piit Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg sliter med at diskene mine dør én etter én. Nå i løpet av de fire siste månedene har tre av mine disker sluttet å funke. Alle tre gangene mens maskinen stod på, og jeg fikk blåskjerm. Den første var en WD120GB IDE-disk. Denne var ca. 1 1/2 år gammel. Så litt senere døde en Seagate 120GB SATA-disk. Denne returnerte jeg til komplett, og fikk ny på garantien. Nå i dag dør også denne disken, og jeg begynner å lure litt på hva som er skylden i dette! Diskene blir ikke for varme, jeg har to kabinettvifter hvor en av disse blåser rett på diskene. Jeg leser av temperaturen til 32 grader. Om jeg kjenner på de etter at de har stått på en stund, er de heller ikke spesielt varme. Maskinen står ikke på om natten, og blir ikke brukt på noen unormal måte som skulle tilsi at diskene dør én etter én. Hovedkortet er et Asus K8V-Deluxe. Kan det være noe med dette som forårsaker det? Eller hva annet kan det være? Mest sannsynlig har jeg vel bare vært uheldig? Takker for innspill! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Om du overklokker, så kan det ha noe med at diskene din dør? Ellers så må du være max uheldig. Lenke til kommentar
piit Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Om du overklokker, så kan det ha noe med at diskene din dør? Ellers så må du være max uheldig. Jeg overklokker ikke i det hele tatt. Alt kjører på standard. Lenke til kommentar
klb Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Mulig det er et skudd i tåka, men kan det være noe feil med spenningen? Lenke til kommentar
piit Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Mulig det er et skudd i tåka, men kan det være noe feil med spenningen? Nja, PCen står på UPS så det skulle vel være relativt jevn spenning. Lenke til kommentar
Skeetzoid Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Vel det er ikke så greitt men man må gjerne regne med litt svinn. har gjennom de siste årene mistet utallige GB med data takket være at jeg har vært for slapp med å ta backup av disker som plutselig finner ut at dem ikke orker mer. Uflaks vil jeg si men kan kanskje spørre hvor mange Hder har du i maskina og hva har du av andre komponenter ? f.eks er strømforsyning god nok ? Så noe om en PSU kalkulator ett sted her. Selv hadde jeg for ikke lenge siden ett opprivende farvel med en 160GB WD disk knapt 1 år gammel men men kommer nok til skje igjen. Men on the bright side,. har bestillt 2 nye arvtagere på 300 GB hver Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hm, jeg har sikkert hatt 30-40 disker siden 1992, og ingen har kræsja enda. Lurer på hvor lenge det varer.. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Du kan sjekke spenningene med speedfan på http://www.almico.com/speedfan.php , +/- 5% regnes for grensa for å være trygg. Lenke til kommentar
piit Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Uflaks vil jeg si men kan kanskje spørre hvor mange Hder har du i maskina og hva har du av andre komponenter ? f.eks er strømforsyning god nok ? Jeg hadde tre, nå er det bare én igjen. Ellers består PCen av: A64 3000+, Asus K8V-Deluxe, 1024MB Corsair ram, Geforce FX5600. Strømforsyningen er en Levicom 450W som skal kunne levere 15A på 12V. Det bør vel holde? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Synes jeg stadig leser at diskene til folk går ned jeg ass Må si jeg blir litt småskjelven med tanke på at jeg sitter med en god del GB med media, og null backup... Tør ikke en gang tenke på at en av diskene mine kan gå ned Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tja kanskje litt svak 12v, sjekk speedfan du og se om verdien detter langt under 12v, er det tilfelle så har du et problem med psu. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Har selv hatt samme problem Tre WD-disker gikk i løpet av en måned... Skiftet til seagate og det har vært lite trøbbel sida. Lenke til kommentar
Skeetzoid Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 nja har data som stammer fra den tiden jeg hadde 486-100Mhz og jeg har aldri vært noen tilhenger av regelmessige backups. Some you loose some you win Men klart har mistet mye av stor affeksjons verdi for meg. men men livet går videre Lenke til kommentar
piit Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Tja kanskje litt svak 12v, sjekk speedfan du og se om verdien detter langt under 12v, er det tilfelle så har du et problem med psu. Skal gjøre det snart. Må bare få installert Windows på ny disk først. Takk for alle tips og innspill! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tja kanskje litt svak 12v, sjekk speedfan du og se om verdien detter langt under 12v, er det tilfelle så har du et problem med psu. Joda 12v spenningen er viktig, men om den er dårlig/lav/varierende så skulle vel det ikke ha noe å si på diskene ryker/dør? Da skal vel pc'en hans bli ustabil, eller tar eg feil? Har ikke selv opplevd at diskene dør på grunn av lav spenning på 12v. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Si meg...... kjører du Fdisk på nye hardisker? Edit: Hm, jeg har sikkert hatt 30-40 disker siden 1992, og ingen har kræsja enda. Lurer på hvor lenge det varer.. Kjører du Fdisk på nye hardisker? Endret 7. desember 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
piit Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Si meg...... kjører du Fdisk på nye hardisker? Nei, jeg bruker windows sin innebygde ting. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tja kanskje litt svak 12v, sjekk speedfan du og se om verdien detter langt under 12v, er det tilfelle så har du et problem med psu. Joda 12v spenningen er viktig, men om den er dårlig/lav/varierende så skulle vel det ikke ha noe å si på diskene ryker/dør? Da skal vel pc'en hans bli ustabil, eller tar eg feil? Har ikke selv opplevd at diskene dør på grunn av lav spenning på 12v. Tja, når en disk teoretisk får for lite strøm så kan jo alt skje, har hørt at det skal være skadelig hvis det er lave verdier, regner med at det er godt under 5% standaren som det er snakk om (altså lavere/høyere enn 11,40/12.60). Hva som skjer men jeg antar at det kan være følgende : Skrivefeil / Lesefeil (muligens skrapeproblemer??) Mekanisk svikt, lav rotasjonshastighet på moteren. Problemer med kretskortet pga for lite strøm. etc. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Alle vet jo at tøffe gutter ikke tar backup, men gråter mye... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Kan jo være UPS'n leverer dårlig med strøm? En kompis av meg har hatt problemer med harddisker. Problemet hans var disk-kontrolleren/hovedkortet. Etter bytte av det har alt vært fint. Det hele kan også være en ren tilfeldighet. Merkeligere ting har skjedd. Vinne i Lotto f.eks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå