Gå til innhold

Laptop til tenåringsjente

YokiShoki

Anbefalte innlegg

Å måtte installere ekstraprogram for å holde virus, spyware og hackere unna er kjipt.

Nei.

Hvis man ikke er i stand til å holde operativsystemet oppdatert (dette kan til alt overmål gjøres automatisk), bør man ikke kjøpe en PC, det er sant.

Men er det virkelig verdt det å kjøpe en Mac, hvor man ikke like mye for pengene I DET HELE TATT?

Hva er fordelen(e)? Egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du vil spare deg for mye problemer legger du ved totalpakken til Norman. Den inneholder Norman Sandbox, Ad-Aware Pro (med real time scan og mye annet som ikke finnes i gratisversjonen), spam removal osv, osv.. Utrolig bra greier og ikke så ekstremt dyrt heller.

Er det bra?

jeg har bare hatt dårleig erfarinjg med norton :thumbdown:

edit: jeg ville gått for en mac til henne, det virker greiere... ;)

Endret av BUNDY
Lenke til kommentar

Nå er det kompabilitets problemer mellom Mac og PC. Det er ikke alle programmer som fungerer i Mac miljø. Og Mac programmer virker vertfall ikke på PC.

Hva slags systemkrav setter skolen til maskin?

Hvis dattradi vil spille TheSim's så er det ikke så volsome krav til det.

Men Ar`Kritz's link til Netshop, er en veldig god løsning.

Skjøl så har jeg en 2 1/2 årgammel Thoshiba satelite med en celeron 1300. Som jeg bruker på skolen. Batteriet holder ca 2 timer, kortere hvis jeg bruker tunge programmer.

Men blir for sped hvis jeg prøver på AutoCad eller 3D Studio Max.

Men legginn Spybot og AdAware for å ta spyware, og Antivir som antivirus programm. Ikke bruk F-Secure, for det krever for store maskin resurser.

Spybot, AdAware og Antivir er gratisprogrammer for privat bruk.

Lenke til kommentar

Anngående spyware så er vel spyware-doctor et greit program som ligger i bakgrunnen og surrer og går hele tiden. Har prøvet det en stund og det ser ut til å klare biffen fint.

Deilig å slippe å tenke på å kjøre Ad-aware og spybot i tide og utide. Det slipper faktisk inn en gang i blandt selv om man bare bruker Opera ;)

Slikt program er jo på en måte nesten like viktig som et antivirus program. SPESIELT om man bruker Explorer.

Lenke til kommentar

Hvis dattradi vil spille TheSim's så er det ikke så volsome krav til det.

Det var ikke datteren hans. Det var søskenbarnet. Det var ikke The sims en kar her snakket om. Det var The sims 2. Og det krever faktisk et nogenlunde oppegående skjermkort og en slump ram. Jenter som spiller slike spill vil gjerne se litt "eyecandy" som refleksjoner og detaljer.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt påstandene om at en får så lite for pengene ved og kjøpe mac, nøyaktig HVA er så mye bedre ved en liten pc til rundt 10 000 i forhold til ibook?

Skal vi se... RAM, skjermkort, CPU, skjerm, sannsynligvis tastatur (større = bedre) evt. DVD-brenner.

Skal jeg fortsette?

Lenke til kommentar

Skal vi se, mac-programmer bruker ressursene på en annen måte enn en pc, og dermed kan ikke cpu, ram sammenlignes...Skjermkortet på ibook er et radeon 9200 kort, vis gjerne til 12" pc-er i samme til samme pris som har bedre skjermkort (tviler forøvrig på at hun vil ha bruk for et bedre skjermkort, men det er jo så)

Ibook har fullsize tastaur (med unntak av en noe smalere enter-tast etc.), og tastaturet er meget behagelig, igjenn, vis gjerne til en 12" pc som har bedre.

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer at den er ganske billig til en ultraportabel maskin å være (er det en ultraportabel?), så hvis det er dette som er prioritert, og spill og mange windows-programmer er HELT uaktuelt å bruke, ja... da er det bare å shoppe. Men det er ikke til å komme fra at man begrenser bruksområdet en del ved å kjøpe en slik maskin, og det er egentlig litt synd.

Lenke til kommentar

For å legge enda en mening inn i denne mac/pc posten.

Lærerne på skolen ser ut til å like at du har word. Hvertfall hvis du leverer inn et dokument og ikke skriver det ut først. Siden de fleste kan bruke word/windows blir det mye lettere.

