Gå til innhold

Moddiser: Er ikke blåtann nettverk?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg posta i går en tråd om blåtann under nettverk. Den ble stengt pga feilposting. Dere gjør det ikke særlig lett for folk å bruke forumet når dere gjør det sånn, og totalt uten tilbakemeldinger.

Kan noen fortelle meg hva blåtann er, om ikke en type trådløst nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (fudun @ 07/12/2004 : 12:43)
Kan noen fortelle meg hva blåtann er, om ikke en type trådløst nettverk?

OK!

Bluetooth, som på norsk også er kjent som blåtann, stammer fra den dansk-norske kongen Harald Blaatand. Grunnen til at Bluetooth har fått navnet sitt fra Harald, var at han på 950-tallet gjorde Norge og Danmark til et felles rike. Symbolikken i dette går på at bluetooth skal være en "felles standard".

Om teknologien bluetooth:

Bluetooth er en radioteknikk som er beregnet på å kunne overføre tale og data over korte avstander. Fordelen med Bluetooth er at teknologien tar meget lite plass, har lav vekt, og er meget lite batterikrevende. Dette gjør den egnet for bruk i mobiltelefoner. Bluetooth brukes for det meste til å kommunisere mellom mobiltelefon og datamaskin. Men en annen genial ting er at den kan brukes mellom mobiltelefon og et trådløst headset. Dette gjør at man kan ha mobiltelefonen liggende på bordet, mens man ligger godt avslappet i sofaen og prater i vei gjennom headsetet.

Lisensfrihet:

I likhet med WiFi-standarden opererer Bluetooth i det lisensfrie 2,4 GHz-båndet. Bluetooth benytter et spredt spektrum, frekvenshopping og full duplekssignal i opp til 1600 hopp per sekund. Signalene hopper mellom 79 frekvenser i 1 Mhz-intervaller blant annet for og gjøre produktene mer robuste mot støy utenifra.

Endret av INGaR
Lenke til kommentar

Tja, det er dataoverføring. Kanskje ikke det man med en gang forbinder med nettverk, men i teorien er det da faktisk et nettverk siden bluetooth-enheter kan kommunisere med hverandre nesten uavhengig.

Edit: uannsett om det er nettverk eller ei så har moderatoren eller administratoren gjordt en megatabbe da vedkommende ikke har sagt noe om hvorfor tråden ble stengt.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Ja, men det er i utgangspunktet moderatorene jeg vil at skal svare, så jeg kan få postet spørsmålet mitt på nytt uten å få det stengt. Tydeligvis var ikke problemer med blåtann adapter et nettverksproblem - jeg mente det måtte passe bedre der enn annet om hardware. Jeg mener fortsatt at blåtann kan defineres som en type trådløst nettverk, selv om det er en ganske enkel protokoll.

Det som plager meg mest er egentlig det å få posten sin stengt uten tilbakemelding - og ihvertfall når jeg prøvde så godt jeg kunne å poste den riktig.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

QUOTE (fudun @ 07/12/2004 : 13:32)
Ja, men det er i utgangspunktet moderatorene jeg vil at skal svare, så jeg kan få postet spørsmålet mitt på nytt uten å få det stengt. Tydeligvis var ikke problemer med blåtann adapter et nettverksproblem.

Skrev ikke moderatoren hvilket forum du burde ha postet den i? Gjorde han ikke det blir jo alt bare veldig, veldig dumt. Husker ikke jeg feil så er praksisen slik at hvis man ikke er sikker på hvilket forum man skal poste i skal man poste der hvor man trur det er rett. Deretter skal du rapportere din egen tråd å skrive noe slikt som "Hei, jeg er ikke helt sikker på hvor denne posten skal postes, men jeg poster den her (i dette tilfellet: Nettverk), men hvis dette var en feilpost ber jeg dere flytte den til riktig forum".

Så var jeg deg ville jeg opprettet en ny tråd i nettverk og deretter limt inn den meldigen der :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...