Gå til innhold

Hvordan kan jeg få dette AMD64bits systemet bedre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver på nytt. Sist jeg la ut ble alt slettet pga tekniske feil!

Jeg skal kjøpe meg en ny pc som skal brukes til mye forskjellig. Den skal kunne spilles på og skal også kunne kjøre diverse middels krevende programmer. Vil ha et lydløst system!

Systemet jeg har satt opp ser slik ut:

Hovedkort:

ASUS A8N-SLI Deluxe

Skjermkort:

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCIe

GPU-kjøler:

AC vannblokk, aquagraFX, 6800

CPU:

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester''

Kabinett:

Lian Li Miditower, Aluminium, Sort

Ram:

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

Vannkjøling:

MIST Tsunami vannkjølingssett, Dual rad.

pris: 14448kr u. frakt

1. Hvordan ser dette ut? Kan jeg på noen måte gjøre det bedre og mer stillegående uten å ha vannkjøling(som jeg ikke skal ha, eller?)?

2. Jeg kommer ikke til å overklokke, av den enkle grunnen at jeg ikke kan noe om det!

3. Har en 19"LCD (samsung syncmaster 191t), dvd-brenner, PSU(Tagan 480w), Harddisk, floppy, mus og tastatur.

Takk for alle svar! Hyggelig om noen vil hjelpe! :thumbup:

Edit: Har byttet skjermkort, ram, kabinett, harddisk og satt inn en raptor

Edit: På nytt bytta harddisk

Edit: Tatt bort raptoren

Edit: Byttet ut med vannkjøling

Edit: Tatt bort harddisk(pga. julegave)

Endret av Nimblex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg ville bytta ut her er:

Skjermkort:

AOpen Aelous 6600 GT 128 MB

Med 6800 GT 128 MB

Og.

Harddisk:

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA

Med Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Leste du ikke at jeg ville ha den mer stillegående, ikke mer bråkete? :p

6800GT har jeg vurdert, ,men fant fort ut at det ville bli veldig mye dyrere og hvis jeg skulle hatt det måtte jeg hatt en "silent-vifte" til det i tillegg som ville gjøre det enda dyrere. Etter hva jeg har lest om 6600GT burde det holde lenge til mitt bruk, i tillegg til at jeg senere kan kjøpe et 6600GT til og kjøre SLI.

Western Digital er vel regnet som dem mest bråkete harddsikene på markedet. Kvalitet er en ting, men stillhet er også viktig for meg!

Lenke til kommentar

Legg på en 74GB raptor

PSU uten vifte tror jeg ikke er noe å satse på. Da får du en jævlig varm metallsak som du må ha to ekstra kabinettvifter for å kjøle ned, så PSU ikke varmer opp resten av innholdet ditt.

Kanskje bytte ut minnet med Crucial Ballistix? Du kommer nok ikke høyere enn 240, 250MHz før du må senke multiplikator. Og over 250MHz kan s-ata-disker bli påvirket av for høy busshastighet. det er ihvertfall tilfelle med nForce3 250, vet ikke hvordan dette er med nForce4.

Jeg skal uansett vedde buksa mi på at du ikke merker noen forskjeller mellom OCZ-minnet og Value-minne til 1000-lappen billigere, med mindre du klokker masse. Skal du derimot opp i 240-250MHz eller mer, bør du kanskje kjøpe Crucial Ballistix, eller TCCD-basert minne som OCZ osv.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Legg på en 74GB raptor

PSU uten vifte tror jeg ikke er noe å satse på. Da får du en jævlig varm metallsak som du må ha to ekstra kabinettvifter for å kjøle ned, så PSU ikke varmer opp resten av innholdet ditt.

Kanskje bytte ut minnet med Crucial Ballistix? Du kommer nok ikke høyere enn 240, 250MHz før du må senke multiplikator. Og over 250MHz kan s-ata-disker bli påvirket av for høy busshastighet. det er ihvertfall tilfelle med nForce3 250, vet ikke hvordan dette er med nForce4.

