ZeS Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hei! Har et spørsmål til alle elektro frelste folka her.... Drev og surfa litt rundt på nettet, og da kom jeg over et sted hvor det sto at det gikk ann å bruke vanlig svipenn, istedet for loddebolt.... noen som vet noe om dette?? Kan desverre ikke gi dere linken, da den ble borte da jeg sletta temp. internet files(gammel vane ) MVH: PandoRa Lenke til kommentar
embark Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tviler egentlig på det. Med mindre det er en veldig kraftig svipenn det er snakk om. Loddetinn smelter på 182 grader celsius. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 det går vel hvis den blir varm nokk, men det beste er å bruke loddebolt med tanke på oksidering og å få renset/vasket den igjen... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tviler egentlig på det. Med mindre det er en veldig kraftig svipenn det er snakk om. Loddetinn smelter på 182 grader celsius. det varierer alt ettersom hva legeringen består av, men det er et normalt ca tall ja.. er vel ved 60% bly og 40% tinn eller noe sånt... (som er normalt) (jeg liker å kverulere) Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Test det da vel? Finner jo fort ut det... Men husk at en ikke må være allt for varm, selv om det er bedre med for varm enn for kald Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Test det da vel? Finner jo fort ut det... Men husk at en ikke må være allt for varm, selv om det er bedre med for varm enn for kald hmmm... stikke ut og teste nå jeg tenker jeg.... (tenkte ikke på det ) MVH: PandoRa Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Test det da vel? Finner jo fort ut det... Men husk at en ikke må være allt for varm, selv om det er bedre med for varm enn for kald hmmm... stikke ut og teste nå jeg tenker jeg.... (tenkte ikke på det ) MVH: PandoRa Testa, og funka som snus! helt likt som loddebolt, bare mye lettere å bruke.... :!: anbefales å prøve!! MVH: PandoRa Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Fungerte den med de rette egenskapene da? Ikke for varm osv? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Vart loddingene fine da? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det vil nok fungere i et nødsfall, om loddepunktet ikke er for stort og varmekrevende. En ulempe er at temperaturen i spissen på en svipenn er ganske mye høyere enn i spissen på en loddebolt, noe som i sin tur kan gi uønsket oksidasjon i loddetinnet, og dermed en dårligere loddeforbindelse. Om du lodder elektronikk på den måten, så tenk på at det står spenning direkte i glødetråden. Denne er riktignok ikke høy; antakelig et par volt, men det er i uheldigste fall allikevel mer enn nok til å ødelegge komponenter! Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 Det vil nok fungere i et nødsfall, om loddepunktet ikke er for stort og varmekrevende. En ulempe er at temperaturen i spissen på en svipenn er ganske mye høyere enn i spissen på en loddebolt, noe som i sin tur kan gi uønsket oksidasjon i loddetinnet, og dermed en dårligere loddeforbindelse. Om du lodder elektronikk på den måten, så tenk på at det står spenning direkte i glødetråden. Denne er riktignok ikke høy; antakelig et par volt, men det er i uheldigste fall allikevel mer enn nok til å ødelegge komponenter! Joda... vet det går strøm i den... Loddinga ble ikke så værst faktisk... litt svidd på toppen bare Lurte på dette, da jeg driver og lager Stun Gun MVH: PandoRa Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Ville heller kjøpt en 30W loddepenn på elfa til 50 kroner (kanskje ikke så aktuelt hvis du ikke bor i oslo ettersom du da må betale frakt men...) Men smak og behag... Lenke til kommentar
ZeS Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2004 Ville heller kjøpt en 30W loddepenn på elfa til 50 kroner (kanskje ikke så aktuelt hvis du ikke bor i oslo ettersom du da må betale frakt men...) Men smak og behag... Ja...det hadde vel vært det beste! men når man da ikke bor innen en 10 mil radius av oslo, er det litt langt for en ting til 50 spenn! Har de sånn loddepenn på Jernia tror du?? MVH: PandoRa Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Skal du bare lodde på et modda engangskara, så er det jo dsamme faen.. er ikke så nøye der. e jo bare loddepunkter Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Har aldri sett det i en jernia butikk ihvertfall... men hvis det ikke er så mye du skal lodde går det som sagt sikkert bra med svipenn og, men i lengden vil jeg anbefale loddepenn eller noe Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Skal du bare lodde på et modda engangskara, så er det jo dsamme faen.. er ikke så nøye der. e jo bare loddepunkter Og DU bør vel kanskje modde språkføringa di litt.... Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 hehe... og dette leser jeg mens jeg sitter å har en liten mini moddekveld Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hahaha går litt fort på tastaturet :!: Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hva er en engangskar? :!: Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Nå som det var så mye folk her så frekker jeg meg til å spør: Hvis _hele_ (nesten) spissen på loddebolten er sort liksom og den vanskelig vil smelte tinn mer... har jeg gjordt noe galt da, eller er det normalt at den blir sotete(er det sot?) etter... ja si en gjennomsnittlig modders bruk siden før sommeren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå