YokiShoki Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hei! Søskenbarnet mitt på 17år skal ha seg en bærbar PC til skolebruk. Tror ikke hun spiller annet enn web baserte spill, kommer primært til å bruke PC'en til skolebruk, chatting, surfing og avspilling av musikk og filmer. I og med at hun skal bruke maskinen på skolen så er det viktig med god batteritid, men trenger ikke å være blant de beste. Det største problemet er at hun har veldig lyst på en fin PC, altså noe som jenter liker Derfor lurte hun på om Mac kunne være et godt valg. Mac er jo stilig, og sikkert med færre problemer enn windows. Men jeg har ikke peiling på Mac, de koster mer enn tilsvarende på PC, jeg har ikke mye å komme med hvis hun skulle få problemer med maskinen, samt at programmer som hun er vant til på PC ofte ikke finnes til Mac. Har kikket litt på Dell 510m. Grei pris, men litt for dårlig batteritid på standard batteriet, samt veldig plastikkfølelse av den. Liker godt Ferrari PC'en til Acer, men den er for dyr og sikkert noe oss gutta liker best Noen ide om hva som kan være det rette? Den bør ikke være for stor, og trenger ikke widescreen og andre fancy ting. Ganske enkelt en stilren PC som kan passe for ei tenåringsjente til en pris av ca 10-12.000 kroner. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hva skal jeg si? Er det du som skal bedrive service på den? I såfall er det ikke tvil: Mac! Da slipper du å sitte i timesvis å slette virus og spyware annenhver måned. I tillegg får man et OS der det er kanonenkelt å installere og fjerne programmer. Alt man behøver av programvare unntatt Office følger med maskina, samt at det meste er fantastisk enkelt å konfigurere. Ta en titt her. Her har jeg skrevet en del om mitt møte med Mac. -KJ Lenke til kommentar
gather Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) ville definitivt gått for en mac i dette tilfellet siden den ikke skal brukes til noe spesefikkt som krever windows. Det du burde sjekke er om linjen hun planlegger å gå en linje som krever at du kan kjøre windowsprogrammer på maskinen.. hvis det skal være windows hadde asus en søt liten maskin for en tid tilbake... skal være en stor tråd om den her i dette forumet et sted. Kanskje en bærbar pc med suse eller fedora core kunne vært noe.. da slipper man i allefall spyware problemet Endret 7. desember 2004 av gather Lenke til kommentar
smy Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) den ? Der er et forslag,vil tror den skal husk hold lang veil ps battri tid er ca 4t+ Endret 7. desember 2004 av lordsmygen Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 ville definitivt gått for en mac i dette tilfellet siden den ikke skal brukes til noe spesefikkt som krever windows. Det du burde sjekke er om linjen hun planlegger å gå en linje som krever at du kan kjøre windowsprogrammer på maskinen.. hvis det skal være windows hadde asus en søt liten maskin for en tid tilbake... skal være en stor tråd om den her i dette forumet et sted. Kanskje en bærbar pc med suse eller fedora core kunne vært noe.. da slipper man i allefall spyware problemet Joda, men Linux er milevis unna OS X i brukervennlighet, stabilitet og utseende. Jeg har gjort det til en vane å anbefale Mac til mine kunder hvis de må ha besøk av meg noe særlig mer enn annenhver måned for å fjerne ymse møkk som hoper seg opp. Kunder som har skiftet ringer mye mindre enn dem som fortsatt bruker PC. Men som posten jeg quoter påpeker: Det finnes enkelte ting som kun kjører på Windows. Sjekk opp om hun trenger noe av dette først. Så kan en ta valget i etterkant. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 den ? Der har du en megte fin labtop som til å med spillbare. Skal man først kjøpe en bærbar PC så er sikkert den fin og flott. Holder nok uansett en knapp på ASUSen som ble nevnt over, da den ser me bedre ut og faktisk får plass i en mellomstor dameveske. -KJ Lenke til kommentar
smy Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) men er ikke det til tenåringsjente da ? Ser for meg en jente på 17år elns som hold på med en mac elle linux liksom ps den labtop på netshop (aopen 1557serien er en bra hit de selg som bare f da og de har fått megt bra kritikk) Endret 7. desember 2004 av lordsmygen Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 OSX er faktisk utrolig brukervennlig, mye bedre enn windows. Linus er heller ikke vanskelig om du kjører en distro som feks. Fedora med KDE. Jeg vil så absolutt slenge meg på å anbefale en mac til de oppgavene. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jepp, samme her. Hadde tenkt å slenge meg inn i tråden og minne på å installere antivirus + spyware-fjerningsprogram, men en Mac er sikkert ikke så dumt med det begrensede bruksområdet. Lenke til kommentar
