Mecko Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Noen som vet hvor mye strøm en standard dynamo til Vectra 1.8 leverer i timen? Er det ikke 90Ah? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Letteste måten å finne ut det er vel å kontakte Opel, syns 90A høres litt mye ut jeg, men det er godt mulig, du bør uansett skjekke med Opel ifht akkurat din bil. Det er ikke usansynelig at Vektra 1,8 har blitt levert med forskjellige typer dynamoer. By the way, dynamoer oppgis i A- ampere, batterier i AH- amperetimer Lenke til kommentar
2KTA Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Det står jo på dynamoen! Skal gjøre det i hvertfall Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Jobber på et Opel verksted jeg. Desvere kan jeg ikke si deg hva du skal ha eller trenger pga at det har jeg ikke hodet og går på kurs nå. Ring og hør med Opel.. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 I følge Haynes manual er dynamoen til Vectra A (88-95mod) på 55A eller 70A. Det er flere typer ute på markedet. Skal du bytte vil jeg anbefale å oppgradere til en kraftigere. Hvor mye den leverer i timen sier seg selv i Ah. (A*h). Hvis dynamoen er på 70A vil den teoretisk sett levere 70Ah på 1 time. Et lite tips til dere alle: Bytt spenningsregulator! De aller fleste dynamoer er utstyrt med en 14,4Volt regulator. Bytt til en på 15,0Volt og få noen Watt ekstra (dynamo i A * 0,6V = tjent effekt). Regulatoren selges iallefall på Torshov bilrekv og koster mellom 150 og 200kr Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 I følge Haynes manual er dynamoen til Vectra A (88-95mod) på 55A eller 70A. Det er flere typer ute på markedet. Skal du bytte vil jeg anbefale å oppgradere til en kraftigere. Hvor mye den leverer i timen sier seg selv i Ah. (A*h). Hvis dynamoen er på 70A vil den teoretisk sett levere 70Ah på 1 time. Et lite tips til dere alle: Bytt spenningsregulator! De aller fleste dynamoer er utstyrt med en 14,4Volt regulator. Bytt til en på 15,0Volt og få noen Watt ekstra (dynamo i A * 0,6V = tjent effekt). Regulatoren selges iallefall på Torshov bilrekv og koster mellom 150 og 200kr Hvor mye watt tjener du da på det? Spenningsregulatoren har som oppgave å gi 13,12v ved lading. ... Du må nok forklare det nærmere... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg trodde standard ladespenning her var 13,8V jeg, men det er mulig det er 13,2 også. Anyway, endel biler tilpasset export til kalde strøk, leveres med større batteri og 14,2 Volt regulator. Skal man bytte regulator, og sitter med en 13,2,- 13,8V fra før, vil jeg absolutt anbefale 14,2 isteden. Men sånn umidelbart syns jeg 15 Volt høres skummelt mye ut... Det vil jo gi en effektøkning i form av litt hvitere lys osv, men jeg er litt betenkt med hvor bra det er for batterilevetid, pærenes levetid, og alt annet som går på 12V. 3Volts økning er jo ganske mye. Mulig det ikke er så skummelt, men jeg for min del ville holdt meg til 14,2 V, hvis alt annet er i orden vil jeg si det er mer enn nok. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Standard regulator er vel 14,4Volt så vidt jeg vet. Ja 15 Volt høres mye ut, men husk at det er spenningsfall også i regulatoren. Den er 0,6 Volt høyere enn en standard regulator, altså vil ladespenningen være CA 0,6 Volt høyere (13,8+0,6=14,4) Hvor mange watt det utgjør er avhengig av hvor mange ampere dynamoen leverer, men du kan regne det ut fra denne formelen: P=U*I der P er effekt i Watt, U er spenning og I er strømmen dynamoen leverer. Bare for å understreke det så er det ikke snakk om 3 volt økning... Husk at det er spenningstap i alle ledd hvor det er motstand, også i kabler. Her gjelder også Ohm's lov: U=R*I. Håper dette ga dere en pekepinn på det teoretiske Lenke til kommentar
tersvenn Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Ladespenningen bør vel ikke overstige 14,2V pga gassgrensen, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Kayb Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Hva mener du med gassgrensen??Har jobbet som bil mekanikker i snart 10 år men aldri hørt det uttryket.Du har rett i at speningen ikke bør overstige 14,2-14,4, men det er et speningsfall fra dynamo til batteri som sluker en del.Mener det er helt ok å montere en 15v regulator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå