Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke trådløs ruter er best?

Anbefalte innlegg

oki, har nettopp byttet ut mitt gamle Bravo abonnement ( husker ikke hastigheten,men uansett) med Charlie 2400/2400 SHDSL, noe jeg ikke er så sikker om var ett bra valg. Jeg vil få en SHDSL ruter av NGT,den er grei. men jeg har oxo en "laptop" som jeg har lyst å ha på nett. Tenkte derfor at ingenting kan være bedre enn en trådløs ruter. Siden jeg oxo skal arrangere " kompis" LAN burde jeg vell hatt en D-LINK ? :hmm:

Finnes det forskjellige typer D-LINK? Isåfall,hvilken er best til en overkommelig pris?

Støtter D-LINK SHDSL?

På forhånd Takk!!!!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har en router fra før, så er det greiest å kjøpe et aksesspunkt, ikke router. Den routeren du mottar, er også et modem, og etter det jeg forstår, lar ikke NGT kundene sine fritt velge modem. To routere etter hverandre gir en del ekstraarbeid å konfigurere hvis du ønsker å kjøre noen form for server (P2P, spill, ftp osv.) bak den andre routeren. Greie merker er 3Com, Asus og Linksys. D-Link har hatt noen problemer med god firmware, men mange er også fornøyd med dette merket.

Lenke til kommentar

oki, men det som er problemet mitt her. det er at NGT ikke leverer trådløs ruter til SHDSL, dette er noe jeg må skaffe selv hvis jeg skal ha.

Aksesspunkt? Er dette også trådløst.

Jeg skal jo kun bruke "laptopen" på den trådløse.

og kansje kjøre noe lan gjennom den trådløse.

Den andre routeren skal kun brukes til den Stasjonære pc`en!

:hmm:

Lenke til kommentar

Et aksesspunkt fungerer som en bro mellom kablet og trådløst nettverk. Dette betyr at de kablede og trådløste maskinene kommuniserer på samme nettverk, bak den routeren du får fra NGT.

En router fungerer som en bro mellom ulike nettverk. Har du flere routere, så betyr det at du opererer med flere nettverk hjemme. Dette kan gi utfordringer m.h.t. konfigurering, spesielt om man ikke har litt over vanlig kompetanse med konfigurering av nettverk.

Poenget mitt, er at hvis du får en router fra NGT, så trenger du ikke og bør ikke kjøpe en router til. For å gi din(e) trådløse maskiner tilgang, så trenger du ikke annet enn et trådløst aksesspunkt. I tillegg ser det ut som du trenger en switch, siden routeren fra NGT ikke har mer enn en nettverksutgang. Nettverket ditt vil da se slik ut:

NGT-router ----switch---------aksesspunt~~~~~trådløse maskiner
                       |
                   kablede maskiner

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Får du ikke trådløst utstyr direkte fra nextgentel da?

dsl-modem med trådløst inkludert...

Skjønner ikke at folk gidder å koble opp mer utstyr enn nødvendig...

Hvorfor balle med dsl-modem, switch, accesspunkt-utstyr etc... tenk på alt det ledningerotet du får, når hver av disse skal ha DC og hver sin TP-kabel... :no:

Edit: Hm... trådløs-modem gjelder vel bare adsl som du sier...

Gå for en Trådløsrouter... disse koster jo under 700,- eller.no

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar

Hva om du leser tråden skikkelig først. Han får et sdsl-modem med router med en nettverksutgang fra NGT. Ikke noe valg. Hva trenger han da for å komme på nett med en kablet stasjonær og en trådløs bærbar PC? En router bak den routeren han ikke kan velge bort er ingen god løsning for enkel konfigurering. Derfor er et aksesspunkt og en switch en grei løsning.

Lenke til kommentar

Hva om du leser tråden skikkelig først. Han får et sdsl-modem med router med en nettverksutgang fra NGT. Ikke noe valg. Hva trenger han da for å komme på nett med en kablet stasjonær og en trådløs bærbar PC? En router bak den routeren han ikke kan velge bort er ingen god løsning for enkel konfigurering. Derfor er et aksesspunkt og en switch en grei løsning.