supersnus Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 hvis hun trenger windows så går jo virtual pc med win2k/98 ganske kjapt på iBooken Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 la nå jenta ha det litt gøy! kjøp hu netshop pc'en og innstaller the sims 2 og masse spyware removal tools og anti virus... det vil si, gjør dette hvis hu har litt peil ihvertfall, hvis hu ikke har peiling i det hele tatt, er det bare å gå for mac eller linux! Lenke til kommentar
Cera Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Gå for en 12" ibook, du får den for rett under 10 000,-. Den har det hun trenger av programvare, og er hun vant med word etc, kan du laste ned openoffice gratis. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Er det noen som helst sjanse i havet for at hun noen gang kommer til å koble til et eller annet periferiprodukt, installere et nytteprogram utover Office eller spille et "vanlig" spill? I såfall bør du styre laqngt unna Mac. Det er en lekker og brukervenlig alt-i-ett-løsning, men det krever helt klart mere insats/kunnskap hvis en beveger seg litt utenfor alfarvei. Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tror nok hun vil en Windows basert maskin. Hun har sikkert brukt litt pc og er vant til Windows og trives sikkert med det. Er jo bare å legge inn XP med SP2, NAV2005 og diverse spyware tools så er hun jo berget. Nå skal det sies at jeg ikke er noen fan av MAC. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Er det noen som helst sjanse i havet for at hun noen gang kommer til å koble til et eller annet periferiprodukt[..]? I såfall bør du styre laqngt unna Mac. Jaha? Eg vil påstå at det er lettere å koble til pereferiutstyr på ein mac og faktisk få det til å virke enn med Win2k. OSX og Win XP er omtrent like greie å ha med å gjere.. Lenke til kommentar
formann Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 OSX er faktisk utrolig brukervennlig, mye bedre enn windows.Linus er heller ikke vanskelig om du kjører en distro som feks. Fedora med KDE. Jeg vil så absolutt slenge meg på å anbefale en mac til de oppgavene. Får være grenser for brukervenlighet da. Ingen er så dumme at de ikke finner Windows lekende lett. Spesielt ikke en 17åring være seg gutt eller jente. Spyware .. virus.. Litt av noen argumenter må jeg si. NOD32 og FireFox/Opera er noe dritt eller? Selvsagt funker en Mac glimrende til jentas bruk, men når man er 17år og student så har man 5-10 000 og kaste bort. Med mindre man kommer fra en familie med masse kroner så klart. Jeg foreslår en Centrino 1.4-1.7Ghz maskin. Da får man kompatibiliteten til windows, og man slipper å lære seg å bruke Mac´n. Selv om den er brukervenlig så er man ikke utlært på tiden den bruker på å boote. Når man skal bruke maskinen i forbindelse med skole, så kan det være kjekt å vite nøyaktig hvoran man gjør ting. Lite kult å bli sittende å lete etter notepad/word når læreren begynte å snakke for 5min siden, og du så gjerne skulle tatt notater. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg sier meg enig med formann, og legger til at jeg ikke har hatt spyware i det hele tatt siden jeg installerte SP2 for Windows XP. Tips til laptop:Netshop 1557GLS "bygg din egen bærbar" Hvis hun liker blått, så er denne i alle fall midt i blinken. Et monster av en maskin, men med moderat vekt, stilfullt utseende og lav pris. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Å måtte installere ekstraprogram for å holde virus, spyware og hackere unna er kjipt. Der syns eg Mac OSX er greit å ha med å gjere. Mac er ikkje syrt, forman. Ein 12" iBook koster under 10 000,-, inkludert omtrent alle programma ein treng. Eineste ein treng i tillegg er MS Office:Mac. Studiner på 17 klarer seg med Office:Mac, MSN Messenger:Mac og iTunes. Btw.. Det er ikkje alle på 16/17/18 som finn Windows "lekende lett". Eg jobber på ein vgs, så det veit eg. Nye iBook'en har forresten svært god batteritid. Vetlesøstra mi kjøpe for nokre veker sidan, og ho har mellom 4 og 5 timer batteri ved normal bruk (musikk, i.net og Word). Endret 7. desember 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hvis du vil spare deg for mye problemer legger du ved totalpakken til Norman. Den inneholder Norman Sandbox, Ad-Aware Pro (med real time scan og mye annet som ikke finnes i gratisversjonen), spam removal osv, osv.. Utrolig bra greier og ikke så ekstremt dyrt heller. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det greieste hadde vel uansett vært å spørre henne om hun vil ha MAC eller "vanlig" PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå