RaW_DeNiM Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hvis hovedkortet ditt ikke klarer å kjøre minnebrikker i dualchannel modus på de hastighetene de er spesifisert for, så er det vel ikke minnet det er noe rart med? Kjører et nForce3 250 Ultra basert kort selv, og slet litt i starten jeg også. Det viser seg at du må passe på å ikke kjøre dobbelsidig RAM i slot en og tre samtidig. Da vil maskina sette ned hastigheten. I tillegg så er den noe sensitiv for timings. (Har brikker som er sertifisert PC3200 2,2,2,5 i følge produsent og som ikke vil kjøre høyere enn 175MHz på 2,2,2,5. Hva dette skyldes vet jeg ærlig talt ikke. Kjøpte nytt HK, CPU og nytt minne for snart to uker siden, men har ikke hatt tide til å teste enda. Da kjøpte jeg Winchester 3200+ (3000+ var ikke på lager...), PQI Turbo DualChannel 2,2,2,5 PC3200 og MSi K8N Neo2 Platinum. Satte det sammen, slo på strømmen og justerte FSB opp på 230MHz. Sånn har den stått og surret siden. Har lest om folk her på forumet som har nådd 2.7GHz med sine CPUer, men til tross for at jeg hittil har bygget et tosifret antall maskiner basert på Winchester så har jeg "kun" nådd 2.4GHz. De fleste har gitt seg mellom 2.3GHz og 2.4GHz. -KJ nei... jeg har heller ikke sagt det er minnet det har vært no trøbbel med... men sier bare at man kan oppleve noen konfilkter mellom HK og minne Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Sånn du legger det frem over så mener du at enkelte hovedkort MÅ ha panserminne for å kjøre stabilt. Det er feil. Da er det i såfall noe rart med akkurat ditt kort, ikke med hele serien. Det var det jeg forsøkte å si over. -KJ EDIT: Manglet en å... Endret 9. desember 2004 av jevel Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Snn du legger det frem over så mener du at enkelte hovedkort MÅ ha panserminne for å kjøre stabilt. Det er feil. Da er det i såfall noe rart med akkurat ditt kort, ikke med hele serien. Det var det jeg forsøkte å si over. -KJ der tar du nok litt feil... ikke bare mitt kort det har skjedd med... så det så Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Det var da voldsomt? La meg prøve å fremlegge det på en enda mer detaljert måte sånn at du muligens kan godta det, da: Du trenger ikke så høykvalitetsminne på den typen hovedkort som du har, men enkelte av kortene er kresne. (Da inklusive ditt kort.) Derfor blir det feil å si at en serie kort generelt trenger slikt minne, da det dreier seg om noen kort som har dette problemet. Greitt nå? -KJ Lenke til kommentar
matmons Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Dersom du tenker på å kjøpe 6800 kan du jo vurdere å gå for ett annet kabinett for å tene inn de pengene. Artic Cooling T1 kabinettet føller PSU'en med til ca 800kr. Lest testen tror det er noe du kan være innteresert i om du ikkje må ha Lian Li Lenke til kommentar
Nimblex Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 (endret) Noen som vil kommentere oppsettet etter diverse forandringer? Hadde vært veldig fint med flere kommentarer! For å gjøre det enkelt for dere som ikke orker å skrive langt: Er dette oppsettet: veldig dårlig - dårlig - greit nok - bra - veldig bra - kan ikke gjøres bedre uten å betale veldig mye mer. Veldig fint hvis man også legger til forslag til forandringer! Takker alle som tar seg tid til å svare! Endret 11. desember 2004 av Nimblex Lenke til kommentar
deleder Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 visst du vil ha den mer stilegående kan du jo kjøpe en strømforsyning uten vifte, seller det på komplett.no! (koster 1200kr tror jeg, visst det ikke var en del mindre!) Kjøp heller 6800GT og kjøp heller 3000/3200+ istedenfor 3500+ det er nesten ikke merbar forskjell, uansett så kan man lett klokke en 3000+ opp på 2,2ghz Lenke til kommentar
Nimblex Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 Ingen fler som vil kommentere dette oppsettet? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Må si meg enig med deleder på at du burde gå ned i cpu. Med det kjølesystemet du har satt opp burde du ikke merke stor forskjell om du overklokker litt. Tror også du egentlig ville klart deg med et 6600GT kort, men det er det tydligvis nesten bare jeg som mener Lenke til kommentar