Ditto!

Edit: Hm... trådløs-modem gjelder vel bare adsl som du sier...

Dette innlegget har blitt redigert av wamjdi, 08/12/2004 : 22:28

Bruker selv en trådløs-router bak cisco-dsl-modemet jeg fikk fra ngt i sin tid...

Det gjelder bare å åpne alle portene på denne slik at man bare trenger å åpne porter i trådløsrouteren!

Oppsettet du foreslår blir jo både dyrt og fører til en masse kabelrot som nevnt :p

set nat entry add 10.0.0.2 fjerner i praksis routerfunksjonen til dsl-modemet... i dette tilfellet min cisco 677i-dir router.

Lenke til kommentar
Bruker selv en trådløs-router bak cisco-dsl-modemet jeg fikk fra ngt i sin tid...

Det gjelder bare å åpne alle portene på denne slik at man bare trenger å åpne porter i trådløsrouteren!

Oppsettet du foreslår blir jo både dyrt og fører til en masse kabelrot som nevnt :p

Anbefaler aldri et slikt oppsett for noen som ikke vet forskjell på på en router og et aksesspunkt. Det har med kompetansen det krever. Et av de vanligste problemene her i forumet, er folk som sliter med å konfigurere router bak router-løsninger. Det er faktisk noen som ville betalt 150-200 kroner ekstra for å slippe dette. Og det blir faktisk bare en enhet ekstra, så hvordan det blir til masse kabelrot blir en litt for dramatisk påstand til å ta seriøst.

set nat entry add 10.0.0.2 fjerner i praksis routerfunksjonen til dsl-modemet... i dette tilfellet min cisco 677i-dir router.

Uansett, nå har han fått presentert to løsninger, så kan trådstarter velge hva han vil prioritere. Og velger han din løsning, så håper jeg at shdsl-modemet er mer brukervennlig enn ADSL-modemene til NGT.

PS. En løsning blir ikke riktigere av å sittere seg selv.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Oki. nå har jeg som sagt 2 muligheter. Jeg får gruble litt på dette en stund!

Vil egentlig bare ha det enklest mulig!

Går det an til å koble mange maskiner på aksesspunktet? (trådløs)

Hvordan blir dette hvis det blir spilling?

Ett annet spørsmål jeg har er :

Noen som vet om Netopia 4553 SHDSL Routeren er lik netopia Cayman 3351 ADSL Routeren, det jeg mener er om det er like enkelt å åpne portene i SHDSL Routeren?

Det fulgte en hel drøss med ledninger til denne routeren, skal jeg bruke alle?

Fikk ikke så mange den andre (netopia Cayman 3351 )!

Dette fikk jeg :

Netopia cross over cable (grønn)

Netopia LAN (mørk grå)

Netopia Telco(mørk grå)

og en som bare heter "console" (lys grå)

Lenke til kommentar

Dersom du kjöper en router som f.eks Linksys WRTG54 og kobler denne til Netopia router må du åpne porter og NAT´e i begge routere, dette er ikke noe stort problem dersom du klarer å fölge en bruksanvisning. Du kan også bruke portforward.com som hjelp.

Denne lösningen vil også fungere dersom du senere bytter ISP til en som kun leverer ut modem. Dersom du går for lösningen med switch og aksesspunt er du avhengig av at ISP gir deg en router.

Bruker selv to routere, Netopia og DrayTek, men opplever ikke dette som noe problem.

Har ikke kjennskap til Netopia 4553 så jag kan ikke hjelpe deg med ledningene.

Lenke til kommentar
...

Manual: http://www.netopia.com/equipment/pdf/manuals/4553_manual.pdf

- Vil egentlig bare ha det enklest mulig!: Trådløsrouter :p

- Går det an til å koble mange maskiner på aksesspunktet? (trådløs)

Hvordan blir dette hvis det blir spilling?: Ja, mange... Flere kan bruke samme aksesspunktet til spilling.

- Noen som vet om Netopia 4553 SHDSL Routeren er lik netopia Cayman 3351 ADSL Routeren, det jeg mener er om det er like enkelt å åpne portene i SHDSL Routeren?: Ja. Bruk endringsweb eller telnet via lan eller "console"-kabelen og gjør endringer...