Hvor mange 17-årige jenter er interessert i å lære seg mac? Jeg sier gå for pc. Pcen hos netshop er flott. De har også helt genial kundeservice.

Lenke til kommentar

Og word får du selvfølgelig ikke til mac? Tror du bør sette deg inn i fakta før du uttaler deg. (Forøvrig så kan vel ikke lærerene se om du bruker word eller works?)

Har du testet ut mac i det hele tatt? os x er ekstremt enkelt og bruke, og jeg kjenner flere som ikke bare har hatt litt erfaring med windows (internett, word etc) som hevder at det er mye lettere med os x.

Og snakker vi om kundeservice, så er det vel ikke noe som er så enkelt som at apple leverer produktet på døra, og er det problemer så henter de produktet også på døra.

Lenke til kommentar

Office på Mac er filkompatibel med PC versjonene. Mac versjonen er faktisk nyere enn Windows XP versjonene. Elever får Office til skolepris hvis de har gyldig Elevkort.

Mine sønner går på videregående, en av dem bruker min "gamle" iBook til skriving på skolen, mens han bruker en Windows PC hjemme. Å flytte data er ikke noe problem. Han saver bare Mac Word filen til en USB key, tar den med til en PC på skolen og skriver ut fra Windows. Mac'en kan selvsagt kobles i et PC nettverk for utskrift også.

Ellers er oppgaver og modeller i økonomi basert på Excel regneark. Jeg antar at de funger greit på Mac versjonen av Excel også. Jeg skal be ham prøve det en dag. (Det er tentamenstid så jeg vet ikke når han har tid.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Lærerne på skolen ser ut til å like at du har word. Hvertfall hvis du leverer inn et dokument og ikke skriver det ut først. Siden de fleste kan bruke word/windows blir det mye lettere.

Hvor mange 17-årige jenter er interessert i å lære seg mac?

pkt1: Word:Mac er 100% kompatibelt med Word for Windows. Absolutt ingen problem å flytte imellom systemene. Eg har pc/Windows/Word, dama mi har Mac/OSX/Word. Ingen problem.

pkt2: Søstra mi (på femten år) er Winbruker, men etter å ha lånt iBooken til samboer'n min to timer, så ville hun også ha Mac/OSX. Tilogmed mormi vurderer å gå for Mac neste gong. Hu har brukt Win 98/2k/XP sidan '99, men er lei virus, spyware og 3dje-partsprogrammer som gjer maskin ustabil. -Tenk å måtte installere ekstra program for å sjå på DVD-film! Idioti. Kvifor ikkje implementere det i OS?

Lenke til kommentar

Pc eller mac... Jeg savner litt innspill og svar av trådstarter (har bare sett et innlegg i starten). Hvilken linje går hun på? Går hun f.eks. på medier og kommuikasjon hvor flere skoler bruker mac på disse linjene, er mac absolutt noe å vurdere. Også hvis hun har interesser for grafisk og medierelatert produksjon med maskinen hennes. Men går hun får mac, gir hun avkall på spill og stortsett veldig mye av tredjepartutviklet software.

Jenter i den alderen laster ned musikk (dette er ikke en oppfordring, bare fakta), noe som kan også gjøres på mac. Men til pc finnes det mye mer, det er i mye større grad en fri standard. Mac er litt dyrere, litt sikrere (hvis en ikke bidrar selv til å holde operativsystemet sikkert) og litt mer sammensveiset når det gjelder operativsystemene og programmene. Siden det er mye mindre software, og softwaren som finnes, leveres enten av apple selv eller parnere som f.eks adobe.

Går hun på allmen kan en pc med windows være greit, skolen bruker sikkert windows, samt hennes venner, samt henne selv bruker det/har det.

En widescreen kunne vært fin hvis hun tenker å bruke den som bærbar dvdspiller. Men til kontor og evt. spillbruk (sims 2 etc.) holder en vanlig er en 4:# helt grei.

Selv ville jeg ha godt for pc selv om jeg går på skole som bruke mac og driver med film og diverse grafisk produksjon. Fordi idag kan finnes alt sofware til den bruk til pc, samt jeg er vant med pc og selv synes jeg har større muligheter (det finnes mer til en pc) med en pc.

Men en mac er for all del brukervennlig, sikker og tilbyr en som ikke trenger spill eller tredjepartsprogramvare av samme grad som pc'brukere en god maskinvalg.

