Gå til innhold

Hvor ofte må man bytte kjølepasta?

Fjellape

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja en gang i året? Hvis man kjøper ên ny CPU hvert år, så trenger man ikke tenke på det. Er temperaturen på prosessoren grei, så har du ingenting å bekymre deg over. Den CPU'n jeg har nå har stått i maskina i snart 1 år og er stabil som ett fjell den ;)

Lenke til kommentar

Bytte kjølepasta? Så lenge du ikke har av å på heatsinken så trenger du da ikke å bytte pasta. Den skal jo stå ganske mange timer før den har lagt seg skikkelig til rette. Jeg har aldri byttet pasta uten at jeg har hatt av heatsinken ihvertfall, å har aldri hatt noe problemer. Det med å bytte kjølepasta ofte er det første gangen jeg har hørt, å har ingen tro på at det hjelper noe. Å mhz er ikke mer effektive ved lave temp nei. Men det er lettere å få flere av de da ;)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
jeg bytter selv kjølepasta ca. 1 gang i måneden.. jo kaldere cpu jo mer effektiv mhz ;)

Interessant. Virkelig interessant. Kan du backe opp den påstanden med litt fakta? Noen artikler som tar for seg fenomenet kanskje?

Kanskje jeg skal benche litt når jeg kommer hjem. En runde med 3m01 og super-pi med 40c på cpu, og med 70c på cpu.

Lenke til kommentar
jeg bytter selv kjølepasta ca. 1 gang i måneden.. jo kaldere cpu jo mer effektiv mhz ;)

Interessant. Virkelig interessant. Kan du backe opp den påstanden med litt fakta? Noen artikler som tar for seg fenomenet kanskje?

Kanskje jeg skal benche litt når jeg kommer hjem. En runde med 3m01 og super-pi med 40c på cpu, og med 70c på cpu.

Håper indelig han mente at det var lettere å klokke en godt kjølt CPU.

Hvis ikke så skal jeg ASAP ut å renske radiatoren på bilen slik at den går fortere på samme turtall + gir :yes:

Vel faktisk... :blush: om en har en Prescott så er det god idee å kjøle den godt fordi det throttler over 70++ grader C.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Kjølepasta holder vel å bytte den hvergang man tar av en kjøler. enten det er på cpu gpu ellechipsett. Aldri hatt en slik støvsuger fetisj. kommer ganske langt med litt trykkluft på boks (fåes på bensinstasjonen eller biltema) og noen q tips og renske kjølere, vifter og støv-filtere

Lenke til kommentar

Håper indelig han mente at det var lettere å klokke en godt kjølt CPU.

Hvis ikke så skal jeg ASAP ut å renske radiatoren på bilen slik at den går fortere på samme turtall + gir :yes:

Vel faktisk... :blush:  om en har en Prescott så er det god idee å kjøle den godt fordi det throttler over 70++ grader C.

Hehe, han har nok lest en av disse teoretiske ekstrem-OC artiklene. Det har visst noe med at transistorer yter bedre ved lavere temperaturer eller noe sånt, men jeg tror ikke det er noe å henge seg opp i :-)

Om du er interessert finnes det en del stoff rundt om på nettet...

edit: http://ffden-2.phys.uaf.edu/212_fall2003.w...tempvsfreq.html

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Hvis jeg monterer Artic Silver 3 på maskiner jeg bygger for andre: kan det da etter noen år ha mistet effekt? Og vennligst: Kan noen som VET dette uttale seg, har inntrykk av at snusfornuften råder her nå, og den er aldri helt sikker

Lenke til kommentar
Kjølepasta blir ikke dårligere med tiden. Den har en ganske lang innkjøringstid. Så den funker nok ikke optimalt før den har gått seg til ett par dager. Å bytte pasta ofte er bare noe tull. De som sier noe annet har feil. Å dette er ikke noen antakelse, det er fakta.

Ikke for å være vanskelig men er du 100% sikker på dette? Bevis det... :D

Hva skjer med 50 år gammel kjølepasta? Så vidt jeg vet blir det fleste metaller utsatt for korrosjon o.l med tiden. Ettersom kjølepasta ofte inneholder metaller (sølv) så skulle det vel skje noe etter hvert?

Jeg er uansett enig med deg i at det ikke er noe problem så lenge folk skifter CPU hvert 3-4 år. Tror nok at kjølepasta er laget for å holde så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...