Gå til innhold

hjelp! har formatert feil partisjon

Anbefalte innlegg

hjelp! har formatert feil partisjon...

hva skal jeg gjøre. Jeg har tidlgre brukt et program som heter GetBackData... dette har fungert fin, men jeg trenger registernings kode for å bruke det.

noen osm veit om noen andre programmer? (hejlp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

KLASSIKER!!!

måtte bare få det ut.... har selv gjort det med min 80gb hd.. var på lan (da jeg ikke hadde broadband), fyllte opp 60gb med gødd stuff, kom hjem å skulle repartisjonere lr.no dritt.. sletta ihvertfall D: istedenfor C:..

gjett hvem som hadde "hakaslepp" da :razz:

Send meg en Privat melding, så får vi se om vi kan ordne det med den serialen....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-02 13:17, Nor_Beret skrev:

KLASSIKER!!!

måtte bare få det ut.... har selv gjort det med min 80gb hd.. var på lan (da jeg ikke hadde broadband), fyllte opp 60gb med gødd stuff, kom hjem å skulle repartisjonere lr.no dritt.. sletta ihvertfall D: istedenfor C:..

jeg har C:(med windows, det var den som skulle slettes!)

D: den som ikke skulle slettes...

men jeg skerv i dos: C: format C: hvorfor i #¤!#¤ sletter den D: da???

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-02 13:21, eunaas skrev:

jeg har C:(med windows, det var den som skulle slettes!)

D: den som ikke skulle slettes...

men jeg skerv i dos: C: format C: hvorfor i #¤!#¤ sletter den D: da???

c er ntfs? (og dos støtter ikke ntfs, dermed blei d: til c:)

Lenke til kommentar

En huskeregel når en skal formatere.

1. Hvis du ikke kjører NTFS (noe som er mulig i Windows NT/2000/XP) så kan du formatere diskene i DOS.

2. Bruker du NTFS så bruker jeg Windows XP (går sikkert i de andre og) CDen til å formatere harddisken. For å gjøre dette må jeg starte installasjonen. Og det passer jo fint, jeg får da gjort allt i et.

Nå kommer det som er smart: Pass på å husk hvor store harddiskene dine er, f.eks hvis C: er 20 GB og D: er 50 GB, så kan du sjekke dette i DOS. (det kan vel sjekkes med "dir" eller "chkdsk") Så hvis du skal formatere C: og DOS viser at harddisken er 50 GB i størrelse, så vett du at dette er feil harddisk. C: er i dette tilfellet en NTFS disk (eller en kanskje en Linux partisjon) Det er vel og fullt mulig å formatere via DOS og, men jeg synes å huske at man da må til "fdisk" slette partisjonen, partisjonere den til FAT(32) og derreter kan man formatere den.

Lenke til kommentar

Når du formaterer i dos,

ALLTID SKRIV C: -> DIR, OG SJEKK AT DET ER RETT !

hvis det er du ser de rette filene og mappene, er det trygt å skrive format C:

Men uansett, det enkleste er jo bare å starte winxp/2k installasjonen og formatere der. (og eventuelt bare avslutte installasjonen når du er ferdig med formateringen)

Lenke til kommentar

Jeg formaterte feil hd en gang, jeg er ikke sikker på hvorfor, men jeg tror det var noe ntfs f**k.

Jeg vil ikke gjøre det på nytt...

Har jeg forstått det rett nå eller: når jeg formaterer en ntfs partisjon putter jeg bare inn windows plata (i mitt tilfelle win2k) å så sletter jeg partisjonen. eller?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-02 14:25, Grimmy skrev:

Nå kommer det som er smart: Pass på å husk hvor store harddiskene dine er, f.eks hvis C: er 20 GB og D: er 50 GB, så kan du sjekke dette i DOS. (det kan vel sjekkes med "dir" eller "chkdsk") Så hvis du skal formatere C: og DOS viser at harddisken er 50 GB i størrelse, så vett du at dette er feil harddisk. C: er i dette tilfellet en NTFS disk (eller en kanskje en Linux partisjon) Det er vel og fullt mulig å formatere via DOS og, men jeg synes å huske at man da må til "fdisk" slette partisjonen, partisjonere den til FAT(32) og derreter kan man formatere den.

Grei måte å gjøre det på, men men men....

[kveruler]

Å partisjonere den til fat 32 wtf????

Partisjonene får ikke filsystem før du formaterer da..

{/kveruler]

obs obs

Mener å huske at ennhver forandring gjort i fdisk, fører til at allt som er på disken går fløyten .....

Lenke til kommentar

I Windows 2000 er følgende fremgangsmåte perfekt. Mener at det også er sånn i XP også.

Glem DOS og CD`r med mindre du skal ta en reinstallering.

Høyreklikk Min datamaskin>Behandle>Diskbehandling>Merk av Partisjonen du skal formatere>Høyreklikk>Formater

Thats it

Et tips for å holde styr på partisjonene. Gi de navn som (C:)Charlie (D:)Delta (E:)Echo osv.. Det går lett i surr, når du får mange partisjoner å holde styr på.

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-06-02 19:31 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...