Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke gateway

Anbefalte innlegg

Jeg har en ruter med ip 192.168.2.1. Til denne har jeg koblet to andre maskiner som er koblet opp mot hverandre og internett. Min maskin vil ikke finne ruteren når jeg prøver å pinge den, den vil heller ikke finne noen andre maskiner i nettverket. For meg kan det virke som om nettverkskontrolleren er ødelagt, eller at ledningen er brutt. Alle nyeste drivere til hovedkort og nettverkskontroller er installert samt en helt ny installering av Win XP Pro.

Noen ideer om feilsøking eller hva som kan være galt? Alt som kan være med på å løse problemet tas i mot med takk.

Ps. Jeg hadde nettverk tidligere på maskinen og ingenting er endret i nettverket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

for at maskinen din kan pinge andre maskiner må du jo først ha selv en IP-adresse. Er denne routeren satt opp til å dele ut IP-adresser (dhcp) eller har du satt en fast IP-adresse på denne?

For å se om du har fått tildelt en IP-adresse klick på "Start" -> "kjør" -> tast in "cmd" (eller åpne en kommando-linje vindu på annen måte). Tast inn "ipconfig /all" ... se hvilket resultat du får for dette nettverkskortet - hvis den har en IP-adresse utenfor 192.168.2.x rekken ... får du åpenbart ikke tildelt noe IP-adresse.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke fått utdelt IP da. Jeg burde jo finne routeren iallfall... kan det hende routeren ikke finner meg? Da er det vell noe galt med min nettverkskontroller hvis den ikke finner jeg når jeg har satt opp til å mota IP automatisk.

Jeg har byttet port fra routeren il meg, til en jeg vet funker og det fungerer heller ikke da. Ledningen som kom fra min maskin har jeg prøvd i en annen og det fungerer dvs at det er ingen feil på routeren, det er nødt å enten være noe fysisk feil med min nettverkskontroller eller instillinger som er feil.

Endret av Skjalg85
Lenke til kommentar

I noen routere jeg har vært inne på kan du velge om routeren skal sperre ping. Dette kan være noe av problemet ihvertfall.

Prøv å sette fast IP (f.eks. 192.168.1.50) og netmask 255.255.255.0 og se om du kommer inn på konfigen på den så du får sett om DHCP er aktivert. Om det ikke er aktivert, så aktiver :p

Lenke til kommentar

Feilsøking:

1. lyser link lampa på router og nettkort i pc??

2. Får du ikke ip med dhcp, så kan du hvis du er 100% sikker på ip instillingene(ip, maske, gateway) til routernen sett en ip på samme subnettet på din pc.

3. ping 127.0.0.1...(lokal)

4. ping routerip....

Prøv å resett router til default....

bytt kabel/nettkort...

Finn "finmekanisk" verkty ie SLEGGE :p

Tedd

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sliter m samme problem etter jeg la inn Win XP SP2 ... Får kun koblet Kabel modem -> data#1 og ikke via switch el noe som helst. Får heller ikke brukt kabel modemet på noen andre data'r. Der får jeg bare Aquiring Network Adress ell hva det står. Skjønner ikke en dritt nå ...

På jobben fikk vi samme problem idag. 3maskiner i nett finner plutselig ikke hverandre og eneste som står er Aquiering Network Adress elsno...

Noen som vet hva dette kommer av ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...