stoffix Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 (endret) vel, kanskje ikke normalt at Hele blir sort, men bruk en våt svamp du, (mens loddeboldten er varm) og tørk av, da burde det bli bedre Endret 10. desember 2004 av the coolkid Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Nå som det var så mye folk her så frekker jeg meg til å spør: Hvis _hele_ (nesten) spissen på loddebolten er sort liksom og den vanskelig vil smelte tinn mer... har jeg gjordt noe galt da, eller er det normalt at den blir sotete(er det sot?) etter... ja si en gjennomsnittlig modders bruk siden før sommeren? Hvis det ikke går ann å få det av selv med svamp er det jo noe rart da.... hvis man aldri rengjør loddepennen blir den jo ganske sort til slutt da... Noen sånne loddespisser som har såkalt longlife "teknologi" skal heller ikke files (vet ikke om det har noe med saken å gjøre men nevner det da mange filer loddespissen...). Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 de speissene skal files de også, men ikke før det ikke nytter å bruke svamp lenger... Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Joda, men de er best ufilet... skjønner ikke helt hva jeg tenkte på i farten Litt overstresset med eksamen tror jeg Det kan jo være at det rett og slett er en elendig loddespiss hvis du ikke får den ren men... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 men, har du fri i morra b_cybe? det er ledig plass på peppez.. *hint hint* Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Loddespisser på eldre bolter er gjerne laget av kobber, og vil over tid oksidere. Slike har bare godt av en runde med fila, slik at spissen blir blank og fin igjen. Når det er gjort så fyrer du opp loddebolten igjen, samtidig som at du kontinuerlig forsøker å sette av tinn på spissen, inntil dette flyter utover de nypussede flatene. Om du unnlater å gjøre dette, risikerer du at kobberet igjen får et tynt lag av oksid, som dermed gir dårligere vedheft for tinnet. Nyere / moderne bolter med spesialspisser bør man unngå å slipe / file, ettersom disse har en overflatebehandling som langt på vei eliminerer oksidering. Fjernes dette gjennom filing, så havner den fort i samme klasse som gamle bolter med kobberspiss..... Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 TAKK alle sammen. da læret jeg masse nytt! Examen er ferdig og jeg må fortsett litt på workloggen min. Oddarne84 har kjørt full pinne under eksamensinnspurt også, men jeg turte ikke modde når jeg burde lese Nå er de LEDlodding Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 11. desember 2004 Del Skrevet 11. desember 2004 men, har du fri i morra b_cybe?det er ledig plass på peppez.. *hint hint* Fri og fri Har eksamen på onsdag og torsdag Og etter det er det juleferie Kunne sikkert under normale forhold tatt meg fri men ettersom jeg har jobbet litt for lite med termoen underveis i semesteret merker jeg det mildt sagt nå, så da får det evt. bli en annen gang (syntes det er litt smårart dog at de legger det til eksamenstider men er vel kanskje siste tidspunkt før folk drar på ferie så...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå