AKIRAx77 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Hei, får vel bare begynne med å si at det sikkert finnes en del tråder om dette allerede, men hardware utvikler seg jo, så er sikkert ikke så farlig om man oppdaterer seg i ny og ne. Etter å ha lest denne artikkelen på digi om å bygge media PC, så fikk man jo noen tips. Men tenkte jeg skulle høre her. Og å lufte min teori. Jeg har en stasjonær PC som jeg allerede bruker til spill som er rellativt kraftig nok, så jeg trenger ikke noe allround maskin. Den skal vise DVD, xvid, Divx, bilder og selvfølgelig TV. Den skal også kunne ta opp via Elektronisk program guide. Så en stor HD er jo et must. Så mitt spm er hva slags CPU oppsett bør man gå for. Jeg trenger ikke noe dualcore P4 3.4 ghz..osv. Min teori er å gå for så lav som mulig, som har minst mulig varme utvikling, dermed få boksen så stille som mulig. Leste for noen år siden at noen faktisk også underklokket en AMD så de slapp unna med passiv kjøling. Har noen her erfaringer med noe tilsvarende? En liten shuttel boks kunne være nice. Skjermkortet bør jo heller ikke kunne kjøre spill, så hva kan man anbefale her som fortsatt har DVI ut. Er det noen spesielle merker som egner seg bedre til medie bokser enn andre? UPDATE: Som artikkelen nevnt over sier så bra, finner mann et TV kort med Mpeg2 hardware encoder så kan man jo spare CPUen for mye arbeid. Er det noen her som kjører en Media maskin med VIA cpu. Disse har jo passiv kjøling. Så for å summere opp, kraftig nok for å spille av det meste, og kunne ta opp, men kjølig nok til at den kan være stille som mulig. Jeg er ikke interesert i vannkjøling og den type ting...så hardcore er jeg ikke. AKIRA Endret 7. desember 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Stian216 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) AMD XP-M kan sikkert brukes. EDIT: jeg tror noen shuttle-bokser bruker passiv kjøling. en kompis kjøpte en shuttle x og eneste lyden fra den er fra psu (noe som kan fikses) radeon 9800 SE All In Wonder Endret 7. desember 2004 av Fenriz Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Bra innspill!! AKIRA Lenke til kommentar
-Nexus- Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Hvor mass penger skal du bruke? Endret 7. desember 2004 av -Nexus- Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Da jeg skrev posten hadde jeg ikke noe budsjett. Om det er noe jeg liker, og MÅ ha så er som regel ikke penger problemet. Men å holde det et sted mellom 10 000 og 5 000 høres greit. Tror liksom ikke jeg får noe særlig ok noe for under 5 000 kr. AKIRA Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Ingen som har noen flere tips?? AKIRA Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Kommer en artikkel om dette snart på hw, der vi ser på ulike løsninger. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Hey! så flott!! Håper dere ser på systemer som ikke nødvendigvis bare bruker AMD eller INTEL cpu...nettopp pga lavere varme utvikling på feks VIA. AKIRA Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Finnes det prossessorer som ikke er produsert av AMD eller Intel? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Finnes det prossessorer som ikke er produsert av AMD eller Intel? Ja, men de tok aldri helt av. edit: prisguiden edit2: og her er en test. Merk at denne er fra 2002 edit3: byttet tilbake til gamle-nicket? Endret 8. desember 2004 av suzze Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 1) Kan garantere at jeg ikke har fokusert på den cpu produsenten. 2) Den ville jo eksplodert i ffshow 3) ja, ca 50 pm gjorde susen for at jeg skiftet tilbake igjen Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Så du tror ikke at en løsning som dette: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=121752 http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=136956 ...vil kunne drive en media PC? Som det står i min originale post så trengs ikke all verden av CPU kraft når man har et kort med mpeg 2 enkoder/dekoder. Hva legger du til grunn for en god medie PC? En top of the line CPU er i min bok ikke egnet for en medie PC da den vil bråke for mye. AKIRA Endret 8. desember 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det er mange løsninger der ute. Jeg vet at mange legge ulike betydning i HTPC aka mediapc aka stuepc. Prossessorene du linker til er sikkert helt greie de. Dog foretrekker jeg å bruke noe som er litt mer annerkjente eks Intel eller AMD. Når det gjelder prossessorkraft er det helt avhengig av hva du skal bruke HTPC'n til. Kjører du en bra opplølsning og skal i tillegg kjøre ffshow trengs det ofte litt mer push enn det de fleste tror. Men igjen, alt kommer an på behov. Jeg tror dog at løsningen du der linker til er svakere enn den du vil se om noen dager Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Får lese hva ffshow er, har ikke noe kjennskap til det. Vel, nå er jo dette hardware.no hvor større er bedre. Men i mitt hjem er estetikk en bærende faktor. Jeg har en stasjonær PC for spill og lek som bråker som et uvær. I stuen vil jeg ha noe lite, lett og rellativt støyfritt. Det skal være enkelt og bruke og oppfylle noen få enkle funksjoner. 1. Kunne ha en TV tuner så jeg kan se på tv. 2. Kunne recorde til HD 3. Kunne spille av Divx, mpeg, avi, xvid, mp3..osv 4. kunne se bilder/slideshow 5. Være koblet til nettverket. 6. Brenne DVD 7. En fjernkontroll som kontrollerer alt dette. Innser at encoding av Divx, og alle andre formater enn mpeg 2 vil være CPU intensivt, men tror ikke det blir så stort problem. Siden den er på nettverk så kan jeg om jeg MÅ overføre filene til den "store" pcen. AKIRA Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Uansett hva du kjøper, skaff deg et tv-kort/tuner med MPEG co/de-coding i hardware, da slipper du å belaste CPU med det. POV nVTV er et bra kort, men softwaren som følger med er veldig "buggy". Er med en god fjernkontroll (X10) som du kan konfigurere som du vil med Girder eller andre programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå