Gå til innhold

Hva er det beste "lommekamera"

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hva som er det beste "lommekamera". Med "lommekamera" mener jeg små kompakt kamera på størresle med Canon Ixus 40, Casio Exilim EX-Z55, Fujifilm FinePix F450 etc.

Er det noen andre gode kamera i denne klassen?

Har du noen synspunkter?

Hva er plusser og minuser?

Jeg har dessverre ikke funnet noen tester som sammenligner denne "klassen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuji FinePix F450 er helt rått - Best i klassen på ALLE punkter, tilogmed størrelsen, som er svært liten! MEN den har dårlig videofunksjon.. Kun 10 FPS..

Er du ute etter bra videofunksjon er Fuji FinePix F610 noe for deg - Det er faktisk det samme kameraet jeg har, og det koster bare 3200 kroner nå, pr. desember 2004! Det er samme pris som F450 det, og F610 er bedre på alle måter unntatt størrelsen, som er større enn F450. Videofunksjonen til Fuji FinePix F610 er helt rå: 640x480 i 30 FPS! Fuji FinePix F610 er faktisk et av de aller beste (om ikke DET beste) digitale kompaktkameraene på markedet i dag! Jeg har ingenting vondt å si om det! Det eneste er som sagt størrelsen - Det er lite, men langt i fra blant de minste!

Fuji FinePix F420 derimot, faller i mellom F450 og F610. Det har god videofunksjon, og er lite. Men ikke minst i klassen. Blant de minste, men ikke DET minste. Da kommer Fuji FinePix F450 best ut!

Priser:

F420 / 2500 kr (bestselgeren som har bra videofunksjon, 3 megapixler eller 6 megapixler hvis man "jukser"!)

F450 / 3200 kr (det nyeste, og minste med 5 megapixler!)

F610 / 3200 kr (fantastisk pris for et så godt kamera, 6 megapixler eller 12 megapixler hvis man "jukser", utrolig 640x480 30 FPS videofunksjon, raskt som fy +++ !)

Lenke til kommentar

Videofunksjon, hva skal med det? Det er jo helt bortkastet :thumbdown:

Det jeg synes er viktig er(i prioritert rekkefølge):

* bildekvalitet

* liten utløser forsinkelse

* bra LCD skjerm

* rask oppstart

Er det andre ting man bør tenke på?

Finnes det andre kamera alternativer der ute?

Lenke til kommentar

Canon Ixus 30 eller 40.

Panasonic Lumix DMC-FX2 eller Lumix DMC-FX7.

Synes vel jeg er av de bedre i denne klassen, og som mer eller mindre oppfyller dine prioriteringer.

Du kan jo evt. vurdere Konica Minolta DiMAGE X50 eller Olympus µ-mini Digital. Her har jeg ingen erfaringer i det hele tatt, aldri tatt i kameraene eller prøvd de... så her må andre svare for om de er noe eller ei.

Lenke til kommentar

Siden dette er et lommekamera, så er det viktig at det ikke er for stort. Det burde også tåle litt, siden dette er et kamera en drar med seg mye. Videofunksjonen på kompaktkameraene ser jeg ikke helt vitsen med, men bilde kvalitet og generell kamera kvalitet synes jeg teller laaaanngt mer.

Så Olympus Mju mini som en har vært inne på, eller en av de andre i olympus mju serien. Casio Exilim er jo bra. Fjuji finepix 610...

Lenke til kommentar

Pris er ikke så farlig for min del. Jeg vil bare ha et kamera man er fornøy med.

Kameraforslag så langt:

* Canon Ixus 40 (3148 kr)

* Casio Exilim EX-Z55 (3519 kroner)

* Fujifilm FinePix F450 ()

* Panasonic Lumix DMC-FX2 ()

* Panasonic Lumix DMC-FX7 (4395 kroner)

* Konica Minolta DiMAGE X50 ()

* Olympus µ-mini Digital (2599 kroner)

* Sony DCS-P150 (3714 kroner)

Har hentet beste pris fra kelkoo. Fant dessverre ikke prisene på alle. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Som sagt; bruk produkt/prisguiden på akam istedet... mye bedre enn Kelkoo. Skal du kjøpe i nettbutikk eller i en vanlig butikk?

Av de alternativene du nå lister opp, vil jeg holde en knapp på følgende modeller:

-Canon Ixus 40

-Panasonic Lumix DMC-FX2

-Panasonic Lumix DMC-FX7

-Sony DCS-P150

Sjekk prisguiden for billigste nettbutikk. Ellers er vel Elkjøp, Japanphoto, Fotoknudsen og Expert billige på noen av disse modellene.

Lenke til kommentar

Har selv et Ixus 40. God design og kvalitet på alle måter. Noen minuser har det, men vi snakker små kameraer her! Om bildekvalitet som du sier er #1, så får du nok bedre om du går litt opp i størrelse på kamera. (ixus 40 er mini!).

ThomasWH: du må være ansatt i Fuji??? Nærmere en salgstale er vanskelig å komme! :cool:

Mvh Ben :whistle:

Husk: Det er alltid mulig å prøve ut kameraet i 30 dager, om du går i rett butikk...

Lenke til kommentar

Fuji kameraene er fantastiske! Man trenger da ikke å jobbe i et firma for å si gode ting om produkter!

For MEG er videofunksjon viktig. Jeg vil ikke drasse på flere kameraer, og derfor må det ene jeg har med meg ha god videofunksjon. Mitt F610 fungerer utmerket til all bruk. Enten jeg skal ha poster-printouts eller filmet en konsert.

F450 virker som det beste kameraet for dari! Et mer kompakt kvalitetskamera skal du lete lenge etter!

* 5.x megapixels bør holde! Topp bildekvalitet! Fargene er utrolige!

* Raskt som fy!

* 2" høyteknologisk LCD (helt ny!)

* Rask, raskere.... Fuji! Tro meg! Har testet ut alle disse kameraene! ;)

Lykke til med ditt nye F450!

Lenke til kommentar

Kameraforslag så langt:

* Canon Ixus 40 (2942 kr)

* Casio Exilim EX-Z55 (3191 kroner)

* Fujifilm FinePix F450 (3103 kroner)

* Panasonic Lumix DMC-FX2 (2952 kroner)

* Panasonic Lumix DMC-FX7 (3157 kroner)

* Konica Minolta DiMAGE X50 (2703 kroner)

* Olympus µ-mini Digital (2582 kroner)

* Sony DCS-P150 (3600 kroner)

Hentet laveste pris i fra Akam sin produkt guide.

Jeg takker for alle gode innspill. :yes:

Lenke til kommentar

Hva hadde du tenkt deg i forhold til antall MP og pris da? Det har du enda ikke sagt noe om.

Du bør jo også vurdere hva slags type minnekort kameraet har. CF er billig, SD er ikke så verst i pris. Memorystick/Pro er heller ikke så verst i pris nå. XD kort er svinedyre.

Batterier er også en ting og ta med i beregningen. Tenker da på om kameret kan bruke AA batterier, evt. pris på ekstra batterier hvis det er batteripakker, osv...

Lenke til kommentar

Antall MP... jeg ser for meg at 4MP bør holde. Pris og type minne brikke kommer langt ned på min prioritetesliste. Slik ser min oppdaterte prioritetesliste ut:

Det jeg synes er viktig er(i prioritert rekkefølge):

* bildekvalitet

* liten utløser forsinkelse

* bra LCD skjerm

* rask oppstart

* så bra vidvinkel som mulig, jeg vet dette er vanskelig (de fleste har tilsvarende 37mm på filmbaserte kamera)

* antall MP => 4

* pris

* type minnebrikke

Lenke til kommentar

Holder på med test av Panasonic FX7 for tiden.

Bildestabilisatoren er unik i denne størrelsen. Nytteverdien av denne er imidlertid noe begrenset etter min mening.

FX7 er mindre, har større LCD-skjerm og rimeligere minnekort enn Sony P150. Jeg liker også at batteriet lades opp eksternt i en lader og ikke inne i kameraet.

På de fleste andre parametre kommer Sony P150 bedre ut.

Valget mellom disse to kameraene er ikke lett - begge har fordeler og ulemper. Sannsynligvis vil du bli fornøyd med begge to.

Selv ville jeg nok foretrukket Sonyen.

Lenke til kommentar

I produktguiden på Akam finner du forresten linker til mange tester av alle disse kameraene.

Både Panasonicen og Sonyen har kommet litt blandet ut - ekstremt bra i noen og middels i andre.

Den siste testen av Panasonicen var f.eks. ikke overdrevet positiv:

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1744938,00.asp

Jeg skal ikke si meg uenig med PCmags kritikk, men karakteren 3 av 5 er vel lav etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...