Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne ip adresse?

Anbefalte innlegg

Har nå gjort om litt på nettverksoppsettet for å finne den "eksterne" ip'en til min Linksys WRT54GS.

Oppsettet nå:

NGT ->

Netopia Ruter ->

SMC Switch ->

Port1: Linksys Ruter, Port2: PC

Hva gjør jeg for å finne IP adressen til Linksys ruteren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:p Jeg er vist også i amsterdam, noen som blir med på coffiebar?

til HugiN, prøv i dos ledetekst: pathping www.vg.no

Dette raporterer jo ruten fra maskinen til der www.vg.no er lokalisert. og siden maskinen ikke er koblet bak ruteren jeg skal ha ip adressen til får jeg jo ikke opp den! Grunnen til at jeg ikke er koblet "bak" ruteren men "ved siden av" er for når jeg tar trace rout bak ruteren så forsvinner ip adressen mellom netopia ruteren og linksysruteren. Altså slik blir det:

pc -> ip adresse -> linksys -> ingen ip adresse -> netopia -> ip adresse -> ngt stasjon -> ip adresse -> ngt stasjon 2 -> ip adresse -> ngt stasjon 3 -> ip adresse -> vg -> ip adresse -> vg -> ip adresse.

Lenke til kommentar

Dette raporterer jo ruten fra maskinen til der www.vg.no er lokalisert. og siden maskinen ikke er koblet bak ruteren jeg skal ha ip adressen til får jeg jo ikke opp den! Grunnen til at jeg ikke er koblet "bak" ruteren men "ved siden av" er for når jeg tar trace rout bak ruteren så forsvinner ip adressen mellom netopia ruteren og linksysruteren. Altså slik blir det:

pc -> ip adresse -> linksys -> ingen ip adresse -> netopia -> ip adresse -> ngt stasjon -> ip adresse -> ngt stasjon 2 -> ip adresse -> ngt stasjon 3 -> ip adresse -> vg -> ip adresse -> vg -> ip adresse.

OK det er router 2's eksterne ip du trenger

browse til http://192.168.1.1

i fliken "setup" skal du kunne sette routerens eksterne ip manuelt

Lenke til kommentar

OK det er router 2's eksterne ip du trenger

browse til http://192.168.1.1

i fliken "setup" skal du kunne sette routerens eksterne ip manuelt

Kan sette interne ip manuelt ja, den eksterne får den jo fra DHCP'n til netopia ruteren.

Lenke til kommentar

jeg tror at HugiN's problem er svært relevant for mange DSL kunder i Norge. Du får en router fra din ISP som du ikke kan fjerne, men vil ha mulighet for wlan.

Svært mange faller for fristelsen og kjøper en router nr 2, med innebygget wlan + gjerne printserver etc....

Du får router, 4 port switch og access point i en boks til omtrent samme pris som et rent access point.

Alt fungerer greit til normalt bruk, DHCP sørger for at de forskjellige bokser og nettverkskort får innstillingene som skal til for at alle PC'er kommer på nett.

Jeg leste litt i en post lenger nede at HugiN har planer om å kjøre en/flere server bak disse 2 routers. En server kan være så mangt, web, mail, p2p ftp osv..men alle servere krever åpne port/er. Og da er router en flaskehals. De som har prøvd å åpne en port uten å lykkes vet hvor vanskelig det kan være. De som har åpnet en port og lykkes vet hvor enkelt det er...I HugiN's tilfelle er det ikke bare 1 router som skal konfigureres, men 2!

Router 1 "Netopia" må sete opp NAT til å route de nødvendige porter til router 2 "linksys"

Router 2 "Linksys" må sete opp NAT til å route de nødvendige porter til de forskjellige servere.

Hvis HugiN noengang finner ut hva router 2's eksterne IP er, vil dette fungere greit helt til neste strømbrudd/reboot.

Derfor er det på slike små hjemmenettverk en fordel å konfigurere TCP/IP manuelt på alle bokser og nettverkskort. I steden for å "lure på" eller "finne ut" ekstern IP på router 2, fortell linksys'en hvilken IP den skal ha!

default bak en NGT router er:

IP: 10.0.0.2 - 10.255.255.255

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.0.1

DNS 1: 217.13.4.24

DNS 2: 217.13.7.140

Et bra alternativ kan være å disable DHCP (routerfunksjonaliteten) på router 2. Da vil router 2 fungere som en switch/access point. De fleste moderne router's har denne muligheten.

<p>Din eksterne IP adresse: <b><?php print "$REMOTE_ADDR"; ?></b></p>

Lenke til kommentar

Merkelig.

Nå har jeg funnet "eksterne" ip adressen på linksysen, som er 10.0.0.2 mot netopian.

Så på Netiopian fjernet jeg alle åpnede porter for min maskin som hadde 10.0.0.3 og porter 7770-7780 for det ser ikke ut til at man kan åpne samme portene til flere ip adresser på denne idiot ruteren fra netiopia.

Så nå er portene 7770-7780 åpnet til ruterens ip 10.0.0.2

På ruteren har jeg satt på Port triggering på Triggered port 7770-7780, Forwarded port 7770-7780.

Men det virker ikke. Hva har jeg gjort galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...