Gå til innhold

enda en "Nytt skjermkort"-tråd


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vent heller til du kjøper en ny PC, med PCI-Express, og kanskje også støtte for SLI. Et AGP-kort vil ha liten verdi for deg med det grensesnittet. Men det er bare mitt syn på saken.

Ikke helt sikkert på hva du mente her, det finnes enda ikke noen skjermkort som utnytter 8xagp fullt ut.

 

Ang. tempratur ville jeg satset på X800Pro, men denne..

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet907.htm

 

Du sparer 252kr på å ikke velge "VIVO".

Så om du tørr å softmodde er det ingen tvil om hva du burde kjøpe.

Da har du muligheten senere om du begynner å tenke på ny prosessor feks.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19987

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva slags krav man skal stille til skjermkort, men jeg testet mitt nye 9800 Pro på HL2 i går kveld. Konklusjon:

 

Jeg kunne spille det på 2048-oppløsning, og det fløt *forholdsvis* greit. Men det som var mer interessant, er at gjerdene, og ørsmå detaljer/linjer ikke ble noe bedre fra 1280x960 uten AA til 1600x1200 både med og uten AA, og til 2048x1536 uten AA. Skjermen min er en Samsung 19" CRT. Alle den type detaljer (smale linjer o.l.) ble rett og slett for små til at AA hadde noen effekt.

 

Det var litt irriterende, for noe av det lekreste med HL2 er alle de fine linjene i alle forskjellige former (kabler, gjerder, fagverksgittere m.m.). Ja ja.

 

Dersom man har en LCD-skjerm så blir det vel enda mer unødvendig å aktivisere AA, i alle fall med hensyn til å få med seg de fineste detaljene. Kantutjevningen på objekter med større volum er kanskje fremdeles interessant, men det må man jo vurdere selv.

 

EDIT: jeg mener selvfølgelig alle linjer som det er litt avstand til (tilsvarende 10-20 meter og mer).

Det er akkurat derfor du bruker AA, for å hindre at tynne linjer som vaiere og gjerder blir fine. Tenkte bare å si det.

Lenke til kommentar

Takk for det, StigK. Har du prøvd å spille HL2 i 1600x1200 oppløsning, og 4xAA? Ta en titt på gjerder som er mer en ca. 10 meter unna (i spillet, altså). Ser du at gjerdene ser ut som flater med masse prikker, og ikke masse streker på kryss og tvers? Det har med skjermens oppløsning å gjøre. Derfor skrev jeg som jeg gjorde: linjer blir til prikker, uavhengig av AA. Større volumer derimot vil ha nytte av AA, fordi AA fungerer langs kanter, og på store flater så får man ikke to kanter tett inntil hverandre.

 

Poenget mitt, for å klargjøre det, er at skjermkortenes ytelse nå langt overgår skjermenes presisjon. Eksempelet mitt er at man ser det på gjerder i HL2 som er mer enn 10 meter unna. Hva er da vitsen med en X800 XT PE, hvis man ikke har en 30-tommers skjerm? Jeg får maks ytelse og presisjon med 1280x960 og 80 FPS på en 9800Pro, på en 19-tommers skjerm.

Lenke til kommentar

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

 

(EDIT: 5900XT gjør det bra på alle spillene her, bortsett fra FarCry.)

5900XT skåret dårlig på FarCry, fordi de som testet skjermkortet ikke testet det som et DX-8.1 skjermkort. Hadde de gjort det, så ville FPS ha vært mye høyere (mener jeg å ha sett i en annen test). FX kjører som et DX8.1-kort i HL2, med minimalt tap av bildekvalitet (refleksjoner i vann forsvinner).

 

Du kan også se denne linken:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2281

Se forskjellen mellom å kjøre HL2 i DX9 og DX8.1 modus.

 

I tillegg så er som regel 5900XT veldig overklokkingsvennlige (med standard vifte).

 

Du har et godt skjermkort, og trenger ikke å bytte det enda. Men dersom du absolutt skal ha bedre ytelse, så er 6800 GT et godt valg.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Takk for det, StigK. Har du prøvd å spille HL2 i 1600x1200 oppløsning, og 4xAA? Ta en titt på gjerder som er mer en ca. 10 meter unna (i spillet, altså). Ser du at gjerdene ser ut som flater med masse prikker, og ikke masse streker på kryss og tvers? Det har med skjermens oppløsning å gjøre. Derfor skrev jeg som jeg gjorde: linjer blir til prikker, uavhengig av AA. Større volumer derimot vil ha nytte av AA, fordi AA fungerer langs kanter, og på store flater så får man ikke to kanter tett inntil hverandre.

 

Poenget mitt, for å klargjøre det, er at skjermkortenes ytelse nå langt overgår skjermenes presisjon. Eksempelet mitt er at man ser det på gjerder i HL2 som er mer enn 10 meter unna. Hva er da vitsen med en X800 XT PE, hvis man ikke har en 30-tommers skjerm? Jeg får maks ytelse og presisjon med 1280x960 og 80 FPS på en 9800Pro, på en 19-tommers skjerm.

Uannsett hvilke oppløsninger, AA og AF innstillinger jeg velger så blir ikke gjerder "normale"

 

Nekter å tro det har noe med skjermen min å gjøre(men er ingen expert).

 

Skjerm : Nokia Crt 21" 445xi .22dotpinch

Skjermkort : Sapphire 9800XT

 

Lurer fælt på dette :hmm:

Lenke til kommentar

Billedrøret består av masse små punkter. De klarer som regel å gjengi bilder veldig godt, spesielt med AA skrudd på. Problemet er smale linjer, fordi AA da har ikke nok flate å jobbe med.

