Gå til innhold

Laptop til tenåringsjente

YokiShoki

Anbefalte innlegg

Sant sant, men det er jo greit å kunne ha samme type maskin som resten av klassen ?

Men, Hun er 17 nå, en laptop er ganske ubrukelig om 2-3år ?

En mac varer som regel mye lenger. iogmed det ikke er det uendelige maskinvare racet der.

Jeg vil tro en jente vil få mer glede av en mac, da det er meget simpelt å sette seg inn i, ser lekkert ut, og vil faktisk gi henne mer lyst til å bruke maskinen mer aktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linux-/MAC-/Whatever-fans kan hyle og skrike så mye de vil om åpen kildekode, virus, sikkerhet og kapitalistisk monopol, ...

Du synes ikke du generaliserer litt vel mye, nå da? ;)

Personlig har jeg rimelig store sans både for Mac og kapitalisme, og unner både Microsoft deres markedsandeler og trådstarters søskenbarn en Mac.

Scenarioet ditt er høyst reelt, men ikke uløselig. I verste fall må hun ha en ny PC om 2-3 år.

Geir :)

Lenke til kommentar
Med mac må du faktisk betale for mpeg2plugin hvis du ønker å se mpeg2 video eller dvd i quiktime. Istedenfor i dvdspillerprogrammet. Til pc står en veldig fri til bare laste ned en kodek eller plugin hvis man sliter med å åpne en fil eller ønker en spesifikt program som f.eks medieplayer som idag støtter mpeg 2 som standard.

Anbefaler VLC det spiller det meste

"why not both"?

Ditto!

Lenke til kommentar

vel gjør d enkelt.. kjøp en bærbar pc.. samme hvilken mange av dem nevnt er gode så bestiler du OS'et Freedows Proffesional som er et OS som støtter windows aplikasjoner men er bygd opp på fedora core! :yes: www.freedows.com d blir sluppet en engelsk versjon denne måneden. Det ser helt likt ut som win xp men du slipper da alle spyware.. og møkk!

Mvh Alexander

Lenke til kommentar

Freedows synes jeg var håpløst.

Mye bedre å få en som har peil til å sette opp en Linux-distro med winex/cedega, funker utmerket med nesten alle windowsapps. om det er gjort skikkelig.

Jeg vil fortsatt anbefale Mac, trenger man windows er det bare å legge inn VMware (hvis det finnes til OSX) eller Virtual PC.

Eneste da er at man ikke kan få 3d-akselerasjon, men det kan man vel leve med?

Lenke til kommentar

Som andre har sagt...

1: ibook + ipod mini-dealen

2: den netshop-pc'en det ble linket til i innlegg 3 elns

3: Asus S5600N,CelM1.4/12-1024/256/40/x.combo/11g/XPP, 1.3 kg ubersexy

Har sistnevnte selv, celeron-versjonen ligger på 11.300 hos pc1.no, inkludert ekstra batteri, bæreveske, minnepen, trådløs mus etc. Synes den er like stilren som mac, men tøffere siden den er sort.

Lenke til kommentar

Å herrejesus for en tråd. Kan dere ikke bare kjøpe ukens tilbud på Elkjøp da? Den koster vel 7000 eller noe sånt. Så kan dere slenge de siste tusenlappene i noen ekstra batteri.

Ellers så er det kanskje en helt OK ide å la jenten SELV få lov til å velge hvilken maskin hun vil ha?

Lenke til kommentar

Hehe, her var det sinnsykt mange innlegg. Regnet bare med å få et par, det har jo blitt en krig mellom Mac og PC :)

Må sjekke litt mer med søskenbarnet mitt om hva hun vil bruke den til, sånn at jeg ikke velger feil for henne.

Eljøp og slikt er jo selvfølgelig greie butikker i og med at hun da får en butikk å forholde seg til, hvis det skulle bli problemer så er det jo typisk at det er jeg som må hjelpe til hvis hun kjøper fra en nettbutikk, men det betyr ikke så voldsomt.

Har inntrykk av at at Elkjøp og Expert gir deg en grei PC for pengene, men da er de vanligvis ikke Pentium M, eller Mobile XP som hadde vært en fordel.

Siden den skal brukes på skolen så bør hun ha en rolig PC som ikke bråker for mye, Celeron og Pentium 4 har en tendens til det.

Batteri betyr altså litt, støy betyr en del, skjermkortet trenger ikke være topp men sånn middels ihvertfall, skjermen trenger ikke være så liten som 12 tommer, hadde vært kjekt med 14 eller 15 tommer.

DVD brenner er jo kjekt å ha, men tviler på hun komme til å bruke det i nær fremtid. 512MB minne bør det være.

Selges Sony Vaio i Norge?

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Vaio (de er rimelig kostbare)selges i Norge gjennom www.sonystyle.com som sender pcer fra Nederland. For og avklare det med en gang så får du ikke norsk tastatur. (Personlig synes jeg tysk tastatur er det beste alternativet for norske brukere som skal ha utenlansk tastatur).

14" lages det lite av, hovedsaklig litt dyrere pc-er. Så valget er vel reelt sett mellom 12" og 15".

Lenke til kommentar

Hvis ikke Sims 2 og andre nymotens spill er must ville jeg gått for en Mac bærbar, programkompatibilitet og tredjeparts maskinvare er nærmest illrelevant når det kommer til denne diskusjonen da det meste støttes på begge plattformer.

Hvis hun er ivrig tilhenger av MSN-messenger vil nok Mac-versjonen skuffe, men til gjengjeld slipper man å innstallere 20 forskjellige programmer bare for å overføre sommerbildene fra digitalkameraet.

Lenke til kommentar
Kan jo være hun vil bli designstudent, og de bruker for det meste ikke PC..

Det kan slå begge veier.

Du må tenke på, dette er jente, ikke no gutt, ikke alle jenter digger tekniske høyskoler og sånn.

Anyway, Virtual PC. Så har du windows..

Dessuten vil de aller fleste tekniske høyskoler ha god støtte for Mac. Svært mange vitenskapelig ansatte ved Mat-Nat her ved Universitetet i Tromsø bruker Mac.

Software har vel i det hele tatt sjelden vært problem på Mac, det er faktisk bare Windows-brukere som tror at tror at hele verden kun konsentrerer seg om Windows. Til og med Microsoft har jo forstått det at Apple selger datamaskiner, og jeg kjenner mange brukere av MS Word for Mac som sier at det fungerer mye bedre på Mac enn på PC...

Selv bruker jeg PC, og trives med det. Men for noen som ikke skal drive med systemvedlikehold hele tiden, vil en iBook fungere helt utmerket.

Trådstarter var tvilende bl.a. pga manglende egne kunnskaper om vedlikeholdet, men for det første er det ikke noen stor sak å lære, og for det andre vil det sannsynligvis ikke bli nødvendig så veldig ofte.

Jeg tror at med mindre denne jenta har spesielle behov for Windows, burde hun velge iBook. Da får hun en maskin som er mer solid enn de fleste PCer i samme prisklasse, og gjør akkurat det den skal for henne så lenge hun har den, og ikke noe annet, som en PC utmerket godt kunne finne på å gjøre...

Lenke til kommentar
Vaio (de er rimelig kostbare)selges i Norge gjennom www.sonystyle.com som sender pcer fra Nederland. For og avklare det med en gang så får du ikke norsk tastatur. (Personlig synes jeg tysk tastatur er det beste alternativet for norske brukere som skal ha utenlansk tastatur).

14" lages det lite av, hovedsaklig litt dyrere pc-er. Så valget er vel reelt sett mellom 12" og 15".

Du har jo denne da...:http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF05a/23075-186321-316255-316255-316255-9322631.html

den er 14 wide,og ideell for ungdommen...litt lite ram,men det går jo an å utvide etter hvert....

Kan anbefales på det varmeste :w00t:

Lenke til kommentar

Det kan slå begge veier.

Du må tenke på, dette er jente, ikke no gutt, ikke alle jenter digger tekniske høyskoler og sånn.

Hei, henger litt etter i diskusjonen, men bare en digresjon:

Hvor bra fungerer denne Virtual Pc? Kan man klare å spille pc-spill med denne?

Lenke til kommentar

Det kan slå begge veier.

Hei, henger litt etter i diskusjonen, men bare en digresjon:

Hvor bra fungerer denne Virtual Pc? Kan man klare å spille pc-spill med denne?

Ingenting krevende, men lette programmer kjøres greit. Men glem krevende ting, verken krevende grafisk eller ellers.

Mvh ponke

Lenke til kommentar

Anbefaller ASUS S5200N!!

Kikk i tråden i min sigg, og døm selv.. Dette er en MEGET pen datamaskin! Den er også meget liten. Og rimelig rimelig ;)

Neineineinei... Dette var en allt for slitsom tråd! MAC VS PC har vært diskutert nok nå mener jeg, uff..

Nå har det seg slik at de fleste som kan litt data kan MS operativsystem! Og kjenner jeg de fleste jenter rett, får de ofte problemer med maskinen sin, uansett OS. Derfor kan det være greit med et os som de fleste kjenner.. Man må jo kunne spørre etter hjelp!

Lenke til kommentar
Hvorfor er dere så opptatte av utseende? FJORTISER! :p Det er det indre som teller. kjøp den maskinen som er kraftigst til ditt budsjett. da holder den lengst også.

Så lenge det er en 17 år gammel jente som skal ha den, er det forståelig at de er litt opptatt av design...

Selv er jeg også det, men sikkert ikke på samme måten som alle andre. Jeg liker IBM sitt design jeg, helt enkelt, helt sort, uten all verdens fixfaxeri... De har et par blanke plaststriper det er alt, og hadde de fjernet dem, hadde jeg ikke grått... Ellers liker jeg også teknisk gode løsninger, og der imponerte IBM meg på flere måter, det ene er jo det geniale ThinkLight øverst i skjermen, det andre var opplegget deres for recovery-partisjonen. Den var mulig å fjerne, men det tok jammen litt tid, og jeg var veldig imponert over at den først ikke var mulig å spore verken i Win2000 eller Linux fdisk...

Lenke til kommentar

Huff, dette ble en lang tråd, ville bare komme med noen objektive sider så du kunne komme til en bedre beslutning.

http://www.linuxinsider.com/story/36964.html

http://www.linuxinsider.com/story/36120.html

http://www.arstechnica.com/reviews/003/pan...osx-10.3-1.html

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2232

Og det finnes mange flere, når du kjøper vilken som helst mac som de har i dag, så har du en maskin der du kan gjøre det som 90% av folk bruker maskinen sin til. Husk bare å kjøp minst 512MB minne, helst en 512MB brikke i tileg til den som er der nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...