Jeg skal uansett vedde buksa mi på at du ikke merker noen forskjeller mellom OCZ-minnet og Value-minne til 1000-lappen billigere, med mindre du klokker masse. Skal du derimot opp i 240-250MHz eller mer, bør du kanskje kjøpe Crucial Ballistix, eller TCCD-basert minne som OCZ osv.

Lykke til :)

For å være ærlig har jeg ikke veldig stor greie på ram. De jeg har satt opp er noen jeg før har blitt anbefalt på dette forumet. Personen som anbefalte meg dem virket som hadde peiling.

kan du gi meg en link til de minne-brikkene du foreslår som vil være like gode til meg?

Ang. Raptor: Har veldig lyst på en sånn, men har hørt at den bråker veldig. Er det mulig å dempe støyen på den på noen måte?

PS: Er livredd for å få ett bråkete system! Har erfaring med ett fra før, og er mye av grunnen til at jeg bytter!

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Jeg ville:

1. gått ned til 3200+ eller 3000+ prossessor, de har like gode klokkemuligheter som 3500+. 500,- til 800,- spart.

2. Gått ned i ram til følgende: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4690

3. Gått for følgende skjermkort:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303694&cks=PRL

Da har du vel brukt opp alt overskuddet :) og fått en like god CPU (med oc), ram som holder til alt annet enn ekstremklokking, og et mye bedre skjermkort. Du bruker vel en 3-4 hundrelapper ekstra...

Dessuten kan du spørre på kabinettforumet etter et litt mer value-kabinett. Lian Li er bra, men mange andre produsenter tilbyr like lav støy og like bra kvalitet til en helt annen pris.

Lenke til kommentar
Jeg ville:

1. gått ned til 3200+ eller 3000+ prossessor, de har like gode klokkemuligheter som 3500+. 500,- til 800,- spart.

2. Gått ned i ram til følgende: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4690

Da har du vel brukt opp alt overskuddet :) og fått en like god CPU (med oc), ram som holder til alt annet enn ekstremklokking, og et mye bedre skjermkort. Du bruker vel en 3-4 hundrelapper ekstra...

Dessuten kan du spørre på kabinettforumet etter et litt mer value-kabinett. Lian Li er bra, men mange andre produsenter tilbyr like lav støy og like bra kvalitet til en helt annen pris.

Han kan gå for X800XT PCIe Demo fra Komplett, koster 3595, og du vil få et fullverdig XT-kort, for mindre penger. Helt klart verdet det. Kjøp heller en 3000+/3200+..

Lenke til kommentar
Jeg ville:

Som jeg før har skrevet kommer jeg ikke til å overklokke systemet. Har lest at det er 3500-CPUen som gir deg best ytelse for pengene per idag. Hvis jeg går for det skjermkortet du foreslo har jeg ikke senere muligheten til å benytte meg av SLI, og da vil vel det hovedkortet være ganske bortkastet. :roll:

Ram-en du linket til: Hva er forskjellen i ytelse på den og den jeg hadde satt opp? Den jeg foreslo kostet jo 1000kr mer og det er vel en grunn til det eller? Siden jeg ikke kommer til å klokke hadde det vært greit å vite forskjellene.

Jeg spiller heller ikke så altfor mye, og tenkte at 6600GT ville av den grunn være ett godt kjøp. Jeg har da også senere mulighet for SLI som jeg tidligere har nevnt.

Takk for gode svar!

(Mitt innlegg nummer 100! :w00t: )

Endret av Nimblex
Lenke til kommentar
Det jeg ville bytta ut her er:

Skjermkort:

AOpen Aelous 6600 GT 128 MB

Med 6800 GT 128 MB

Og.

Harddisk:

Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA

Med Western Digital Caviar 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Leste du ikke at jeg ville ha den mer stillegående, ikke mer bråkete? :p

6800GT har jeg vurdert, ,men fant fort ut at det ville bli veldig mye dyrere og hvis jeg skulle hatt det måtte jeg hatt en "silent-vifte" til det i tillegg som ville gjøre det enda dyrere. Etter hva jeg har lest om 6600GT burde det holde lenge til mitt bruk, i tillegg til at jeg senere kan kjøpe et 6600GT til og kjøre SLI.

