Gå til innhold

Asus K8V deluxe og minne

Peter33

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Asus K8V deluxe kort, men jeg får ikke brukt begge rambrikkene samtidig. Jeg har alltid brukt slot 1, den blåe (slot 2 og 3 er gule) Nå har jeg kjøpt enda en rambrikke. Begge er på 1024 mb, uten at det burde ha noen betydning. Kortet skal ta 3 GB uansett. Alle slotene er laget for ddr-brikker. Jeg har prøvd begge brikkene på slot 1 (den blåe) og det funker. ( Altså jeg har prøvd dem ut en etter en for å sjekke at begge brikkene var i orden). Jeg har også hatt begge i samtidig, i de gule slotene, siden jeg regnet med slotene var gule fordi hvis du hadde 2 brikker da måtte du bruke slot 2 og 3 pga serial kobling eller noe sånn.. Men det funker heller ikke!! :hmm: Tror også jeg har prøvd koblingene 1 og 2 + 1 og 3. ;(

Noen som har peiling? Det er det sikkert... :) en annen ting er jo om dere gidder å ta dere bryet å forklare en fjomp hvordan han bruker et simpelt hovedkort.. (som så klart er kjeeeeempe lett) he he :) *nok smigring*

Takk på forhånd! eeh =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme hovedkortet + 2*512 Corsair Value S (PC 3200).

Som hovedregel setter du dem i de to slottene nærmest prosessoren (blå + gul på dette kortet). Da har du nå 2GB RAM.

Hvis du vil kjøre dem i "dual", setter du dem i de to med lik farge (de to lengst vekk fra prosessoren). Dette skal gi noe sånt som 5% bedre ytelse, men du har liksom bare 1GB på en måte (ute på syltynn is nå!!) Håper noen kan forklare dual bedre enn meg :blush:

Lenke til kommentar

K8V støtter ikke dualchannel minne, og da skal det ikke være forskjell i ytelse på 1 og 2 brikker.

Har samme hovedkort og A64 3000+. Kresent på minne.

Prøv å sette minnehastigheten ned til 333 MHz. Det funker med mitt teite TwinMos minne (2x512).

Lenke til kommentar

Takk for respons, wow det gikk fort... men tror kanskje dere misforstod meg, iallefall du vandalen. :) Jeg har to brikker, begge er på 1024. Corsair heter de vel. PC3200 om jeg ikke tar helt feil. Kan sjekke det opp hvis det blir nødvendig. Det er ikke noe Twingreier, hvis dere skjønner. De er ment å bli brukt seperat, if you know what I mean. Jeg kjøpte dem også separat. Har prøvd begge i de to gule. Altså den ene i slot 1 og den andre i slot 2. Av en eller annen grunn funker ikke dette. Jeg har også slått av maskina og slått av all strøm før jeg bytta om på plassene. Så noe er veldig galt, vet ikke hva det er.. eller så er det et triks man må gjøre for å få dette til??

Lenke til kommentar

:thumbup: Oki. Hmmm... ja, du har nok antagelig to brikker som er ment å brukes sammen, hvis jeg ikke tar helt feil. (alla twinmos)

Men mine brikker er, som du ser på linkene under, (dersom noen lurer) ment å brukes enten for seg selv eller sammen med andre brikker. (altså helt vanlige rambrikker)

Her er link til den første jeg kjøpte: https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123498&view=detailed

Dette er den jeg kjøpte sist: https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123498&view=detailed

Jeg klarer i allefall ikke å se forskjell på disse brikkene, når jeg ser på internett. Men når jeg fikk den siste brikken hjem så jeg på baksiden at de var ikke HELT like. Forskjellig produsent regner jeg med. Ene var samsung og det andre husker jeg ikke. Men det burde vel ikke ha noe å si? :hmm:

heh :)

Endret av Peter33
Lenke til kommentar

LOL :tease:

Jeg la merke til at jeg hadde limt inn to like linker.. eh... :blush:

Da har jeg altså bestilt akkurat samme rambrikke begge gangene. :)

De hadde bare forskjellige nummer på kontoen min (sikkert ordrenummer) Derfor jeg trodde det var to forskjellige. Så... det eneste jeg vet som er anderledes på disse er at det står noe forskjellig på baksiden av brikkene. Samsung (eller noe) på den ene og noe annet på den andre, Uhmm.. + at det var forskjell på et nummer.. men det burde jo ikke ha noe som helst å si...???? Arrrrg :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jaja, jeg får bare kontakte folka på www.asus.com (de som har laget kortet) og spørre hva det er som feiler.. kan jo være noe de har oversett. Eller at denne ramtypen/kombinasjonen (1024 + 1024) rett og slett ikke er testet og godkjent.

Lenke til kommentar

Eller, så er det fordi hovedkortet ikke støtter ECC-reg minne, såvidt jeg vet?!

Må vel ha Opteron (Socket 940) om du skal kunne bruke REG-minne. Dette burde du sjekket opp på forhånd! Men returner de på angrefrist og bestill vanlige brikker, så har det løst seg! ;)

Skal tørre å garantere deg at problemet ligger der..!

Lenke til kommentar

Dette er jo et kort for socet 754 og kan ikke kjøre dual , er det en tidlig utgave av dette kortet kan du forvente mer problemer enn de siste (tro det eler ei) Noen av de kortene takler rett og slett ikke 2 brikker andre takler en dobbelsidig og en singel sidet ram brikke , av en eller annen grun , De aller første som kom ut hadde og en feil som tok knekken på annen maskinvare , noe jeg fikk smertelig erfare .

Lenke til kommentar

maskinen starter som normalt, det har den gjort hele tiden. Det høres i hvertfall ut sånn. Men skjermen starter ikke med to brikker. Syns de har alt for lite info på asus.com Står jo bare om brikker å sånn som er gammeldags nesten. :hrm:

Digger disse smilysene foresten =) :D

Ph... skulle bare ønske jeg ikke hadde så rævva data. Blir vel nødt å sende rammen tilbake, hvis de ikke funker på et annetn kort da...

Endret av Peter33
Lenke til kommentar

Snekker'n: Kan du ta en titt på dette?

Her er en link til en artikkel som bekrefter at Asus k8v deluxe har en produksjonsfeil.

http://hardware.no/art.php?artikkelid=4973

ASUS bekrefter en produksjonsfeil på selskapets sokkel 754-kort, som har kondensatorer som kan ekspandere og sprekke etter kort tid.

>>Kondensatorene forsyner de ulike komponentene tilkoplet hovedkortet med strøm

- her er det virkelig noen som har skjønt det ....

kondensatorer jevner ut spenningen/demper rippel etter at hovedkortet har switchregulert spenningen ned til RAM /core nivå.

Kanskje dette er grunnen til at jeg ikke kan bruke begge rambrikkene? som sagt, PCn starter men ikke skjermen (pga strømmangel kanskje?)

Men uansett. Dette er ikke holdbart, er vel ingen vits å returnere det for å få et nytt. Kan likegodt hive det i søpla. Var det ASUS nforce 3 eller noe som var bra? støtter AMD 3200+ 64 og corsair PC3200??? Og to av brikkene?? :D

Heeeh, var nettopp og sjekka komplett.no for å se hva de faktisk anbefalte. Første jeg så på var dette: Asus K8N-E DELUXE

Hvor en som het snekker' har vært å anmeldt det!! =)

Redigert for ørtåførtiende gang! =)

Endret av Peter33
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...