- Det fulgte en hel drøss med ledninger til denne routeren, skal jeg bruke alle?:

Koble til akkurat slik du gjorde med 3351...

Netopia cross over cable (grønn): Ekstrakabel

Netopia LAN (mørk grå): Fra 10/100-LAN på modemet til LAN på PC eller WAN på trådløsrouter...

Netopia Telco(mørk grå): Fra Tlf/uttak til DSL på modemet

og en som bare heter "console" (lys grå): Legg i skuffet... bruk telnet via LAN når du skal konfigurere modemet

- PS. ISP=internet service provider, altså Nextgentel hos deg... bruk google!

Lenke til kommentar
...

Denne lösningen vil også fungere dersom du senere bytter ISP til en som kun leverer ut modem. Dersom du går for lösningen med switch og aksesspunt er du avhengig av at ISP gir deg en router.

Bruker selv to routere, Netopia og DrayTek, men opplever ikke dette som noe problem.

Yes! Dette var jo et mye bedre argument enn kabelrot :D

Lenke til kommentar
Manual: http://www.netopia.com/equipment/pdf/manuals/4553_manual.pdf

- Vil egentlig bare ha det enklest mulig!: Trådløsrouter :p

- Går det an til å koble mange maskiner på aksesspunktet? (trådløs)

Hvordan blir dette hvis det blir spilling?: Ja, mange... Flere kan bruke samme aksesspunktet til spilling.

Det modemet/routeren du får har berre ein utgang.

Kjøper du ein trådlaus breidbandsrouter og koplar til får du fire kabelutgongar og så mange trådlause tilkoplingar du vil(nesten).

Lenke til kommentar
Går det an til å koble mange maskiner på aksesspunktet? (trådløs)

Hvordan blir dette hvis det blir spilling?

Det er ikke noe forskjell på å koble flere maskiner trådløst på et trådløst aksesspunkt, og å koble flere trådløse maskiner på en trådløs router.

Ett annet spørsmål jeg har er :

Noen som vet om Netopia 4553 SHDSL Routeren er lik netopia Cayman 3351 ADSL Routeren, det jeg mener er om det er like enkelt å åpne portene i SHDSL Routeren?

Dessverre har ikke denne routeren ikke grafisk grensesnitt som din 3351-router (ref. kommentar over). Du kan lese mer om dette i manualen.

Det fulgte en hel drøss med ledninger til denne routeren, skal jeg bruke alle?

Fikk ikke så mange  den andre (netopia Cayman 3351 )!

Dette fikk jeg :

Netopia cross over cable (grønn)

Netopia LAN (mørk grå)

Netopia Telco(mørk grå)

og en som bare heter "console" (lys grå)

Fulgte det ikke med monteringsanvisning?

Siden SHDSL bruker egne trådpar, så brukers ikke splitter på denne typen abonnement. Det burde derfor være betydelig enklere å koble opp denne boksen, enn ADSL. Du bruker Telco-ledningen mellom router (DSL) og telefonvegguttaket. Den grønne bruker du mellom router (Ethernet) og PC/switch/router (hva du enn bestemmer deg for). Du kan alternativt bruke den grå LAN-ledningen til dette i noen tilfeller. Console-kabelen brukes normalt ikke, siden den brukes til administrasjon av routeren hvis du ikke har nettverkstilgang. De innstillingene du kan gjøre noe med, gjøres normalt direkte på nettverkskabelen via Telnet. Det står mye om dette i manualen.

Edit: Det finnes en router med innebygget switch, som kan konfigureres som aksesspunkt. Du vil i såfall få både pose og sekk. Jeg har vært litt tilbakeholdende med å nevne den, fordi jeg har sett at enkelte har hatt litt problemer med å få den til å fungere stabilt med NGT's Netopia ADSL-routere. Om samme problemer kan eksistere mot din NGT-router, eller om problemene er rettet i nyere firmware, vet jeg ikke. Routeren er i alle fall Asus WL-500G.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...