Western Digital er vel regnet som dem mest bråkete harddsikene på markedet. Kvalitet er en ting, men stillhet er også viktig for meg!

Myten stammer vel fra en av IBM's mindre vellykkede HD serier, dagens Hitachi disker(og de siste fra IBM) er minst like driftsikre som WD, dessuten er de generelt sett mer stillegående og faktisk kjappere enn WDs serier. 7K250 serien konkurrerer faktisk med raptor diskene i ytelse på enkelte områder. Dvs det er er ingen GOD grunn til å anbefale WD fremfor Hitachi, dog skal man ha virkelig stillegående kvalitet er det vel kun Seagate som teller.

Når det gjelder skjermkort er det vel først og fremst ATI som lager kort som faktisk er egnet for passiv kjøling. Har hørt rykter om at X700 produserer veldig lite varme, men aner ikke om det funker med passiv kjøling. X700 vil yte på linje med 6600.

Lenke til kommentar

Men om du kjøper en 6600GT nå, og en senere, vil du ikke få så mye bedre ytelse enn om du kjøper en X800XT PE nå, og ikke får oppgradert. Minnet funker fint spesielt hvis du ikke skal overklokke, for vitsen med dyr ram er at de skal stemme godt overens med overklokket CPU. Den rammen jeg foreslo er god til klokking også, BTW. For meg er det også liten vits i å kjøpe 3500+, men det er så sin sak...

Lenke til kommentar

Nimblex, hvis du virkelig ikke skal overklokke, finnes det ikke en dummere ting du kan gjøre enn å kjøpe de rådyre OCZ-brikkene du nevner i første post.

Corsair Value 2x512MB PC3200 er brikkene for deg, du trenger virkelig ikke dyrere hvis du ikke skal overklokke. De OCZ-brikkene er utelukkende beregnet for det.

Med disse Value-brikkene har du spart rundt en 1000-lapp, og kan derfor gå opp i et litt dyrere skjermkort. 6800GT er vel ikke så dumt, om det er mulig.

Edit: Disse brikkene kjøper du deg! Da har du spart faktisk 1000,- og har mer å gå på på ting som kommer til å gjøre ytelsesforskjell.

For å sikre at skjermkort ikke støyer, kan du montere på en VGA Silencer. Den gir bedre kjøling enn standardkjøler, og er mye mer støysvak.

HER og

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Nimblex, hvis du virkelig ikke skal overklokke, finnes det ikke en dummere ting du kan gjøre enn å kjøpe de rådyre OCZ-brikkene du nevner i første post.

Corsair Value 2x512MB PC3200 er brikkene for deg, du trenger virkelig ikke dyrere hvis du ikke skal overklokke. De OCZ-brikkene er utelukkende beregnet for det.

Med disse Value-brikkene har du spart rundt en 1000-lapp, og kan derfor gå opp i et litt dyrere skjermkort. 6800GT er vel ikke så dumt, om det er mulig.

Edit: Disse brikkene kjøper du deg! Da har du spart faktisk 1000,- og har mer å gå på på ting som kommer til å gjøre ytelsesforskjell.

For å sikre at skjermkort ikke støyer, kan du montere på en VGA Silencer. Den gir bedre kjøling enn standardkjøler, og er mye mer støysvak.

HER og

pøh.. di ocz brikkene er ikke kun for overklokking.. enkelte hovedkort... sånn som mitt må ha sånn super ram for å kjøre stabilt... prøvde med masse sånn billig stash av ram brikker men da reboota pcen hele tiden.. så det så :ohmy:

Lenke til kommentar
pøh.. di ocz brikkene er ikke kun for overklokking.. enkelte hovedkort... sånn som mitt må ha sånn super ram for å kjøre stabilt... prøvde med masse sånn billig stash av ram brikker men da reboota pcen hele tiden.. så det så :ohmy:

Billig stash av RAM-brikker, dvs? TwinMos? NoName? Ja, da kan du fort få ustabilt system. Men Corsair Value skulle ikke være noe problem der. Stabile budsjettsbrikker av en av de mest kjente høykvalitetsminneprodusentene (langt ord!) er noe annet enn bilig stash i mine øyne.

