Gå til innhold

Må flashe BIOS for å starte opp maskinen..

Daron

Anbefalte innlegg

Har hat mye problem med maskinen i det siste etter at jeg prlvde å innstallere ny CPU.. Fant til slutt ut at CPU'en ikke funket med hovedkortet..

Innstalerte så den gamle prosesoren og allt funker fint.. unntatt en ting.. Hvis jeg slår av maskinen må jeg flashe bios fr å få den igang igjen... Litt tungvindt i lengden..

Noen som vet hva som kan være problemet.. Fåreløbig kan det løses med å bare la maskinen stå på hele tiden.. men den står på soverommet mit så det er ingen ideel løsning..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Daron:

Du trenger ikke flashe bios mere enn 1 gang? Bios og cmos batteriet er to forskjellige ting. CMOS er instillingene som windows bruker til å finne ting på hovedkortet. BIOS er brent fast i chipen, så det sletter du ikke med å ta ut batteriet.

Tror heller du glemmer å lagre instillingene i bios setup.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Som Kjetil Lura nevner så virker det som innstillingene dine ikke lagres, derfor må du huske å lagre de. Dette gjøres ved en knapp som heter noe lignende som: "Save and Exit".

Clear CMOS: Sletter ikke biosen, det nullstiller innstillingene slik at de blir helt orginale.

Lenke til kommentar

oki.. ser jeg roter litt med ordene.. JEg må cleare CMOS for å starte maskinen..

Hvis jeg ikke gjør det får jeg bare en hyle alarm uten at det kommer noe bilde på skjermen..

Ja, jeg vet hvordan man saver og har seff gjort det.. og maskinen starter fint opp etter at jeg har resatt alle verdier, vært inne på bios og gjort nødvendige innstillinger, savet og startet opp..(det er den maskinen jeg sitter på nå)

Problemet er hvis jeg nå slår av maskinen og så slår på igjen.. så må jeg begynne på nytt.. Cleare CMOS, starte maskinen, gå inn i bios, forandre et par detaljer, save og exite.. da starter maskinen fint..

Lenke til kommentar
oki.. ser jeg roter litt med ordene.. JEg må cleare CMOS for å starte maskinen..

Det forandrer sagen, sa mannen... han sagde spiker.

Hvis det ikke hjelper å skifte batteri, må du ha ny CMOS antaglig hotswappe . Alternativt nytt hovedkort....

Sende inn hovedkortet blir vel det sikreste....(hvis du ikke har liggende et batteri og evt. en passende CMOS)...... :xmas:

Edit: måle batteriet og finne 1.5V seff. :blush:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...