Gå til innhold

enda en "Nytt skjermkort"-tråd


johanf

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg en ny LCD skjerm og jeg blir derfor "nødt til" å spille alle spill i 1280x1024 oppløsning, noe mitt nåværende skjermkort ikke takler.

Derfor lurer jeg på om ikke noen av dere som er bevandret i skjermkortenes verden kan hjelpe meg med å finne et nytt skjermkort til meg.

 

Jeg har en Shuttle med SilentX PSU (250W) som belastes med et TV-kort og to harddisker. En idle DVD-brenner tar vel ikke så mye kraft. Jeg burde kunne kjøre et 6800 eller x800 kort. Problemet mitt er at jeg ikke er sikker på hvilket jeg burde velge.

 

128MG eller 256MB, GT eller ikke, x800 Pro eller non-Pro? :hmm:

 

Jeg har følgende kriterier;

  • Det skal passe innenfor lokket på min Shuttle.
  • Det SKAL være stillegående. Skjermkortet jeg har idag er ikke hørbart over harddiskene eller PSU-viftesus.
  • Temperatur er seff. en faktor i en trang Shuttle.
  • Spill som skal spilles (i 1280x1024, hvor spillet tillater det): HL2, World of Warcraft, Live for Speed.
  • Øvre grense økonomisk, 3000,-

Takk for hjelp og synspunkter! Setter pris på SAKLIGE argumenter.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden høyeste oppløsning på skjermen din er 1280x1024 trenger du ikke noe high-end skjermkort, 128 MB minne vil holde lenge. GeForce 6600GT gir bra ytelse i spillene du nevner, har et moderat strømforbruk og tar liten plass. Koster rundt 2000. Er ikke sikker på viftestøy, kanskje noen andre vet...

Lenke til kommentar

Takk for ditt innspill, Jon.

 

Jeg har snuset litt på et 6600GT kort og det virker dugandes. Det jeg kanskje glemte å si var at når jeg først skal kjøpe et nytt skjermkort, ville jeg satt pris på om spillet klarte 1280x1024 med alle "bling-bling" egenskaper i spillet slått på.

 

[edit:]Selvfølgelig er det ikke nødvendig med maks maks, men sånn at man ser brukbar forskjell uten nevneverdig ytelsesfall.[/edit]

 

Vet du hvordan 6600GT oppfører seg da? Jeg må nesten se om jeg ikke finner en test eller tre.

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Xtra, jeg sitter akkurat å vurderer et Sapphire x800 Pro kort (trenger ikke VIVO - ikke klokker jeg heller) og det ser ikke så verst ut. Er det greit å flashe dette til et XT kort også, om behovet likevel skulle melde seg?

 

Er det noen der ute som HAR et slikt kort og kan fortelle meg hvordan det er rent støymessig?

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Det er KUN med X800pro VIVO du kan flashe, ikke med X800pro non VIVO. Det kan jo være greit om en stund når du føler at kortet ikke yter nok... :p at du kan flashe det til et bedre kort...

 

X800XT/PE har 1,6ns minne, mens vanlig X800pro har 2.0ns... men vivo derimot har 1,6ns og da tåler minnet de høye klokkene som X800XT kjører på...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags krav man skal stille til skjermkort, men jeg testet mitt nye 9800 Pro på HL2 i går kveld. Konklusjon:

 

Jeg kunne spille det på 2048-oppløsning, og det fløt *forholdsvis* greit. Men det som var mer interessant, er at gjerdene, og ørsmå detaljer/linjer ikke ble noe bedre fra 1280x960 uten AA til 1600x1200 både med og uten AA, og til 2048x1536 uten AA. Skjermen min er en Samsung 19" CRT. Alle den type detaljer (smale linjer o.l.) ble rett og slett for små til at AA hadde noen effekt.

 

Det var litt irriterende, for noe av det lekreste med HL2 er alle de fine linjene i alle forskjellige former (kabler, gjerder, fagverksgittere m.m.). Ja ja.

 

Dersom man har en LCD-skjerm så blir det vel enda mer unødvendig å aktivisere AA, i alle fall med hensyn til å få med seg de fineste detaljene. Kantutjevningen på objekter med større volum er kanskje fremdeles interessant, men det må man jo vurdere selv.

 

EDIT: jeg mener selvfølgelig alle linjer som det er litt avstand til (tilsvarende 10-20 meter og mer).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Leste du anmeldelse nr. to på den siden du referer til? 5900XT er bare litt dårligere enn 9800Pro i DirectX-spill, og bedre enn 9800Pro i OpenGL-spill. Dersom du har problemer med oppløsningen 1280x1024, så bruker du vel 4xAA og 8xAF (AF er ikke anbefalt i HL2 pga "shimmering", forresten)? I så fall viser jeg til mitt første innlegg i denne tråden: jeg så liten nytte med AA (til og med 6xAA) i HL2.

 

Vent heller til du kjøper en ny PC, med PCI-Express, og kanskje også støtte for SLI. Et AGP-kort vil ha liten verdi for deg med det grensesnittet. Men det er bare mitt syn på saken.

 

EDIT: noe av poenget her er at du ikke vil kunne kjøre vifta på min. hastighet, fordi du antagelig har lavt luftskifte i kabinettet ditt. Jeg tror at du ikke vil synes at 6800GT er stille...

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Når jeg spiller spiller det ingen rolle hvor mye støy det er - lyden fra spillet overdøver det meste uansett.

 

Jeg kan være enig med deg at oppgradering av skjermkortet kanskje ikke gir en super-duper-markant ytelsesøkning, men jeg bare må ha.

 

Jeg kjører 1024x768 i HL2 om dagen, uten AA eller AF. Det går forholdsvis greit, men innimellom merker jeg at framrate faller ganske dramatisk og da hjelper det med litt mere guff i skjermkortet. Flaskehalsen NÅ er prosessoren.

 

Jeg har uansett ikke noen som helst planer om å oppgradere hele maskinen før langt ut i neste år. Om jeg er heldig, klarer jeg meg til 2006 før det blir veldig nødvendig.

 

Og så får jeg noen hundrelapper igjen for mitt gamle skjermkort.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått deg rett mht FPS-drop, så spiller det ingen rolle hva du har av skjermkort eller CPU. Det er en "svakhet" med HL2, og ALLE opplever det. Det har å gjøre med en kombinasjon av Autosave og lyd-lagg (eller noe slikt). Valve har sluppet en patch for dette, som lastes ned automatisk gjennom Steam (dersom du har valgt automatisk patching, vel å merke).

EDIT: Patchen fikser det ikke 100%, men det blir bedre med den.

 

Det er ikke hardware-relatert. Det er software-relatert.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...