Nimblex Skrevet 12. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2004 (endret) Må si meg enig med deleder på at du burde gå ned i cpu. Med det kjølesystemet du har satt opp burde du ikke merke stor forskjell om du overklokker litt. Tror også du egentlig ville klart deg med et 6600GT kort, men det er det tydligvis nesten bare jeg som mener Finnes det noen klokkeguide av noe slag noe sted? Har aldri gjort dette og vet overhode ingen ting om det. Er det da lurt å gjøre det? Ang. skjermkortet: mente selv også at det burde holde med 6600GT men alle mente noe annet. Tror jeg satser på et 6800GT hvis lommeboka er enig Endret 12. desember 2004 av Nimblex Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Er lett å ambefale noe for andre sine penger vet du . Jeg vet at jeg vil klare meg fint med et 6600gt, men siden jeg må vente til neste år (1.januar) pga nforce4 kan det hende at situasjonen endrer seg siden det kommer flere merker inn på markedet. Så jeg må vente til da for å se hvilket jeg faktisk skal bruke. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Å velge seg Raptor , Hitachi(IBM)-250GB og 6800GT med resultat stille PC blir ikke lett . Selv om 6800GT utstyres med passiv kjøling må varmen trasporteres ut av kabinettet. Det er test av et SapphireX800Pro på PCWorld.no . Dette kortet synes å være "stillegående" samtidig som det transporterer egenvarmen ut av kabinettet . Om det slakkes "bittelitt" på harddiskkravene vil to stk. Samsung 160Sata/SilentSeek gi mindre støy/varme. Dersom 350W's PSU er nok kan Arctic Cooling T1 (test HW.no) også hjelpe både på støy/varme og budsjett. Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Er altid mulig å få varme ut av kabinettet stille. Er det vi har 120 vifter til vet du . Og om du vil ha en stille PSU kan du jo altids gå for en AOpen 350W, Super low noise med 12cm vifte. Den burde klare å trekke ut greit med varme på en stille og effektiv måte. Lenke til kommentar
Nimblex Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Å velge seg Raptor , Hitachi(IBM)-250GB og 6800GT med resultat stille PC blir ikke lett .Selv om 6800GT utstyres med passiv kjøling må varmen trasporteres ut av kabinettet. Det er test av et SapphireX800Pro på PCWorld.no . Dette kortet synes å være "stillegående" samtidig som det transporterer egenvarmen ut av kabinettet . Om det slakkes "bittelitt" på harddiskkravene vil to stk. Samsung 160Sata/SilentSeek gi mindre støy/varme. Dersom 350W's PSU er nok kan Arctic Cooling T1 (test HW.no) også hjelpe både på støy/varme og budsjett. Hvordan vil det være hvis jeg tar bort raptoren? Vil skjermkortet med ny stille kjøler og Hitachi harddisken støye mye? Hvordan blir dette med Antec Sonata kabinettet? Lenke til kommentar
1955 Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Har ikke lyst til å pådytte andre mine meninger om ytelse/pris/effektforbruk og støy . Av egne erfaringer kan det vel likevel sies; En enkel naturlov ; Absolutt all elektrisk energi en PC trekker fra stikkontakten i veggen må trasporteres ut av kabinettet som varme. I Pc-verdenen er det blitt slik at økt ytelse gir økt energiforbruk . (nesten alltid) I PC-verdenen er det slik at øking av ytelse gir sterk øking av pris . I PC-verdenen er det slik at de siste 10% øking opp til toppytelse "dobbler prisen". De nest beste komponentene vil stort sett gi en PC til "halv" pris i forhold til en PC med de beste komponentene . Jeg kan ikke se noen god grunn til å velge f.eks. et 6800-kort til 4500,- når en litt lavere klokket utgave koster fra 1/3 til 1/2 av prisen og effekt forbruket er 2/3 til3/4 . Neste år koster kortene det halve. Aopen 600B og spesielt Arctic Cooling T1 har gode stabile PSU'er på 350W, de har gode termiske egenskaper som de er , og de er rimelige (+/- 700,-) . Geil 400/512 Value brikker til 560,- yter ikke merkbart dårligere enn hvilke som helst 2-2-2-5 brikker til 1000/1500 i et AMD939 oppsett. (har selv brukt 1500,- for mye på RAM ,2225-bare tull, man får mer for pengene med en hissigere CPU) Det samme gjelder for 3200/939/box kontra høyere klokkede med dyrere kjøleløsninger .(pr. idag-,men prisene faller og snart er vel 939/3500 gunstigst) Av HD'er har Samsung 160 Sata/SilentSeek blitt den foretrukne , den gir absolutt minst støy/varme , min Hitachi 120/8 ligger i den andre enden av skalaen. Samsung er desverre hverken spesielt rask eller romslig men Samsung har ikke større HD'er på det norske markedet pr. idag Av større og raskere disker synes Maxtor300/16 fristende. Det man eventult sparer kan være greit å bruke til hyppigere utskifting/oppdatering , eller til å forbedre lyd/bilde. Hvis det skal utvises ekstravaganse ved PC kjøp ville jeg puttet pengene i en LCD 20" og Klipsch Promedia 2.1/4.1 PC høytalere . Da kan det være en ide å vurdere MSI NF4 939 med Creative-basert onboard lydbrikke. Lenke til kommentar
Nimblex Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Hvordan ser systemet ut nå? Har forandret en god del. Er ganske usikker på ram-en. HVa syns dere? Hva kan jeg forandre på nå? Takk til alle som vil hjelpe! Lenke til kommentar
crusade Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 No har eg ikkje lest alle postene, men om du skal ha lydløst system så gå for Samsung Spinpoint disk.. Disse går for å være de mest lydløse på markedet. Om du ahdde kjørt P4 måtte du ha brukt 2x512 mb ram brikker fo rå utnytte dual channel, men med AMD er 1x1024mb heilt greit. Gå for billigste ram, ingen/umerkbar forbedring på å kjøpe noke dyrere.. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 AMD S939 har dualchannel. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå