du klarer og trykke "Install" så har du noe defekt i topplåkket. Men kansje du har det?


Mener du man bør iq-testes for å få lov til å legge inn Linux?

 

Diskusjonen dreide seg forøvrig ikke om hvor vanskelig det er å legge inn slack, men om redhat var enklere enn slack. Noe den helt opplagt er. Om du syns slack er en bedre distro har ingenting med saken å gjøre. Den er uansett vanskeligere å installere for en som ikke har noe erfaring med linux.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 18:09, Langbein skrev:

Quote:


Den 2002-06-02 18:00, SunChaser skrev:

Glemte og si at installasionen til Slack er lett. Vist ikke du klarer og trykke "Install" så har du noe defekt i topplåkket. Men kansje du har det?


Mener du man bør iq-testes for å få lov til å legge inn Linux?

 

Diskusjonen dreide seg forøvrig ikke om hvor vanskelig det er å legge inn slack, men om redhat var enklere enn slack. Noe den helt opplagt er. Om du syns slack er en bedre distro har ingenting med saken å gjøre. Den er uansett vanskeligere å installere for en som ikke har noe erfaring med linux.

 

Trykke på "install" hva kan gjørest enklere?

Lenke til kommentar

SunChaser:

Visst du tror det bare er å trykke install på slackware så er det virkelig ikke slackware du har lekt deg med, heller redmondlinux eller noe.

 

Først må man lage bootdisk, så må man lage rootdisk, så må man loade disse. Etter det er det å logge inn som root og partisjonere. Så skriver du setup og setupen beggyner sånn smått. Så velger du tastatur og så må du velge swap og / og formatere disse. Sånn går det videre. Dette er virkelig ikke bare å trykke install er det vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...