Du kunne jo spurt henne om hva hun kommer til å bruke den til og hva hun ønsker å ha mulighet til å bruke den. Med tanke på hvor god maskinvare vi i denne tråden burde anbefale. Man kan jo få veldig mye maskinvare for pengene hvis man gjør som trådstarter av denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=317307&hl=1557http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=317307&hl=1557

F.eks. en liten harddisk er grei til bare dokumenter og noe musikk. Men hvis hun ønsker å bruke den som et filmbibliotek, så er det greit med en del gb å gå på.

En dvdbrenner er gre3i hvis hun ønker å sikkerhetskopiere filmer eller kopiere filmer av hennes venner (noe som fortsatt er lov i Norge så lenge der er venner*)

En pv vil nok gi henne mer maskinvare samt muligheter for pengen.

Trøbbel kan forebygges hvis du går igjennom sikker bruk med henne. F.eks. kutte ut explorer (bare bruke den til å kjøre windowsupdate for sikkerhetsoppdatere operativsystemet), får henne til å skanne igjennom med spywarefjerner som f.eks adaware, virusprogrammet og kjører en god brannmur. Norton Internet Security vil nå jeg anbefale. Kan jo være en fin julepresang når man kan få det sammen med spiderman 2.

Trådløs nett vil vel kanskje være en ide. Hvis skolen eller framtidige skoler/arbeidplasser/boliger har det.

Av maskiner er det mye å anbefale. Men en god garanti og serviceløsning kan være greit å ha. Men selve maskinen ville jeg kjøpt på nettet av bl.a. fordi at man kan få mye kvalitet for pengene da.

Du kan jo fortelle henne om forumet her. Så kan hun få hjelp til eller lære mer om den maskinen hun går for, når den tid kommer. Er ikke så alt for mange jenter her inne hvis ikke jeg tar feil?

Lenke til kommentar

Ja. Som jeg allerede har sagt: OSX ER en bra greie. Det er brukervennlig (om enn anerledes enn Win XP), og det er heller ikke tvil om at Epletingene banker det meste av X86-baserte laptopper sønder og sammen på design.

MEN:

I det øyeblikket du kobler til et eller annet periferiutstyr som ikke støttes av OSX, og som ikke har medfølgende drivere, har du en seriøs jobb.

Du er f*cked i det øyeblikket du skal bruke et program som bare finnes til Windows. Dette programmet heter IKKE Word, Excell el., og det er fult mulig at en kan leve lykkelig alle sine dager uten å støte på problemet.

Men hvis en tenker to-tre år frem i tid; lille kusine går ikke lenger på videregående men på en eller annen høgskole. Der ønsker hun å bruke et eller annet obskurt program Y til å gjøre Z i fag Q. Men denne høgskolen har forutsatt at alle studenter har egen PC, bemerk PC som i ett eller annet som kjører Win XP. Hva skjer da når hun skal prøve å gjøre oppgave Z? Hun må installere program Y, og det finnes desverre ikke for Mac. Eller det finnes, men skolen hennes har ikke giddet å lete det frem eller kjøpe lisens for Macversjonen. Kan problemet løses? Sansynligvis. Vil lille kusine ønske at hun hadde XP? Sansynligvis.

Mitt poeng: OSX er i likhet med Linux YPPERLIG til to grupper brukere. Den første er de som har så mye snøring at de kan løse problemer på egen hånd, de som har en god forståelse av hva som faktisk foregår "under panseret". Den andre gruppen er de som KUN skal bruke systemet til et på forhånd kjent antal arbeidsoppgaver, som feks. i kontormiljø eller som ren skrivemaskin. "Vanlige" brukere som ønsker å utnytte datamaskinen sin til mer, men som ikke nødvendigvis har noe særlig kompetanse, løper en rissiko ved å bruke noe annet enn XP.

Linux-/MAC-/Whatever-fans kan hyle og skrike så mye de vil om åpen kildekode, virus, sikkerhet og kapitalistisk monopol, men så lenge underholdningsbransjene, offentlige institusjoner og skoleverk velger å danse etter Microsofts pipe er det desverre slik ting fungerer.

