Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra hjelp ønskes!


Mecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Letteste måten å finne ut det er vel å kontakte Opel, syns 90A høres litt mye ut jeg, men det er godt mulig, du bør uansett skjekke med Opel ifht akkurat din bil.

Det er ikke usansynelig at Vektra 1,8 har blitt levert med forskjellige typer dynamoer.

 

By the way, dynamoer oppgis i A- ampere, batterier i AH- amperetimer ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I følge Haynes manual er dynamoen til Vectra A (88-95mod) på 55A eller 70A. Det er flere typer ute på markedet. Skal du bytte vil jeg anbefale å oppgradere til en kraftigere.

 

Hvor mye den leverer i timen sier seg selv i Ah. (A*h).

Hvis dynamoen er på 70A vil den teoretisk sett levere 70Ah på 1 time.

 

Et lite tips til dere alle:

Bytt spenningsregulator! :thumbup:

De aller fleste dynamoer er utstyrt med en 14,4Volt regulator. Bytt til en på 15,0Volt og få noen Watt ekstra (dynamo i A * 0,6V = tjent effekt).

Regulatoren selges iallefall på Torshov bilrekv og koster mellom 150 og 200kr

Lenke til kommentar
I følge Haynes manual er dynamoen til Vectra A (88-95mod) på 55A eller 70A. Det er flere typer ute på markedet. Skal du bytte vil jeg anbefale å oppgradere til en kraftigere.

 

Hvor mye den leverer i timen sier seg selv i Ah. (A*h).

Hvis dynamoen er på 70A vil den teoretisk sett levere 70Ah på 1 time.

 

Et lite tips til dere alle:

Bytt spenningsregulator! :thumbup:

De aller fleste dynamoer er utstyrt med en 14,4Volt regulator. Bytt til en på 15,0Volt og få noen Watt ekstra (dynamo i A * 0,6V = tjent effekt).

Regulatoren selges iallefall på Torshov bilrekv og koster mellom 150 og 200kr

Hvor mye watt tjener du da på det? Spenningsregulatoren har som oppgave å gi 13,12v ved lading. ... Du må nok forklare det nærmere...

Lenke til kommentar

Jeg trodde standard ladespenning her var 13,8V jeg, men det er mulig det er 13,2 også.

Anyway, endel biler tilpasset export til kalde strøk, leveres med større batteri og 14,2 Volt regulator.

Skal man bytte regulator, og sitter med en 13,2,- 13,8V fra før, vil jeg absolutt anbefale 14,2 isteden.

 

Men sånn umidelbart syns jeg 15 Volt høres skummelt mye ut...

Det vil jo gi en effektøkning i form av litt hvitere lys osv, men jeg er litt betenkt med hvor bra det er for batterilevetid, pærenes levetid, og alt annet som går på 12V. 3Volts økning er jo ganske mye.

 

Mulig det ikke er så skummelt, men jeg for min del ville holdt meg til 14,2 V, hvis alt annet er i orden vil jeg si det er mer enn nok. :)

Lenke til kommentar

Standard regulator er vel 14,4Volt så vidt jeg vet.

Ja 15 Volt høres mye ut, men husk at det er spenningsfall også i regulatoren.

Den er 0,6 Volt høyere enn en standard regulator, altså vil ladespenningen være CA 0,6 Volt høyere (13,8+0,6=14,4)

 

Hvor mange watt det utgjør er avhengig av hvor mange ampere dynamoen leverer, men du kan regne det ut fra denne formelen: P=U*I der P er effekt i Watt, U er spenning og I er strømmen dynamoen leverer.

 

Bare for å understreke det så er det ikke snakk om 3 volt økning...

 

Husk at det er spenningstap i alle ledd hvor det er motstand, også i kabler. Her gjelder også Ohm's lov: U=R*I.

 

Håper dette ga dere en pekepinn på det teoretiske :p

Lenke til kommentar

Hva mener du med gassgrensen??Har jobbet som bil mekanikker i snart 10 år men aldri hørt det uttryket.Du har rett i at speningen ikke bør overstige 14,2-14,4, men det er et speningsfall fra dynamo til batteri som sluker en del.Mener det er helt ok å montere en 15v regulator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...