 

VALVe har laget et spill som takles av dagens skjermkort, men som er for fint for dagens skjermer. Snodig, er det ikke? Vet du om noen andre spill som bruker tynne linjer i samme grad? Jeg gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Billedrøret består av masse små punkter. De klarer som regel å gjengi bilder veldig godt, spesielt med AA skrudd på. Problemet er smale linjer, fordi AA da har ikke nok flate å jobbe med.

 

VALVe har laget et spill som takles av dagens skjermkort, men som er for fint for dagens skjermer. Snodig, er det ikke? Vet du om noen andre spill som bruker tynne linjer i samme grad? Jeg gjør ikke det.

Hvorfor blir det ikke bra i 640x480 uten AA?

Ser like rompe ut....

 

Åssen skjermer sitter gutta på Valve med?

De kan jo ikke selge slike produkter når de vet det vill se slik ut?

 

Eller med så mye feil!!, litt tragiskt med tanke på hvor lang tid de brukte.

Lenke til kommentar

He he, ta det med ro nå. Når du har så lav oppløsning som 640x480, så blir alt annet kornete også. VALVe vet godt hva de har gjort. De har laget et kjempelekkert spill, og feil som dette understreker egentlig bare hvor bra spillet er. Det som er synd, er at vi ikke får nyte godt av alle detaljene, på alle avstander.

 

*snufs* Det er litt trist i grunnen. Det ville ha gjort spillet ekstra lekkert.

Lenke til kommentar
He he, ta det med ro nå. Når du har så lav oppløsning som 640x480, så blir alt annet kornete også. VALVe vet godt hva de har gjort. De har laget et kjempelekkert spill, og feil som dette understreker egentlig bare hvor bra spillet er. Det som er synd, er at vi ikke får nyte godt av alle detaljene, på alle avstander.

 

*snufs* Det er litt trist i grunnen. Det ville ha gjort spillet ekstra lekkert.

Så kort til slutt... ble jo veldig avsporing her.

 

Vi må vente på skjermen som klarer ca. 3200x2400(eller enda høyere) 0.8dotpinch før gjerder blir seendes ut som de skal? (blir ingen vits med AA og AF da nei :) )

 

Det er utrolig frustrerende å godta dette, det er jo VELDIG stygt.

Legg på 30% i tykkelsen på nettingen kanskje.

Lenke til kommentar

johanf: beklager at vi (EDIT: JEG) sporet av tråden din. Men det var forhåpentligvis interessant for deg allikevel. Jeg tror ærlig talt at du har det du trenger av HW, inkl. skjermkortet. Når det kommer et populært spill som snegler av gårde på en 5900XT, så er det en hel bråte med gamere som må punge ut store summer for nytt skjermkort. Det blir ikke i løpet av neste år, tror jeg.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

hehe, jeg tar det ikke så tungt - avsporing spiller ingen trille. Jeg hadde bestemt meg (kanskje til emacoolit's ergrelse). Jeg satte uansett pris på de pekepinner jeg fikk ang. skjermkort, selv om jeg ikke fulgte de. Det var gode saklige argumenter for hvorfor jeg ikke trengte et nytt skjermkort.

 

Nå ble det til at pengene ropte om å bli brukt og jeg hadde pokker så lyst selv og da ble det et 6800GT likevel. Vi får håpe det kommer noen fine spill i løpet av året. Det blir uansett ett år til neste gang det skal oppgraderes.

 

Hamsterbom,

den PSU'en til Shuttle er ganske så bra viser det seg. Jeg var selvsagt inne på sidene til Shuttle og sjekka kompatibilitet. På listen stod nVIDIA GeForce 6800GT. Dette betyr at de har stresstestet systemet over tid med alle enheter det er mulig å koble til (2 HDD, optisk drev, 2xRAM, expansion kort i PCI slotten, noen USB enheter og selvsagt et 6800GT kort). Om det blir ustabilt er det noen som får kjøpt seg et mer eller mindre ubrukt skjermkort til en billig penge.

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html

 

(EDIT: 5900XT gjør det bra på alle spillene her, bortsett fra FarCry.)

Nå er disse testene begrenset til 1024x768, men hvis du ser på testene med AA og AF så har R9800Pro et klart overtak. Dette i tillegg til overlegen AA kvalitet.

 

FX kjører som et DX8.1-kort i HL2, med minimalt tap av bildekvalitet (refleksjoner i vann forsvinner).

 

Du kan også se denne linken:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2281

Se forskjellen mellom å kjøre HL2 i DX9 og DX8.1 modus.

Vann effektene i HL2 er ikke de eneste DX9 effektene i spillet, det er mer enn det man vil gå glipp av med å kjøre spillet i DX8 pathen.

 

Billedrøret består av masse små punkter. De klarer som regel å gjengi bilder veldig godt, spesielt med AA skrudd på. Problemet er smale linjer, fordi AA da har ikke nok flate å jobbe med.

 

VALVe har laget et spill som takles av dagens skjermkort, men som er for fint for dagens skjermer. Snodig, er det ikke? Vet du om noen andre spill som bruker tynne linjer i samme grad? Jeg gjør ikke det.

Dette er ikke et dot pitch problem, men et MSAA problem. Ting som f.eks gjerder i HL2 bruker en texture-based transparency metode som MSAA ikke har noe effekt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...