Lenke til kommentar

Hvor mange 17-årige jenter er interessert i å lære seg mac?

pkt1: Word:Mac er 100% kompatibelt med Word for Windows. Absolutt ingen problem å flytte imellom systemene. Eg har pc/Windows/Word, dama mi har Mac/OSX/Word. Ingen problem.

pkt2: Søstra mi (på femten år) er Winbruker, men etter å ha lånt iBooken til samboer'n min to timer, så ville hun også ha Mac/OSX. Tilogmed mormi vurderer å gå for Mac neste gong. Hu har brukt Win 98/2k/XP sidan '99, men er lei virus, spyware og 3dje-partsprogrammer som gjer maskin ustabil. -Tenk å måtte installere ekstra program for å sjå på DVD-film! Idioti. Kvifor ikkje implementere det i OS?

Med mac må du faktisk betale for mpeg2plugin hvis du ønker å se mpeg2 video eller dvd i quiktime. Istedenfor i dvdspillerprogrammet. Til pc står en veldig fri til bare laste ned en kodek eller plugin hvis man sliter med å åpne en fil eller ønker en spesifikt program som f.eks medieplayer som idag støtter mpeg 2 som standard.

Det synes jeg er et positivt argument til pc. Er ikke i mot mac.

Har fått et inntrykk av at jenter letter blir mactilhengere ved å tukle litt med mac ennoss gutter. Det kan være noe i det. Når det gjlder oss gutter er det ofte enten pc eller mac.

"why not both"?

Lenke til kommentar

Kan jo være hun vil bli designstudent, og de bruker for det meste ikke PC..

Det kan slå begge veier.

Du må tenke på, dette er jente, ikke no gutt, ikke alle jenter digger tekniske høyskoler og sånn.

Anyway, Virtual PC. Så har du windows..

Lenke til kommentar
Ja. Som jeg allerede har sagt: OSX ER en bra greie. Det er brukervennlig (om enn anerledes enn Win XP), og det er heller ikke tvil om at Epletingene banker det meste av X86-baserte laptopper sønder og sammen på design.

MEN:

I det øyeblikket du kobler til et eller annet periferiutstyr som ikke støttes av OSX, og som ikke har medfølgende drivere, har du en seriøs jobb.

Du er f*cked i det øyeblikket du skal bruke et program som bare finnes til Windows. Dette programmet heter IKKE Word, Excell el., og det er fult mulig at en kan leve lykkelig alle sine dager uten å støte på problemet.

Men hvis en tenker to-tre år frem i tid; lille kusine går ikke lenger på videregående men på en eller annen høgskole. Der ønsker hun å bruke et eller annet obskurt program Y til å gjøre Z i fag Q. Men denne høgskolen har forutsatt at alle studenter har egen PC, bemerk PC som i ett eller annet som kjører Win XP. Hva skjer da når hun skal prøve å gjøre oppgave Z? Hun må installere program Y, og det finnes desverre ikke for Mac. Eller det finnes, men skolen hennes har ikke giddet å lete det frem eller kjøpe lisens for Macversjonen. Kan problemet løses? Sansynligvis. Vil lille kusine ønske at hun hadde XP? Sansynligvis.

Mitt poeng: OSX er i likhet med Linux YPPERLIG til to grupper brukere. Den første er de som har så mye snøring at de kan løse problemer på egen hånd, de som har en god forståelse av hva som faktisk foregår "under panseret". Den andre gruppen er de som KUN skal bruke systemet til et på forhånd kjent antal arbeidsoppgaver, som feks. i kontormiljø eller som ren skrivemaskin. "Vanlige" brukere som ønsker å utnytte datamaskinen sin til mer, men som ikke nødvendigvis har noe særlig kompetanse, løper en rissiko ved å bruke noe annet enn XP.

Linux-/MAC-/Whatever-fans kan hyle og skrike så mye de vil om åpen kildekode, virus, sikkerhet og kapitalistisk monopol, men så lenge underholdningsbransjene, offentlige institusjoner og skoleverk velger å danse etter Microsofts pipe er det desverre slik ting fungerer.

Bra sagt.

Lenke til kommentar
Kan jo være hun vil bli designstudent, og de bruker for det meste ikke PC..

Det kan slå begge veier.

Du må tenke på, dette er jente, ikke no gutt, ikke alle jenter digger tekniske høyskoler og sånn.

Anyway, Virtual PC. Så har du windows..

Adobe og macromedia har jo all programvare som de har til mac også til pc om ikke mer. Det er helst hvis en ender oppp ett sted der de har lisenser til programmene til ett av plattformene. Men dette er vel ikke det største problemet? En lisens til flash for pc er vel like mye verdt en til mac?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...