-=Petter=- Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hei Jeg har nå et smc kort (PCI) i maskinen min, men jeg syntes det er veldig dårlig styrke på det, er det mulig å få tak i antenner som er like de som sitter på, bare med høyere dBi? Eller er dette helt umulig... Jeg har i bunn og grunn ikke lyst til å en ledning får å få en anetenne som vil fungerer bedre, for da er jeg på en måte like langt syntes jeg.. Mvh Petter Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det andre avsnittet ditt over forstår jeg ikke, så det hadde vært fint om du kan omformulere setningen. Å sette på en antenne med høyere effekt vil ofte være forgjeves hvis den nåværende har en uheldig plassering. Det sikreste du kan gjøre, er å kjøpe en retningsbestemt antenne som du retter inn mot ditt trådløse aksesspunkt/router. Jeg har satt opp noen generelle betraktninger rundt trådløst nett, som muligens kan gi deg noen idèer til å forbedre den nåværende situasjonen under. Nettverkskort: Trådløse nettverkskort kommer i hovedsak i tre formater. PC-Card (16-bit PCMCIA og 32-bit CardBus), USB og PCI. PC-Card er i første rekke ment for bærbare maskiner uten innebygd trådløst nettverkskort. Ulempen med denne typen kort, er at de har interne antenner og ofte ingen mulighet for tilkobling av ekstern antenne. Innebygde antenner kan gi dårlige signalforhold om dekningen fra basestasjonene er dårlig. Noen PC-Card har utfellbare antenner, men dette erstatter ikke en ekstern antenne. Det finnes PC-Card til PCI adaptere for de som vil bruke PC-Card i en stasjonær maskin. USB-antenner kan brukes av alt utstyr med USB-port. For å få full nytte av hastigheten i 802.11g-standarden og bedre, kreves dog USB 2.0 Hi-Speed på maskinen. Noen USB-kort kommer med en forlengelseskabel, mens andre leveres som en enkel plugg. USB-kort av typen enkel plugg kan enkelt og billig kobles til en standard USB-forlengelseskabel for å forbedre signalforholdene ved en bedre plassering. PCI-kort kommer både med antennestangen koblet rett i kortet, og med antenne på fot koblet til en forlengelseskabel. Ønsker du en forlengelseskabel til PCI-kort, så koster dette ofte like mye som selve kortet. Antenner: De fleste antenner på trådløst utstyr for hjemmebruk er rundstråleantenner (omni). Dette betyr at de sender i en sirkel rundt antennestangen med noen graders spredning, noe tilsvarende >|<. Dette betyr at det er dårlig dekning over toppen og under foten av antennen. Dette kan bety at du kan få problemer med dekning i mer enn en etasje med en antenne, om du trenger dekning i et helt hus. Avhengig av produsent, så har denne typen produkter en rekkevidde på opptil 400-450 meter i fri sikt utendørs, og 90-100 meter innendørs. Sjekk derfor produsentens spesifikasjoner. Det må bemerkes at rekkevidden innendørs er svært avhengig av materialer og dimensjoner brukt i vegger og tak. Forstyrrende signaler vil også påvirke rekkevidden. For å øke rekkevidden, eller for å forbedre dekningen i enkelte deler av et hus, kan det på noen typer utstyr settes på eksterne antenner. Disse antenne kan være rundstråleantenner med bedre forsterkning, eller retningsbestemte (directional) antenner som dekker en sektor. Fordelen med retningsbestemte antenner, om disse passer med hensyn til dekningsområdet, er at de har bedre rekkevidde. Retningsbestemte antenner har også den fordelen at de kan redusere muligheten for at andre kan snappe opp dine signaler, og at de forstyrrer ikke andre trådløse systemer, i det området de ikke dekker. Når det gjelder forsterkning, så setter loven en grense på totalt 20 dB = 100 mW. Les mer om hvordan dette beregnes på denne siden. Dårlig og/eller ustabilt signal: Sørg for at antenner er justert riktig i forhold til dekningsområdet, jfr. informasjonen under Antenner. Er antennen i signalretningen gjemt bak et metallkabinett e.l., sørg for at den blir fri ved å flytte utstyret eller bruk en forlengelseskabel på antennen. Annet utstyr, som andre trådløse nett, trådløse telefoner, mikrobølgeovner, trådløse videosendere osv., kan forstyrre ditt nettverk. Det kan derfor i noen tilfeller lønne seg å skifte kanal på basestasjonen. Hovedkanalene er 1, 6 og 11. Windows XP opptil SP1 er kjent for å kunne gi ustabilt kontakt. Den mest anbefalte løsningen på dette er å disable/slå av Wireless Zero Configuration i Kontrollpanel/Control Panel - Administrasjonsverktøy/Administrative Tools - Tjenester/Services. I stedet for denne funksjonen i Windows XP, bruker du da konfigurasjonsverktøyet som leveres med kortet ditt. Konfigurasjonverktøyet må av og til installeres manuelt fra CD'n som kommer med kortet. Det hender også at den firmware og drivere som kommer med det trådløse utstyret inneholder feil. Sørg derfor at du oppdaterer firmware og drivere fra produsentens sider. Dårlig trådløs ytelse: Det er ofte en misforståelse at 54 Mbps utstyr gir denne hastigheten reelt. Det riktige er at du generelt kan forvente at du får ca. 50% den teoretiske ytelsen ved filoverføringer o.l. Dette gjelder uansett om du har 11, 22, 54 eller 108 Mbps nettverk. Du må også være oppmerksom på at alle brukere deler den hastigheten en trådløs enhet gir. Se i tillegg punktet for dårlig signal. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 Om formulering av avsnitt nr. 2: Jeg har ikke lyst til å skifte til en antenne med ledning på pc grunnet at da er jeg liksom like langt. Med tanke på at jeg bruker tross alt trådløst for å slippe trå... Men samme det.... Nytt spørsmål!! Lønner det seg å sette direksjonal antenne på routern (noe som vil være billigst, ellers må jeg kjøpe flere), eller lønner det seg og ha den på pc`ene? Mvh Petter Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Om du har en retningsbestemt antenne den ene eller andre veien skulle ikke spille noen rolle m.h.t. effekt. Det viktigste er at den står mest mulig uskjermet i signalretningen. Det viktigste å vurdere her, er om du bytter ut en rundstråleantenne på routeren, så kan du få dårligere dekning andre steder. Om den retningsbestemte antennen kommer i tillegg til eksisterende antenne® på routeren, så spiller dette ingen rolle. Men som sagt, antenner gjemt bak PC-kabinetter kan være et problem. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 da kjåper jeg det og prøver jeg.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå