nuppenipp Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Etter en del bruk av QXL har jeg nå etter noen månders bruk støtt på mitt første problem ved bruk av denne tjenesten. Og det skulle jeg aldri ha gjordt, for nå fikk jeg lære å kjenne QXL's Kundeservice ; Og grøss og gru, Det var ikke noe artig opplevelse. La meg fortelle litt om bakgrunnen til denne opplevelsen: Jeg hadde lagt inn noen bud på forskjellige varer og hadde tapt budrunden på de forkjellige varene og trodde alt var ok, tapt er tapt, auksjonen er ferdig, og da tror en at alt er ute av verden, men det skulle vise seg at slik var det IKKE på QXL. For dagen etter får jeg en EPOST fra QXL om at vedkommende som hadde hatt auksjonen ønsket å selge meg varen likevel. I EPOSTEN var der også en link som sa noe som lignet: Trykk her for å bekrefte at du ønsker denne varen. Eposten sa ingenting annet om varen og da jeg lurte på hvilken vare dette gjaldt regnet jeg med at ved å trykke på denne linken kom jeg til QXL hvor varen ble presentert og hvor jeg kunne bekrefte at jeg ønsket å kjøpe den. (Slik alle normale tilbud per epost virker). Men da jeg trykket på linken kom jeg bare til en EPOSTADRESSE, samt en liten presentasjon av varen. Nå først kjente jeg igjen hvilken vare det gjalt og bestemte meg for ikke å kjøpe den derfor tar jeg ikke kontakt med selger per epost. Der var ingen steder jeg kunne bekrefte kjøpet heller, og ingen steder som sa at jeg hadde kjøpt varen. (For det var akkurat det som skjedde, jeg hadde kjøpt varen helt uvitende.) Dette var jeg selv ikke klar over før jeg etter rundt en uke får en 'betalingspåminnelse' fra selger. 'Hva i alle dager er dette for noe?' tenker jeg og tar kontakt med selger om at jeg ikke har kjøpt denne varen. Jeg får beskjed at det hadde jeg gjordt. Jeg tar så kontakt med QXL Kundeservice og sier at her må det ha skjedd en feil og får beskjed at 'Nei, når jeg trykket på linken i EPOSTEN fra QXL bekreftet jeg at jeg ville ha varen.' Jeg tar kontakt igjen og ber dem annulere salget da det ikke var merket skikkelig at jeg faktisk kjøpte varen ved Å TRYKKE PÅ EN LINK I EN EPOST og ikke fikk jeg bekreftelse på at varen faktisk var kjøpt da jeg trykket på den. Svaret var (kortet ned): Nei, et kjøp er et kjøp og du må betale selger eller så må selger la deg si opp kjøpet. Jeg tar igjen kontakt med dem og sier at jeg tar kontakt med Forbrukerrådet om de ikke sletter det såkalte 'kjøpet'. Jeg fikk følgende svar: "Takk for henvendelsen'. Jeg tok igjen kontakt med de flere ganger, men de svarer ikke lenger på mine henvendelser og lot meg sitte igjen med kjøp av 2 varer som jeg i deres øyne må betale for. (Jeg må legge til at selger ikke ville la meg heve de såkalte kjøpene heller selv om jeg forklarte de at en feil hadde skjedd, så dere bør passe dere for følgende STOR-SELGER på QXL: De går under navnet QLT.no). OG FOR ALL DEL, IKKE TRYKK PÅ NOEN LINKER I EPOSTER FRA QXL, DET ER MULIG DU FAKTISK BEKREFTER ET KJØP DU IKKE FÅR SAGT OPP !!!!! Så det virker til at QXL begynner å bli litt for store og arrogante og begynner å ligne litt på Telenor's Kundeservice for et par år tilbake. Så derfor mener jeg at det er på tide at også QXL får litt alvorlig konkurranse så de får jekket-seg-ned-et-par-hakk så hadde det vert flott. Dersom det er noen med Grunder-gen der ute :-) Andre med lignende erfaringer som dette på QXL? Lenke til kommentar
bajsmaster Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg føler med deg. Dette som liksom skal være privatmannens auksjonssted tas mer og mer over av store bedrifter med lagerutsalg som bare oppretter vanlige brukere på sidene deres. QXL vil selvfølgelig ikke miste sine storselgere i form av disse firmaene, det er jo tross alt det QXL tjener penger på....provisjon. Og ja, QXL sin kundeservice er virkelig noe for seg selv. Makan til arrogant "vi har alltid rett, kunden tar alltid feil" holdning skal en lete lenge etter. Har hatt noen mail-diskusjoner med dem, det føles som å snakke med veggen. Og jeg er enig i at en link i en e-post er ikke en sikker måte å bekrefte et kjøp på. Det skal være en form for innlogging på en side før en kan bekrefte noe som potensielt tar penger fra deg. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det er jo bare å sjekke med forbrukerrådet - jeg tviler litt på at de kan gjennom en link i en email gjøre det til en bindende kjøpsavtale. Ta gjerne screenshot av mailen og legge ved i mailen til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Gurimallka, QXL er jo helt banale syntes jeg da. Jeg tror du vil staa sterkt i denne saken hvis du hendvender deg til Forbrumeromraadet osv. Jeg ville ha sendt den emailen som et vedlegg, og forklar til Frobrukeromraadet at det er ingen informasjon om at hvilken vare det var. Si ogsaa at du trodde du kunne se varen for du ville bekrefte kjopet. Frankie Singapore Hvis ikke selgeren vil vere med paa aa annulere salget for deg, saa har du vel mulighet til aa skrive din egen erfaring i selgers "gjestebok" samt gi han karakter? Skriv de du mener om selger. Selv hadde jeg annulert salget hvis kjoper ikke var interresert, det hadde ikke gjort meg noe om aa legge inn en ny annonse. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Makan til arrogant "vi har alltid rett, kunden tar alltid feil" holdning skal en lete lenge etter. Nei, det er jo akkurat det som er så synd, at man IKKE trenger lete lenge etter denslags, før man finner det. Jeg nevner i fleng fra episoder jeg selv har hatt den tilsomme glede å oppleve: PCWorld (London): Lovte å legge av to harddisker til meg når de kom neste mandag. Syv uker etterpå hadde jeg møtt opp hver mandag og spurt etter dem, men de hadde ennå ikke kommet. mandagen etter hadde de solgt alle. Fikke ikke så mye som en unnskyldning. Amazon.co.uk: Nektet å bytte en bok til kr 500,- som hadde tydelig feiltrykk, fordi jeg ikke lenger bodde på samme addresse som jeg gjorde da jeg bestilte den. Dixons (Dublin): Nektet å ta imot en laptop til garantireparasjon fordi jeg ikke hadde den originale esken. Hackney Council: Saksøkte bofelleskapet vårt for ikke å betale council tax, etter at vi hadde fire ganger fått bekreftelse på at vi ikke skulle betale council tax, pga alle var heltidsstudenter. Årsak: De greide ikke å tyde saksbehandlerens underskrift. Elkjøp (Åsane, Bergen): Påstod at en laptop hadde P3-CPU når den egentlig hadde Celeron, fordi "det var det samme". Dessuten steg prisen med minst 1k hver av de fire gangene jeg var innom, pluss jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale dem kr 1000,- for klargjøring av maskinen, uansett om jeg ville ha det eller ikke. Folkeregisteret: Påla meg å søke oppholds- og arbeidstillatelse i Storbritannia da jeg bodde og arbeidet i Dublin. At EØS-avtalen gir nordmenn slikt automagisk, og at Irland har vært selvstendig republikk siden 1921 hadde de tydeligvis ikke hørt noe om. Ikke alle disse som var datarelatert, eller direkte on-topic, men dette er bare noen av episodene jeg kom på på et øyeblikks varsel. Poenget jeg vil frem til er at småliget og inkompetanse finnes desverre på alle kanter, ikke bare i databransjen. ObOn-topic: Jeg synes det QXL-opplegget du nevner her lukter av svindel, og ikke så rent lite heller. Er helt sikker på at Forbrukerombudet vil gi deg medhold i dette, dersom det går så langt. Og dersom du har fremstilt sakens fakta riktig, da. EDIT: Synes forresten at det er noe betenkelig med en auksjonssite der alle auksjonens deltagere får kjøpe varen. Det er da et salg - ikke en auksjon. tenker meg en situasjon der jeg har noe jeg vil selge, som jeg har flere eksemplarer av. Hva er det da som forhindrer meg i å legge ett enkelt eksemplar av varen ut på auksjon, for så å tilby et eksemplar til alle de budgiverne som har gitt høye nok bud til at jeg synes det lønner seg? Det ligger liksom i en auksjons natur at man skal kunne ha budt på en vare uten å være nødt til å kjøpe den, med mindre man får tilslaget. Hva mailen og mangelfull beskrivelse av linken angår, så er det helt klart suspekt, og i tillegg temmelig firkantet av både QXL og selger. Endret 7. desember 2004 av Aetius Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Dette høres definitivt ut som mat for Forbrukerrådet. Jeg kan ikke tenke meg at du ikke får medhold. Jeg har selv vært i kontakt med QXL Kundeservice en gang, der var det ikke mye hjelp å få. Det virker som kundebehandlerne har samme "gi faen"-holdning som kundebehandlerne hos Tiscali. Lenke til kommentar
Echeron Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg har også opplevd lignende greier med QXL's "kundeservice" er skikkelig dritt å ha noe med å gjøre uansett hvor høflig og pertentlig man prøver å presentere saken sin så er det de som har "rett" . Jeg har rett og slett slutta å handle noe i det hele tatt på det nettstedet der. Tror nok du hadde vunnet om det går så langt som forbrukerrådet, men hos qxl kommer du sannsynligvis ingen plass. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg tror det enkleste er vel å ingnorere selger hvis han nekter å heve kjøpet og gi dårlig tilbakemelding og få det også. Lenke til kommentar
sKRud Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Et annet problem for oss selgere er at vi må betale QXL for vært eneste salg vi har. Provisjonen variere, men det er snakk om endel. Når man selger mye..Derfot er det veldig dumt at kjøpere ikke har muligheten til å trekke tilbake kjøpet, å at da da går automatikk i det, slik at selgeren får trekk fra provisjonene på dette salget. Jeg har solgt endel på QXL..Å må betaler rundt 130kr for vær vare jeg selger for rundt 3k..Pluss at jeg betaler for å få lagt ut gjenstanden. Synes dette er noe som absolutt burde bli tatt tak i. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg hadde Lerkendalbilletter (CL) til overs en gang (2 år siden tror jeg). La dem ut på QXL, og de ble solgt fort. Kjøperen nektet bare å kjøpe varen ("hadde ikke penger"), men jeg måtte betale QXL provisjon likevel, fordi jeg ikke kunne bevise at handelen aldri skjedde. Kjøper svarte nemlig ikke på henvendelser fra QXL. Et par måneder etterpå måtte jeg betale samme provisjonen igjen fordi QXL ikke hadde regsitrert betalingen. Da hadde det gått så lang tid at jeg hadde kastet kvitteringen, og måtte betale en gang til. Det var bare snakk om ca 70 kr x 2, men det var nok til at QXL ALDRI noengang igjen kom seg i nærheten av nettleseren min. QXL kundeservice den gang: 0/10 Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg kan bidra med min episode.. (kort versjon) For et par år tilbake solgte jeg et kamera på qxl til rundt 6-700kr, noe som ga 37kr i provisjon. Salget gikk knirkefritt, og fikk solgt det på første forsøk. Da alt var ute av verden fikk jeg mail fra QXL om utestående beløp som jeg hadde glemt. Greit nok, tenkte jeg, og gikk inn for å se hvor mye det var, og for å betale. Men det viste seg at QXL hadde tatt seg betalt for kameraet 2 ganger! Nå er ikke jeg den som pleier å krangle over 40kr, men nå mener jeg rett skal være rett, og jeg har heller ikke lyst til å betale dobbel pris for noe jeg mener skal være gratis. Jeg tenkte, det er jo bare å kontakte kundeservice. Det er jo opplagt at QXL har gjort en liten feil. Første mail var jeg høffelig og forklarte problemet, og ba dem om å slette 37kr av det utestående beløpet. Og i svar fikk jeg: (lenge siden, så jeg husker ikke helt korrekt) I følge vår database har du solgt kameraet to ganger. Du må betale provisjon begge ganger. Da blei jeg selvsagt rimelig sur, og hadde problemer med å holde meg høffelig, og sendte flere mailer fram og tilbake, og for hver gang hadde jeg enda mindre lyst til å betale noe som helst.. Enden på visa var at de stengte begge kontone jeg hadde på QXL, og har aldri fått dem opp igjen. Samlet utestående beløp på kontoene var ca 130kr, så jeg kan ikke si at QXL tjente noe på det. Jeg opprettet jo en ny konto med det andre fornavnet mitt i stedet da, så det gikk jo greit. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Fire ord: finn dott enn o. Koster 25kr å legge noe ut, og man slipper en hel drøss av de irriterende drittungene som vil bytte whatever mot en Nokia 3210 og 500kr i mellomlegg. Har solgt 4 av 5 (relativt dyre - 1000-3000kr) ting i løpet av en ukes tid. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Føler med deg, dårlig av QXL Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Dersom selgeren er næringsdrivende og han selger nye ting på auksjon har du angrett etter angrerettloven Angrerettloven. § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. § 2. Unntak fra lovens virkeområde Loven gjelder ikke for: ...... c) auksjonssalg. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander...... ****************************************************** ER ganske sikker på at QLT.no driver næringsvirksomhet med sin direkteimport og storskala salg av urolig mange gjenstander (12314 kjøpere har kommentert auksjonene hans.), men han er kanskje ikke enig selv? En angrepsmåte er å henvende seg til selger å si at man benytter den lovfestede angrefristen man har overfor næringsdrivende som driver auksjonssalg. Så kan man avvente selgers reaksjon. Er man av den dristige sorten kan man nekte å betale. NB: Angreretten er tidsbegrenset og lengden avhenger av om du har blitt opplyst om den (fått skjema) eller ikke. Lenke til kommentar
nuppenipp Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Takk for alle tilbakemeldinger på denne tråden, og jeg legger merke til at det er ikke bare meg som sliter med QXL Kundesupprt. Det er litt synd at det er slik da QXL i utgangspunktet er en grei tjeneste og jeg var godt fornøyd med tjenesten helt til dette problemet inntraff. Etter å ha lest litt på tilbakemeldingene her har jeg vel bestemt meg for å bare la saken skure og gå, jeg kjøper selvfølgelig ikke varene så får vi se om det blir noen konsekvenser av det. Men dersom de prøver å tvinge gjennom salget en gang til så skal de også få høre det. Takk igjen for gode råd, tips og tilbakemeldinger og dersom det er flere som har noe på hjertet om QXL's måte å drive sin virksomhet på hadde det vært fint om dere la igjen et innlegg her Lenke til kommentar
intel_inside Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Hei synes QXL tar altfor mye i gebyrer! Solgte nettopp en vare til 3000 kroner. Dette skal QXL ha 126 kroner for! Synes det er for mye! Kommer til å benytte Finn i fremtiden! Lenke til kommentar
eivind f Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Et betimelig krav her er at QXL stenges. Dersom de ikke følger lover og regler kan de heller ikke drive sin virksomhet. Lenke til kommentar
xB^ Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 www.ebay.com !! QXL er bare drittprodukter og folk som forventer 90% av nypris nå .. er ikke som det engang var. Nei fysj.. Handlet masse på bra ebay i det siste, folk er venlige og sender til norge i 90% av tilfellene , små pc deler osv kommer på rundt en 25 dollar. noen gruver.. helt nytt uåpnet intel pro 1000 server kort dual , 900kr ink frakt, komplett.no : 1700 kr . 3ware 8 porters raid kort .. 200 kr + frakt. norge : 1500-2000 kr. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Eller www.ebay.co.uk for å handle av hyggelige britiske mennesker eller www.ebay.de om du vil kjøpe eletriske artikler som er laget for samme strømnett som oss. Her er mine siste to qxl erfaringer. For omtrendt to år siden eller noe la jeg noe opp til salg som ikke ble solgt og seks måneder senere fikk jeg en betalingspåminnelse på 40,- som gikk ut dagen etter jeg fikk den. Jeg gikk på qxl sine sider å fant ut at de hadde endret reglene til å ta betalt uansett om varen ble solgt eller ikke. Dette var endret etter at jeg la varen ut til salgs, men siden regningen ville gå ut dagen etterpå gav jeg faen og betalte den. Forige gang jeg brukte qxl var i sommer og det var en 24 timers auksjon hvor varen ble solgt. Alt gikk flott og jeg har ikke fått noe regninger fra qxl i det hele tatt eller noe. Så jeg regner med at jeg og qxl ligger ca even. Først betalte jeg for mye og så for lite. **** ! Jeg beklager så mye om jeg husker feil angående qxls regler. Det kan være at det var enda lengre siden den første auksjonen var, men det husker jeg ikke helt. Om noe av det jeg sier er feil beklager jeg mye ! **** Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå