Gå til innhold

Dødt tyan hovedkort, trenger gode råd

xminator

Anbefalte innlegg

Har ett tyan thunder k8w som ikke vil starte lenger. Ingen lyder, alle vifter starter, men skjermen forblir svart. Har testet grafikk-kort i annen pc, har også prøvd å boote med gammelt skjermkort (som jeg vet virker) med samme resultat.

Har prøvd å starte med bare en cpu, har prøvd begge cpu'er på denne måten (i riktig slot selvfølgelig). Har også byttet rundt på minnebrikkene.

Konklusjonen min er att HK er dødt. Sjansen for att begge cpu'er er ferdige er vel liten? Om noen har synspunkter på dette så ja takk!

Første spørsmål. Å få tak i ett nytt tyan thunder blir ***** tidkrevende. Det tok flere uker sist, og denne gangen haster det. Er det noen som vet om andre enn Nextron som fører Tyan-kort i norge? Eventuelt har gode erfaringer utenlandske leverandører?

Andre spørsmål. Kan få tak i ett MSI-kort på ett par dager (posten må frem!). Dette baserer seg på VIA-chipset, Tyan-kortet på amd-chipset. Hva er sjansen for at jeg får opp igjen Win XP? :p

Er det noen som helst måte å slippe reinstalasjon av Win XP og alle programmen jeg hadde innstalert (og viktigere, konfigurert).

Har to sata disker i systemet, så greier vel å redde det av data jeg har liggende uansett. På forhånd takk for hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Ingen signaler i det hele tatt. Verken på tastatur eller på høytaler.

Når jeg tenker meg om er det flere ting som indikerer feil på hovedkort.

Slik kortet oppførte seg "normalt" startet ikke PC-en når strømmen ble skrudd på.

"Etter" starter PC med en gang PSU blir koblet på kontakt.

Satser på at hovedkort er gått fløyten og bytter til noe litt rimeligere (så om noe går galt er det ikke en halv månedslønn :p)

Lenke til kommentar
Quad Computers er ikke lenger i drift. H-Ødegaard AS har overtatt varelager og kundeportefølje fra Quad Computers AS

Vi vil derfor ønske alle tidligere kunder av Quad Computers AS velkommen som kunde i en av våre salgskanaler.

Tror jeg tenker meg om :p

ad.no er jo en gammel kjenning. Var vel der jeg en gang for lenge lenge siden begynnte å kjøpe datadeler på nett...

Endret av xminator
Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Fikk MSI kortet. En liten advarsel her, det har ikke "standard" kjølefester. Blir faktisk levert med egne kjølere, og to forskjellige på toppen av alt. Det gamle swiftech-blokkene mine passer ikke (like greit siden jeg ikke stoler på de).

Fremdeles ikke liv. Det nye hovedkortet venter ihvertfall på strøm, men den ene cpu'en blinker ikke tastatur, mens den andre blinker tastatur, men ingenting skjer.

Går derfor ut fra at cpu'ene fikk seg en smell sammen med det gamle hovedkortet. 2 nye bestilt. Håper bare det nye hovedkortet ikke tok skade av dette.

Fant foresten en link som gav en beskrivelse av hvordan bytte HK og beholde XP-instalasjon. Skal poste dette så snart jeg har testet prosedyren selv (neste uke en gang *x*)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

2 nye cpuer, og alt virker. Kjølerene som følger med bråker noe sinnsykt, og kjøleblokkene jeg hadde før passer ikke (kjapt søk viser at det må brukes kjølere for andre typer socket) :/

Det blir nok snakking med microplex mandag for å få byttet de inn tenker jeg.

Sjekket litt til, blokkene som ligger i posten passer (håper jeg).

Endret av xminator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...