abraxa Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Jeg har endelig fått meg et MSI Neo2 hovedkort som skulle ta over for et kranglete Gigabyte KNSNXP-939, og idag morres fikk jeg endelig rota meg til å begynne byttejobben. Jeg hadde koblet fra vannkjølingen og de fleste kablene, og var i ferd med å dra ut hovedkortbrettet da jeg fant denne krabaten på bunnen av kabinettet: [bilde fjernet] Jeg ble litt svett for å si det mildt, og kikket litt rundt på hardwaren for å se hvor den kunne stamme fra. Til slutt finner jeg et mistenkelig tomt område på skjermkortet med en rekke loddepunkter rundt. Området er delvis dekket av vannkjølingen, og det var helt tydelig at en eventuell chip ville ha kommet i klem av vannblokka. Dette var ikke gode nyheter når skjermkortet heter Gainward 6800 GT "2400/Ultra" GS og koster tre-kvart studielån. Jeg bestemte meg for å bytte hovedkort uansett, og etter mye plunder var jeg endelig klar til å starte maskinen med det nye hovedkortet. Gjett om jeg var lettet da maskinen startet opp som normalt! Jeg måtte ta meg et par runder i half-life 2 bare for sikkerhets skyld, men alt ser ut til å fungere Så da kommer tusenkroners spørsmålet; hva i huleste kan denne chippen ha vært til? Den er merket med: 43E95FCT TSB81BA3 A Jeg kom plutselig på at jeg ikke har prøvd begge dvi-utgangene, men det får jeg ta i ettermiddag. Edit: Lastet opp bilde Endret 7. desember 2004 av abraxa Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Denne tråden skal vel egentlig ligge i skjermkort delen av forumet..... ? Lenke til kommentar
Josef Minde Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 En Texas Instrument chip for overføring til og fra minnebanken i 800MBit hastighet, hvis jeg ikke tar helt feil. Vil gå ut i fra at du kun har en utgang på skjermkortet ditt heretter Se spec: http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tsb81ba3.html Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Takk for linken, jeg håper ikke det er tv-ut som er ødelagt, får sjekke det når jeg kommer hjem. Hvis det er den andre dvi-utgangen så er det ikke så farlig, det blir neppe dual-19" lcd med det første (sukk), og hvis det mot formodning skulle bli det får jeg heller ta fram loddebolten:) Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 hehe.. å lodde på 80 punkter igjen? Go Abraxa, go! Husk å ta bilder underveis Altså, ser du bildet av chippen ser det ut som den har falt av mer av seg selv enn av litt dårlig behandling. Hadde nok ville montert på orig. kjøler å sendt det i retur å sagt at dvi' utgang 2 ikke funker elns. Forutsatt at du tviler litt på kvaliteten på produktet da. Er du sikker på at det er din feil blir saken litt noe annet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Den ser litt "smeltet" ut midt inni? Har den fått varmeskader? Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Så lenge alt funker så går det vel bra? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Den så veldig "pen" ut, ingen overflateskader eller bøyde bein, så den må ha sittet veldig løst. Jeg stusset også litt over skaden på undersiden, men jeg så ingen brennmerker der jeg TROR den var festet på skjermkortet. Jeg skal prøve å få tatt noen bilder av kortet senere i kveld, men det er litt knotete å komme til da kortet er montert på plass igjen... Lenke til kommentar
neb Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 morsomt.. bra at det fungerer enda da.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hypotetisk så tror jeg at brikken rett og slett har blitt for varm (konstruksjonsfeil, obstruksjon av kjøleløsning etc) og dermed har løsnet av seg selv (loddetinnet har blitt varmt nok til at det har mistet soliditet). Hvis denne brikken ikke hadde overhode ingen kjøleløsning på seg fra fabrikk så er dette en reklamsjonssak, problemet er vell den kjøleløsningen som du har montert på i etterkant, men så lenge du monterer nøyaktig tilbake den originale kjøleløsningen og tester kortet så burde det gå ok. Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Det dær ser da ut til å være en Firewire krets ut fra linken til Josef Minde. IEEE 1394==Firewire. Det er en såkalt PHY krets disse tar seg av serieoverføringa til firewire porten og gir et signal til resten av systemet som er litt enklere å handtere enn det serielle firewire signalet. Så om du ikke har firewire på skjermkortet ditt kommer det nokk ikke fra det. Hovedkort er vel litt mer sannsynlig. Endret 7. desember 2004 av jogamaster Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg hater geocities (The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer). Er det ikke en funksjon i forumet her som du kan bruke for å laste opp bilde til forumet som vedlegg? Jeg ser ikke noe bilde annet enn den jeg kan prøve å fantasere frem i huet Men uansett skrekk og gru at en chip faller av Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Det dær ser da ut til å være en Firewire krets ut fra linken til Josef Minde. IEEE 1394==Firewire. Hmm, brikkene begynner å falle på plass! Jeg forsøkte nemlig å bruke min eksterne harddisk med firewireporten da jeg satte opp dataen for noen måneder siden, men det fungerte ikke, så jeg brukte usb-porten i stedet for og tenkte ikke noe mer over saken. I ettertid har jeg ikke fått harddisken til å virke med firewire på den bærbare maskinen heller. Firewire chip med smelteskade og ødelagt firewireport på harddisk, her kan det være sammenheng ja Det merkelige var at skjermkortet hadde "avtrykk" etter en liknende chip akkurat langs kanten av vannkjølingen, og da antok jeg selvfølgelig at det var der den hørte hjemme! Jeg skal granske hovedkortet på nytt når jeg kommer meg hjem, så kanskje jeg kan bekrefte teorien :!: Tusen takk for informasjonen, nå ble jeg virkelig lettet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå