Gå til innhold

Konvertere fra wma til mp3?

lceman™

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt foobar2000 til dette. Pass på å legg inn WMA plugin (foo_wma) og legg Lame.exe (som du kan laste ned fra Rarewares) i foobar2000 mappen. Deretter er det (kort fortalt) bare å merke filene du vil konvertere i playlist, høyreklikke og velge enten "Convert->Settings" eller "Convert->Run conversion".

Det du har tenkt å gjøre vil medføre et kvalitetstap uansett hvordan du velger å kode disse til mp3. Hvis du bryr deg om dette, er eneste alternativ å ikke gjøre det, eller å kode om til et lossless format (FLAC, LA, Monkey's Audio, Wavpack...) eventualt la de dekodede filene forbli ukomprimert (PCM/Wave). De to siste vil gi store filer.

NB: Dersom filene er kopibeskyttet (DRM). Må du enten gå en omvei, eller glemme det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Exact Audio Copy er det du vil ha.

Bare følge instruksene på den siden nøye....

mvh

Pantera

Man kan nok bruke EAC (vha "decompress"->"compress"), men jeg tipper du leste litt fort og trodde han skulle rippe, og ikke transkode (wav vs wma). EAC er god på det første, men jeg er mer usikker på om den er det beste valget til det siste (har ikke prøvd).

Lenke til kommentar
Man kan nok bruke EAC (vha "decompress"->"compress"), men jeg tipper du leste litt fort og trodde han skulle rippe, og ikke transkode (wav vs wma). EAC er god på det første, men jeg er mer usikker på om den er det beste valget til det siste (har ikke prøvd).

Skal kunne bruke EAC til å konvertere fra wma til mp3 også. Bruker ikke EAC så mye, så jeg har ikke testa den veien.

Bruker vanligvis Creative Media Source til å rippe/konvertere musikk. Enklere gui -> stort sett bare drag & drop. Kan rippe med variabel bitrate også. Har heller ikke testa om denne tar wma -> mp3, men hvorfor rippe fra cd > wma > mp3? Tungvint...bortkasta...

Har testa cd'er rippet med Creative mot cd'er rippet med EAC, og jeg kan ikke høre noen forskjell på kvaliteten, så hva som er best av de to er vanskelig å si. Kanskje Creative, siden den er lettere å bruke.....

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Har testa cd'er rippet med Creative mot cd'er rippet med EAC, og jeg kan ikke høre noen forskjell på kvaliteten, så hva som er best av de to er vanskelig å si. Kanskje Creative, siden den er lettere å bruke.....

Du må skille mellom ripping og enkoding.

Rippingen:

Henter data fra platen. Dersom det ikke er feil med CD'n (eller problemer/feil med cd'drev/program) vil rippingen med forskjellige programmer gi eksakt samme resultat. Altså vil du ikke høre forskjell mellom EAC og andre rippeprogrammer. EAC sin styrke er CD-plater med riper i, da du kan bruke såkalt Secure mode. Du er da i større grad sikret mot å ende med filer med feil, siden den leser data flere ganger og sammenligner. Du vil også få beskjed om hvor de eventuelle problemområdene er. Du kan da høre igjennom disse områdene for a se om du må gjøre et nytt forsøk. Programmer som ikke har dette, kan gi deg en fil med "blipp, blopp" lyder fordi data er lest av feil. Dette vil du ikke få vite før du lytter igjennom, noe du kanskje ikke gjør før en stund etterpå.

Enkodingen:

Tar data som er hentet under rippeprosessen, typisk en wav-fil, og enkoder denne til f.eks. mp3, aac, mpc, ogg vorbis, flac osv. Kvaliteten på denne prosessen er avhengig av enkoderen som brukes (f.eks. Lame til MP3), versjonen av denne og kommandolinjen som brukes (f.eks. --alt-preset standard med Lame)

Ofte ser ikke brukeren dette skillet, siden programmene gjerne lagrer midlertidige wav-filer på harddisken, som så blir slettet etter at de har blitt enkodet. Det ser da ut som om man går rett fra CD til f.eks. mp3.

Så, den bedrede kvaliteten når det gjelder ripping med EAC dreier seg altså om å få lest av CD-platen nøyaktig. Kvaliteten på enkodingen er noe annet, men det ser ut til at det er mange som blander disse.

@Icedude: Det som er bortkastet, er å gå til wma før du går til mp3, siden dette vil gi dårligere mp3-filer enn om du hadde gått direkte til mp3.

Lenke til kommentar
@Icedude: Det som er bortkastet, er å gå til wma før du går til mp3, siden dette vil gi dårligere mp3-filer enn om du hadde gått direkte til mp3.

Akkurat det var mitt poeng, men kanskje det ikke kom helt frem. Og det er da EAC er et glimrende verktøy å bruke. Siden jeg linket til, presiserer også bruken av Lame til encoding.

Akkurat hvilken teknikk Creative Media Source bruker til selve ripping og enkoding, har jeg ikke satt meg inn i. Men jeg har ihvertfall ikke opplevd noe problemer med dårlige cd'er enda.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Icedude: Det som er bortkastet, er å gå til wma før du går til mp3, siden dette vil gi dårligere mp3-filer enn om du hadde gått direkte til mp3.

Det er jeg forsåvidt klar over, men jeg gidder ikke rote fram gjen godt og vel tjue cd'er for å rippe på nytt.....

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...