Gå til innhold

Ati eller Nvidia - Vannkjøling - Kjøleblokker

rvenes

Anbefalte innlegg

(Er dette rett kategori? på overklokking.no var det kun vann og ekstermkjøling / overklokking - Flytt den til rett om det er feil )

Skal ha meg nytt skjermkort, og sida eg ikkje vil ha støy i pc'n så tenkte eg at eg skulle montere på vannkjøling. Da trenger eg tips til eit skjermkort som eg kan montere det på.

Er ikkje så farlig kva kort det blir, dei er jo nesten like bra. (la det ikkje bli ein ati vs nvidia diskusjon.)

Kva kort er det enkelst og montere vannkjøling på? Da er det vel best med eit kort som følger nvidia/ati's referansedesign vil eg tru

Tenker på enten Nvidia GeForce FX 6800 GT eller Ati Radeon X800Pro

På nvidia så er det vel denne eg har tenkt på:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC23355

Til Ati så er denne:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC23357

Eg har Zalman Reservator 1 extern vannkjøling og den er det alu ting inni. Har fått høyrd atte det ikkje er bra og blande alu og kobber. Så derfor fant eg fram disse alu blokkene.

Vil også kjøle minnet på gfx kortet, og det gjer vel disse blokkene. Men fjerner eg kjølevifta på skjermkortet så må vel eg ha kjøleribber til minnet på den andre sida av kortet?

Kordan passer det med dei vannslangene eg har i zalman settet?

Ser og at Zalman har ein VGA kjøler, men den kjøler kun GPU og ikkje rammen rundt på korta, også såg den litt snåten ut syntes eg

Oppsummering:

Kva kort Ati / nvidia ? (med referansedesign)

Passer vannslangene på dei blokkene eg fant med min zalman reservator 1?

Finnes det andre billigere blokker av alu som kjøler alt?

Følger det med alt i dei blokkene til gpu? minne kjøleribber etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det argumentet med rammen faller jo helt bort når det er

kombinert GPU- og RAM vannblokk begge to.

Rettelse:Det heter ikke Nvidia GeForce FX 6800 GT,det har ingenting

med FX serien å gjøre,og har rammbrikker bare på GPU siden. ;)

Endret av ghbing
Lenke til kommentar

Den reseratoren skal jo være galvanisert innvendig så jeg mener at dette burde ikke by på et problem å blande Cu + Al, men ta gjerne en mail til Zalman og forhør deg med de (eller sjekk FAQ).

Anbefaler at du monterer en ekstra radiator i tilegg til zalman sin løsning, eller finner en fornuftig måte å modifisere selve reseratoren (kanskje montere noen stillegående 120mm vifter på den så den blir bedre kjøleeffekt?), men monterer du en ekstra radiator så bør du også fikse en sterkere pumpe.

Var nettop hjemme til en kamerat som brukte en diger modifisert vann radiator (av den typen som brukes til fjern varme) som han hadde fått billig av en skole som drev med oppussing og den fungerer som en drøm, men han har en kraftig pumpe også da. Temperaturen på maskinen ligger ca konstant på romtemp +10C.

Lenke til kommentar
NB! Leveres med slangenippler 3/8"ID(10mmID), ikke hurtigkoblinger som avbildet.

Gjengedimensjon slangenippel = 1/8" BSP

GPU blokkene kan tilpasses, det son er viktig er at du finner dimensjonene på slangene i systemet du har nå slik at du eventuelt kan bestille korrekte nippler.

btw: jeg har denn blokken på mitt 6800gt fungerer bra.

(Jeg kommer nok til å returnere blokken siden jeg har DD nv68 og dd tdx rett i posten strax.)

mvh Espen

Lenke til kommentar
Det argumentet med rammen faller jo helt bort når det er

kombinert GPU- og RAM vannblokk begge to.

Rettelse:Det heter ikke Nvidia GeForce FX 6800 GT,det  har ingenting

med FX serien å gjøre,og har rammbrikker bare på GPU siden. ;)

aha! ingen minne brikker eller noke slikt på oppsida av skjermkortet (når det står montert) på Geforce kortet?

Da vil eg ha det kortet no trur eg... svinger att og fram her.

Men, kan dere gi meg ein link og sei at : Dette kortet har eg montert den og den vannblokka på og det fungerte fint?

Såg litt på aopen sitt GeForce 6800 GT kort , det virka som eit bra kort.. skal lese litt tester no.

Følger det referasedesignet? Japp! har lest review no, og det stod at det gjorde det. da er det berre og finne ei passende kjøleblokk!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Jeg har null erfaring med vannkjøling, jeg er ei heller noen ekspert på skjermkort, selv om jeg er litt bevandret. Jeg har uansett et råtips som jeg mener er relevant;

Jeg vil ikke tro det er noen veldig stor forskjell på hvilket kort du har, med mindre du vil ha et som helt sikkert klokker bra. Dette kan du (som du gjør) lese tester på. Uansett, IKKE bruk penger på et kort med forbedret kjøleløsning, siden du uansett skal ta den av. Du kan sikkert spare flere 100-lapper på å kjøpe et kort med standard eller minimal kjøleløsning fra produsent.

Håper det er et poeng og ikke bare noe jeg røler om. Lykke til!

_

johanf - som skal ha vannkjøling neste gang det blir fullblods PC.

Lenke til kommentar
aha! ingen minne brikker eller noke slikt på oppsida av skjermkortet (når det står montert) på Geforce kortet?

Stemmer ingen minnebrikker "på øversiden av mitt" (Gainward 6800gt gs)

Npvk_x: hvor kjøpte du DD nv68'n og hvor mye kosta den ?

DD NV68 er Dangerden blokka som du finner på www.netconnection.no, der koster den 1195,- Jeg har bestilt den direkte fra dangerden.com sammen med flere deler. oppgraderer til 1/2" system..

mvh Espen

Lenke til kommentar
Jeg har null erfaring med vannkjøling, jeg er ei heller noen ekspert på skjermkort, selv om jeg er litt bevandret. Jeg har uansett et råtips som jeg mener er relevant;

Jeg vil ikke tro det er noen veldig stor forskjell på hvilket kort du har, med mindre du vil ha et som helt sikkert klokker bra. Dette kan du (som du gjør) lese tester på. Uansett, IKKE bruk penger på et kort med forbedret kjøleløsning, siden du uansett skal ta den av. Du kan sikkert spare flere 100-lapper på å kjøpe et kort med standard eller minimal kjøleløsning fra produsent.

Håper det er et poeng og ikke bare noe jeg røler om. Lykke til!

_

johanf - som skal ha vannkjøling neste gang det blir fullblods PC.

Har tenkt på det ja.....

Trur ikkje eg skal overklokke noke særlig alikavel!... aner ikkje endå! får sjå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...