Trådstarter trenger iallefall ikke minne til 2400,- når han ikke skal klokke. Det håper jeg det er noen flere enn meg som er enig i.

Lenke til kommentar

Billig stash av RAM-brikker, dvs? TwinMos? NoName? Ja, da kan du fort få ustabilt system. Men Corsair Value skulle ikke være noe problem der. Stabile budsjettsbrikker av en av de mest kjente høykvalitetsminneprodusentene (langt ord!) er noe annet enn bilig stash i mine øyne.

Trådstarter trenger iallefall ikke minne til 2400,- når han ikke skal klokke. Det håper jeg det er noen flere enn meg som er enig i.

Får vel ta en annen type ram da siden dere sier det(stoler på dere). Er rammen du foreslo bra til resten av systemet? Vil den gjøre systemet stabilt?

Er det evt. andre og bedre brikker til den ca samme prisen?

Ang. skjermkort:

Alle mener klart at jeg burde gå for ett bedre skjermkort. Har skjermkortet under, som du foreslo, mulighet til SLI?

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCIe

Hvor mye vil dette kortet støye(ca db)hvis jeg bruker kjøleren under?

Arctic Cooling NV Silencer 5

Takk for god respons til nå!

Lenke til kommentar

har ikke overklokket så mye selv, men gå inn i overklokkingsdelen på forumet her så er det en kort introduksjon helt øverst.. forøvrig har jeg fått i respons at du bare stiller inne i bios'en din hele tida... og derfra kjører inn i windows, kjører en haug the test-prog., rebooter igjen klokker litt høyere osv osv osv.. og da BURDE du faktisk kjøpe deg 3000+ "winchester" (leste nettopp om en kar som hadde klokket den 1.1GHz!!!!!!!!!)...

ellers er jeg også enig med de andre om at du burde kjøpe deg bedre skjermkort enn det du har (og da statse på sli seinere eller hva du tenkte), iom at 6600GT SLI er dårligere enn 6800GT (eller så sier hvertfall de testene jeg har sett...)

får håpe du finner ut av ting...

MvH Daniel

Lenke til kommentar

for å si det sånn... med meg så likte ikke pcen min om jeg kjørte corsair value eller OCZ premier i dual da reboota den men siden den gang jeg satt inn disse brikkene i dual så har den ikke reboota en gang... utenom hvis jeg kjører progget speed fan da men... men ja det er greie brikker du snakker om, det skal jeg ikke protestere på

Lenke til kommentar

Hvis hovedkortet ditt ikke klarer å kjøre minnebrikker i dualchannel modus på de hastighetene de er spesifisert for, så er det vel ikke minnet det er noe rart med?

Kjører et nForce3 250 Ultra basert kort selv, og slet litt i starten jeg også. Det viser seg at du må passe på å ikke kjøre dobbelsidig RAM i slot en og tre samtidig. Da vil maskina sette ned hastigheten. I tillegg så er den noe sensitiv for timings. (Har brikker som er sertifisert PC3200 2,2,2,5 i følge produsent og som ikke vil kjøre høyere enn 175MHz på 2,2,2,5. Hva dette skyldes vet jeg ærlig talt ikke.

Kjøpte nytt HK, CPU og nytt minne for snart to uker siden, men har ikke hatt tide til å teste enda. Da kjøpte jeg Winchester 3200+ (3000+ var ikke på lager...), PQI Turbo DualChannel 2,2,2,5 PC3200 og MSi K8N Neo2 Platinum. Satte det sammen, slo på strømmen og justerte FSB opp på 230MHz. Sånn har den stått og surret siden.

Har lest om folk her på forumet som har nådd 2.7GHz med sine CPUer, men til tross for at jeg hittil har bygget et tosifret antall maskiner basert på Winchester så har jeg "kun" nådd 2.4GHz. De fleste har gitt seg mellom 2.3GHz og 2.4GHz.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...